تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۶۶۷۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تکذیب خبر استعفای وزیر بهداشت
‍سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به شایعه استعفای وزیر بهداشت گفت: این حرف را باید به عنوان دروغ ۱۳ مطرح می‌کردند. تاکید می‌کنم که چنین حرفی صد در صد شایعه و ۱۵۰ درصد بی‌اساس است.

ایرج حریرچی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت افزود: دکتر هاشمی قوی‌تر از گذشته به فعالیت مشغول است و رابطه‌اش با رئیس جمهور هم در سطح عالی و در بالاترین سطح طی پنج سال گذشته است. هر چند که یک عده شایعه می‌سازند اما ما برای حفظ سلامتی مردم اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اتصالات زیر ساختی سامانه سیب وزارت بهداشت گفت: در این زمینه مقداری در زیر ساخت‌ها مشکل داریم البته وزارت ارتباطات هم به ما کمک کرد و در حال ارتقای زیر ساخت‌ها هستیم البته برخی مراحل کار مبتنی بر زمان‌بندی از پیش تعیین شده است و ما به تدریج اتصالات این سامانه را گسترش می‌دهیم. اتصالات این سامانه در یک استان به صورت پایلوت انجام شده است. در عین حال آمادگی داریم که برای ۱۰ استان دیگر هم نظام ارجاع الکترونیک را گسترش دهیم.

تاسیس داروخانه در کنار درمانگاه‌ها، آری یا خیر؟

حریرپچی در پاسخ به سوالی درباره اجازه تاسیس داروخانه در کنار درمانگاه‌ها گفت: باید توجه کرد که پروانه داروخانه به‌صورت مستقل داده می‌شود. بر این اساس برخی از درمانگاه‌ها در کنارشان داروخانه مستقلی هم دارند بنابراین مجوز تاسیس داروخانه بر اساس پروانه داروساز داده می‌شود البته ما خوشحال می شویم که در کنار کلینیک‌های ویژه درمانگاه‌ها و محل‌های تجمع بیماران داروخانه هم وجود داشته باشد تا بیمار به‌راحتی بتواند دارویش را تامین کند. در برخی از شهرهای کوچک و متوسط مشکلاتی در این زمینه داریم مبنی بر این که درمانگاه در یک منطقه است اما داروخانه‌ای در کنارش وجود ندارد و بیمار باید به دو محل مراجعه کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره این که آیا پزشکان می‌توانند در زمان بررسی آزمایش‌های بیمار دوباره از او پول دریافت کنند، گفت: این موضوع بحثی پر دامنه است . در اکثر مواقع اگر بیمار صرفا برای نشان دادن نتیجه آزمایش به پزشک مراجعه کند در اکثر مواقع وجهی دریافت نمی‌شود اما اگر در این مراجعه بار دوم اقدامات جدید یا ارزیابی های مجدد انجام شود، بعضا وجوه از بیمار دریافت می‌شود البته در این زمینه گاهی شاهد بروز تخلفات نیز هستیم. در عین حال قانون صریحی در این زمینه وجود ندارد و باید بر اساس معیارهای اخلاقی رفتار شود.

حریرچی در ادامه با اشاره به یکی از اقدامات وزارت بهداشت رضایت سنجی از مردم درباره نحوه ارائه خدمات گفت: در سال گذشته سیستم پایلوت رضایت‌سنجی را در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای رضایت سنجی از مردم مستقر کردیم و ابتدای امسال این اقدام به طور سراسری در مراکز بهداشتی دولتی انجام شده است به طوری که به ۱۳ میلیون و ۷۱۷ هزار نفر پیامک ارسال کردیم و تا شب گذشته ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۴۰۱ مورد پاسخ دریافت کردیم. در این نظر سنجی از مراجعان ۱۷ هزار و ۹۰۰ خانه بهداشت روستایی ۵۴۱۷ پایگاه سلامت شهری،۴۱۰۵مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و ۲۲۱۳ مرکزجامع خدمات سلامت شهری نظر سنجی به عمل آمده است و درباره نحوه خدمت رسانی پزشکان، بهورزان ،مراقبین سلامت و غیره به طور مرتب رضایت سنجی شده است.

وی با بیان این که تاکنون بیش از ۶۵ درصد مردم شماره تلفن همراهشان را به این مراکز ارائه داده‌اند،اظهارکرد: از آنجایی که این شماره به صورت برخط ثبت می‌شود بلافاصله بعد از دریافت خدمت پیامک آن را به دریافت کننده خدمت ارسال می‌کنیم. هدف از این کار ارتقای سلامت جامعه ، ارتقای سواد سلامت ، استفاده هزینه اثر بخش از منابع و غیره بوده است. اطلاعات این رضایت سنجی‌ها به تفکیک ارائه کنندگان خدمت و مراکز ارائه دهنده خدمت به مسئولان محلی و وزارت بهداشت اعلام می‌شوند. این اقدام بزرگترین نظرسنجی خدمتی برای خدمات دولتی بوده است و بر اساس پاسخ‌ها میزان رضایت نیز بسیار مناسب بوده به طوری که تنها ۳.۵۱ درصد از مراجعین اعلام عدم رضایت داشته‌اند.

حریرچی ادامه داد: بیشترین دلایل عدم رضایت به علت برخورد نامناسب، ندادن آموزش‌های لازم، نگفتن زمان مراجعات بعدی، انتظار طولانی، شلوغی زیاد مرکز، کمبود برخی از وسایل بهداشتی و... بوده است. این سامانه اصل انجام خدمت را کنترل و از ورود اطلاعات نادرست جلوگیری می‌کند. وزارت بهداشت در نظر دارد تا به تدریج این سامانه را به سایر مراکز گسترش دهد. ما ترجیح می‌دهیم کلیه خدماتمان را در اتاق شیشه ای به افکار عمومی ارائه کنیم البته این اقدامات فعلا محدود به مراکز بهداشتی دولتی است و به‌تدریج به مراکز درمانی هم توسعه می‌یابد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار