تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۱۶۶۷۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده آبادان: طرح FATF مغایر با اهداف نظام است
نماینده آبادان: طرح FATF مغایر با اهداف نظام استنماینده مردم آبادان در مجلس گفت: طرح FATF مغایر با اهداف نظام است و آن را شدیداً رد می کنم.

جلیل مختار در خصوص لایحه FATF، اظهار کرد: این طرح شامل 46 تعهد الزام آور است که من آن را قبول ندارم و شدیداً رد می کنم.

وی افزود: موضوع مهم این است که ما بدون التزام به FATF  برای حل مشکلات مال و بانکی داخلی یک سری اصلاحات در سیستم نظام مالی و بانکی ایجادکنیم و این شفاف‌سازی اقتصادی را طی لوایحی بگنجانیم، زیرا به نفع ملت و نظام و باعث افزایش حس اعتماد مردم خواهد بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس پیرامون طرح شفافیت مالی بصورت آنلاین، عنوان کرد: معتقدم شفافیت مالی داخلی باید به‌صورت آنلاین باشد ولی در خصوص همکاری با بانک‌های جهانی تنها بخش‌هایی از عملیات بانکی و مالی آن هم بعد از عبور از فیلتر قوه قضایی و بر اساس نظارت یک طیف خاص و به‌صورت گزارش نه بصورت آنلاین در اختیار بانک‌های جهانی قرار بگیرد.

وی در مورد ضعف های طرح FATF، افزود: این طرح ضعف‌های بسیاری دارد و مغایر با اهداف نظام است. در واقع اهرم فشاری در دست آمریکا است تا با استفاده از آن برخی از شخصیت‌ها و سازمان‌های انقلابی ما را تحریم کند و ما این را قبول نخواهیم کرد .

مختار بیان کرد: در واقع آمریکا به دلیل اینکه نتوانسته مشارکت‌های بین المللی در بحث برجام و تحریم تجاری را علیه ایران جذب کند، با استفاده از این ابزار می‌خواهد بر امور تجاری و مالی ما دسترسی داشته باشد. 

وی با بیان این که آمریکا علی‌رغم تحریم‌های مالی با توجه به افزایش 20 درصدی نرخ معاملات خارجی تاکنون نتوانسته عملیات تجاری داخلی را کنترل کند، افزود: آمریکا و شرکای آن برای این که بتواند تسلط فنی و اطلاعاتی در مورد شبکه‌های مالی در جهان داشته باشد تا بتواند عملیات‌شان را کنترل کند.

  نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آمریکا با کنترل عملیات بانکی به عنوان سلاح هدایت‌شونده و هدفمند می‌خواهد مانعی برای نقل و انتقالات مالی ایران در سطح بین‌المللی شود تا بتواند به‌صورت موثر تحریم‌ها را اعمال کند. در چنین شرایطی هر چقدر بانک‌های ایرانی برای مبادلات تجاری به این سیستم وابسته باشند ضریب آسیب پذیری کشور در برابر تحریم‌ها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در واقع این توافق به گونه‌ای طراحی شده که در راستای برجام تأثیر پذیری ایران را کنترل کنند و بر امور اقتصادی کشورمان نظارت داشته باشد و با رصد آن تحریم‌ها علیه کشورمان را افزایش دهد.

مختار اظهار کرد: تجربه موفقی از انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه بین کشورها وجود دارد که به‌صورت تبادل مالی مشترک بانک‌های دو کشور انجام می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار