تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۶۶۸۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان خبرداد:
خرید تضمینی 800 هزار تن گندم در خوزستان
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون 800 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خوزستانی خریداری شده گفت: برای نخستین بار در چند سال گذشته 670 تن سیب زمینی از کشاورزان خریداری شده که 350 تن آن وارد بازار و بقیه تحویل کمیته امداد و بهزیستی شده است.

مهدی صیاحی درخصوص توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز افزود: بالغ بر 400 میلیارد ریال پروژه برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در خوزستان تعریف شده است.

وی ادامه داد: با مشارکت بنیاد برکت 58 میلیارد ریال برای توسعه طرح های قالی بافی اختصاص یافته که مدیرکل تعاون روستایی خوزستان 30 میلیارد ریال آن را پرداخت می کند.

95 درصد مزارع شیلات خوزستان آبگیری شد

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات خوزستان گفت: آب مورد نیاز 95 درصد مزارع شیلات و آبزی پروری خوزستان که به دلیل خشکسالی و کمبود آب در خطر تعطیل شدن قرار داشتند، با پیگیری انجام شده آبگیری شد.

کوروش میرزایی روز سه شنبه در نشست رییس و مدیران جهادکشاورزی خوزستان با خبرنگاران افزود: استان خوزستان در تولید ماهی های گرمابی، سردآبی، میگو، استحصال و صید ماهی از دریا، پرورش ماهی خاویاری و زینتی از استان های برتر کشور است.

به دلیل کاهش شدید منابع آبی خوزستان در سال آبی جاری، سازمان آب و برق خوزستان خواستار ممانعت از تامین آب طرح های شیلات و آبزی پروری خوزستان شده بود.

وی ادامه داد: پارسال حدود 62 هزار ماهی گرمابی، 550 هزار تن ماهی سردابی ، 854 تن میگو ، 11 هزار و 125 تن آبزیان در حوزه منابع آب های داخلی و 47 هزار و 500 تن در حوزه استحصال آبزیان دریایی در خوزستان تولید شد.

میرزایی درخصوص پرورش ماهی در قفس نیز گفت: پرورش ماهی در قفس در سه حوزه دریچه های پشت سد، دریا و خوریات خوزستان مدنظر است. دنبال اجرای یک طرح آزمایشی در این خصوص هستیم اما سازمان آب و برق تاکنون مجوزی به ما نداده است.

وی افزود: به دلیل شیب کم سواحل دریای خوزستان قفس های پرورش ماهی باید در عمق بیشتری مستقر شوند که این امر نیز نیازمند وجود سرمایه گذار است اما تا این لحظه پیشنهادی جدی در این مورد نداشته ایم.

میرزایی با بیان اینکه پارسال 47 هزار تن محصولات آبزی پروری از خوزستان صادر شد خاطر نشان کرد: باتوجه به محدودیتی که در بحث خشکسالی وجود دارد، یکی از اهداف ما توسعه آبزی پروری از طریق آب شور دریا و پساب هایی مانند نیشکر است.

چالشی به نام بیسوادی عشایر

مدیرکل امور عشایر خوزستان نیز در این نشست گفت: یکی از مهم ترین چالش های ما بحث بیسوادی در قشر عشایر خوزستان است. تنها 61 درصد مردان و 57 درصد زنان عشایر دارای سواد هستند. از دیگر مشکلات مسایل فرهنگی مذهبی بود که در این راستا 188 دوره مهارت آموزی برای عشایر کوچنده برگزار شد.

علیرحم کریمی با اشاره به اینکه براساس آخرین سرشماری در سال 1387جمعیت عشایر خوزستان 23هزار خانوار برآورد شده افزود: این رقم معادل 11.8 درصد کل جمعیت عشایر کشور است.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر خوزستان پس از فارس در رتبه دوم قرار دارد گفت: عشایرخوزستان دارای 2 میلیون راس دام سبک هستند که معادل 9 درصد کل دام سبک عشایر کشور است.

کریمی ادامه داد:خوزستان هفت ماه از سال میزبان عشایر استان های کهگلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و همدان است.

به گفته وی تامین آب شرب ، آب مورد نیاز دام، احداث و نگهداری راه های دسترسی، ساماندهی خانوار های متقاضی عشایر برای سکونت، تامین و توزیع سوخت فسیلی، تامین علوم دام، تامین آرد و صیانت از اشتغال عشایر از مهم ترین وظایف اداره کل عشایر است.

وی ادامه داد: 21 صندوق خرد زنان عشایر در خوزستان فعال است که حدود یکهزار عضو دارد و تسهیلاتی در قالب مشاغل خانگی پرداخت می کند.

 کاهش تلفات طیور پارسال

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز در این نشست گفت: میزان جوجه ریزی در استان خوزستان در سال 96 نسبت به سال 95، با 6 میلیون قطعه افزایش به 47 میلیون قطعه رسید اما میزان تلفات 1.2 درصد کاهش یافته است.

مصطفی کنارکوهی با بیان اینکه کنترل فعالیت های دام، طیور و آبزیان با اداره کل دامپزشکی است افزود:باتوجه به تاثیری که این مساله بر سلامت مردم دارد کنترل های ویژه ای صورت می گیرد.

وی ادامه داد: پارسال 14 استان کشور با مساله آنفولانزای پرندگان درگیر بودند اما در خوزستان شاهد بروز این پدیده نبودیم که این امر به دلیل نظارت و تمهیدات ویژه بود.

کنارکوهی گفت: هم اکنون 2 کارخانه تولید خوراک دام در خوزستان فعال است که با تبدیل مواد خام به نهاده های دامی سبب افزایش ارزش افزوده در این استان می شوند.

وی درخصوص کشتارگاه های فعال در خوزستان نیز توضیح داد: 23 کشتارگاه سنتی در خوزستان وجود دارد که هشت مورد از آنها به سالن پیش سرد مجهز شده اند.


مرجع / ایرنا
برچسب ها: شیلات خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار