تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۶۶۷۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار خبر داد:
ارائه طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان تا پایان مردادماه
مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار از ارائه طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان به این ستاد تا پایان مردادماه خبر داد.

علی‌محمد طهماسبی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خوزستان که روز دوشنبه (21 خردادماه) برگزار شد، با اشاره به 17 ژوئن روز جهانی بیابان زدایی مصادف با 27 خردادماه اظهار کرد: هر ساله این روز در 177 کشور دنیا گرامی داشته می‌شود. کشور ما نیز که یکی از کشورهای پیشرو در مقابله با بیابان‌زدایی است از سال 1375 این روز را گرامی می دارد.

وی افزود: امسال با توجه به شرایط حاکم بر استان خوزستان مخصوصا با توجه به گرد و غبار که یکی از مصادیق تخریب سرزمین است تصمیم سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور این بود که مراسم ملی روز جهانی بیابان زدایی در اهواز برگزار شود که این مراسم 28 خردادماه برگزار خواهد شد.

مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار تصریح کرد: در پنج ماه گذشته که مسئولیت ستاد مقابله با گرد و غبار را داشته ام رویکرد ما بر اساس استان‌های دچار گرد و غبار شدید که به ترتیب خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان هستند، اولویت‌گذاری شده که با توجه به ابعاد خسارت بحران و غلظت گرد و غبار‌ اولویت‌بندی در دستور کار قرار گرفته است.

طهماسبی در خصوص اعتبارات مقابله با گرد و غبار بیان کرد: با موافقت مقام معظم رهبری علاوه بر اعتبارات معمول دستگاه‌های اجرایی در رابطه با مقابله با گرد و غبار یک اعتبار ویژه 150 میلیون دلاری با نرخ 3500 تومان برای خوزستان اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: در این خصوص جلسات متعددی با دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است. نتایج اولیه برای نوع برنامه‌ها و ادامه فعالیت در دستگاه‌های مختلف مدنظر قرار داده شده است. استاندار خوزستان نیز تقاضا داشتند این اعتیار به گونه ای مدیریت شود که بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.

مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار ادامه داد: بنابراین جلسه مشترکی با سازمان حفاظت محیط زیست و برخی مسئولین برگزار شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که در مدت سه ماه و تا پایان مردادماه خوزستان تحت نظر استاندار و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و استانی و مشارکت همه دستگاه‌ها طرح جامع مقابله با گرد و غبار را با ارائه برنامه عمل استانی به ستاد ملی گرد و غبار ارائه دهد.

طهماسبی افزود: پس از ارائه طرح جامع مقابله با گرد و غبار به این ستاد طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد و سعی می‌شود در شهریورماه اقدامات مورد نظر اجرایی شود.

وی عنوان کرد: از مبلغ معین شده برای مقابله با گرد و غبار خوزستان 50 میلیون دلار به بهینه‌سازی شبکه برق استان خوزستان اختصاص خواهد یافت. 100 میلیون دلار معادل 352 میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به ستاد ملی گرد و غبار است.

مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار گفت: در حال حاضر 92 میلیارد تومان از 352 میلیارد تومان تخصیص داده شده است در حالی که هیچ وقت در سیستم تخصیص اعتبار مشاهده نمی‌کنید که در اردیبهشت ماه اعتبار تخصیص یابد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: علاوه بر دستگاه های اجرایی که قبلا از ستاد مقابله با گرد و غبار اعتبار دریافت می کردند، به دو دستگاه دیگر شامل آموزش و پرورش خوزستان و شبکه بهداشت و درمان خوزستان کمک خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال در ستاد مقابله با گرد و غبار یک سیستم نظارتی مصوب شده و امیدواریم طبق مصوبه هیات وزیران بر تمام دستگاههای اجرایی به صورت ماهانه و هفتگی نظارت شود تا اعتبار به بهترین حالت هزینه شود.

مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار در تشریح دیگر خدمات این ستاد گفت: شناسایی کانون‌های بحرانی داخل و خارج از کشور با همکاری سازمان هواشناسی و سازمان زمین شناسی و سازمان جنگل‌ها را نهایی کرده ایم و امیدواریم به زودی بحث کار مشترک و دوجانبه تأثیرگذار با عراق را شروع شود. مراحل رایزنی اولیه انجام شده است و یک برنامه دو جانبه عملیاتی و اجرایی ظرف مدت یک سال نهایی و از سال دوم کار مشترک برون مرزی با عراق در مناطقی که خوزستان را تحت تأثیر قرار می دهد رقم می خورد. امیدواریم امسال که تمرکز روی خوزستان است یک فعالیت خوب انجام و به نتیجه برسد.  
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار