تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۶۶۷۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
27میلیون‌هکتار از اراضی کشور تحت‌تاثیر فرسایش‌بادی است
معاون فنی دفتر امور بیابان های کشور گفت: حدود 27میلیون هکتار از اراضی کشورمان تحت تاثیر فرسایش بادی است که به صورت جدی باید برای آن برنامه داشته باشیم.

علی محمد طهماسبی بیرگانی روز سه شنبه اظهار داشت: مساله فرسایش بادی توسط سازمان جنگل ها در حال بروز رسانی است و از سوی سازمان محیط زیست در قالب کار گروه ملی پایش می شود.

وی با بیان این که بر اساس روایت های مختلف و با توجه به تعاریفی که از بیابان ارایه شده سطح بیابانها در کشور متفاوت است افزود: حدود 85درصد اقلیم کشور خشک و نیمه خشک یا خشک و نیمه مرطوب است بنابرین اگر تعریف کنوانسیون مقابله با بیابان زایی از واژه بیابان زایی را در نظر بگیریم به صورت علمی و دقیق 86درصد با بیابان زایی در کشور مواجه هستیم.

معاون فنی دفتر امور بیابان های کشور گفت: بیابان های طبیعی کشور 32.5میلیون هکتار هستند که شامل ایران مرکزی می شوند و بیشتر به صورت بیابان تاریخی هستند.

*خوزستان شروع کننده برنامه عملی مقابله با گرد و غبار

وی ادامه داد: در سال جاری برنامه عملی مقابله با گرد و غبار را با استان خوزستان شروع کرده ایم و در اعتبار صندوق توسعه نیز این برنامه را دیده ایم ولی این کار برای همه استانهای تاثیرگذار بر گرد و غبار و تاثیر پذیر از کشورهای همسایه در دست است.

طهماسبی با بیان این که روش های عملیات بیابان زدایی متفاوت است توضیح داد: اولین عملیات ما این است که وضع موجود را متوقف کنیم؛ یعنی مشکل فعلی ما این نیست که چه بکنیم بلکه این است که چه نکنیم.

وی تاکید کرد: تمرکز ما بر روی این نکته است تا به دستگاه ها و بهره بردارها بگوییم تخریب نکنند و اقدام به چه کارهای نکنند.

معاون فنی دفتر امور بیابان های کشور ادامه داد: در موضوع مدیریت منابع آب باید تغییر ایجاد کنیم و این موضوع را به عنوان یک واقعیت باید بپذیریم و جهاد کشاورزی نیز باید الگوی مصرف آب را تغییر دهد.

وی اولویت خود را در حوزه بیابان زدایی پیشگیری دانست و اظهار داشت: اولویت ما انجام اقدامات پیشگیرانه وسیع وتاثیر گذار و ادامه استراتژی چه نباید کرد است.

طهماسبی ادامه داد: اقدامات ما تنها در حوزه کشاورزی و روستایی خلاصه نمی شود بلکه مردم ما در شهرها نیز باید بدانند که چه کارهایی نباید بکنند و بدانند که مساله گرد و غبار برای همه مردم است.

*پنجره همه مدارس ابتدایی روستایی در خوزستان دو جداره می شود

وی بیان کرد: 80 میلیارد ریال برای ایجاد پنجره دوجداره در مدارس ابتدایی روستاهای خوزستان در نظر گرفته شده که این اعتبار تخصیص داده شده و در موافقت نامه نیز تاکید شده که این اعتبار تنها برای مدارس ابتدایی روستایی خوزستان است.

*خوزستان میزبان روز جهانی مقابله با بیان زایی در کشور شد

معاون فنی دفتر امور بیابان های کشور با اشاره به روز 27خرداد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی تصریح کرد: با تاکید وزیر جهادکشاورزی با توجه به اهمیت استان خوزستان در این حوزه ، این روز در استان خوزستان و شهرستان اهواز برگزار می شود.

وی افزود: در مراسم روز بیابان زایی با همراهی میهمانهای خارجی و داخلی از منطقه جنوب شرق اهواز و نهال کاری ها بازدید می شود و متعاقب آن همایش بزرگداشت این روز برای مقابله با بیان زایی در اهواز برگزار می شود.

طهماسبی یادآور شد:کشور ایران در حوزه مقابله با بیابان زایی، مقابله با فرسایش بادی و مقابله با گرد و غبار یکی از کشورهای پیشرو و پیشگام با توان اجرایی در دنیا است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار