تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۶۶۸۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش مصرف چربی از ابتلا به سنگ کیسه صفرا پیشگیری می‌کند
یک متخصص گوارش و کبد گفت: کاهش مصرف مواد غذایی چرب از ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا پیشگیری می کند.

دکتر پژمان علوی نژاد افزود: از جمله علل بیماری سنگ کیسه صفرا این است که صفرای ترشح شده در کبد برخی افراد به صورت ارثی، محتوای چربی بالایی دارد و صفرای آنها سنگ ساز است و همچنین مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده نیز خطر پذیری ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

وی گفت: کیسه صفرا محل ذخیره صفرایی است که از کبد ترشح می شود و در فواصل بین غذا خوردن نیاز به استفاده از آن نیست چون ترشحات صفراوی به هضم و جذب بهتر چربی کمک می کند و در فواصل بین غذا خوردن صفرای ترشح شده در کیسه صفرا ذخیره می شود.

علوی نژاد ادامه داد: وقتی غلظت تعادل املاح مختلف درون صفرای ترشح شده به هم ریخته، محتوای چربی آن افزایش پیدا کند و صفرا مدت زیادی در کیسه صفرا باقی بماند ممکن است املاح مختلف رسوب و به مرور زمان تبدیل به سنگ در کیسه صفرا شود.

این متخصص گوارش و کبد بیان کرد: سنگ ها ممکن است درون کیسه صفرا بدون هیچ علامت خاصی تشکیل شوند و حتی تا پایان عمر فرد مشکلی ایجاد نکنند پس در صورت علامت نداشتن، نیاز به مداخله خاصی ندارد. 

وی گفت: در صورت ایجاد التهاب درون کیسه صفرا و انسداد در مجاری صفراوی، فرد دچار دردهای صفراوی می شود که به صورت درد شدید ، ممتد و مداوم در قسمت فوقانی و سمت راست شکم ایجاد شده و در 10 تا 15 دقیقه به حداکثر شدت خود می رسد و احتمال دارد به مدت چهار تا 6 ساعت فرد درد مداوم ایجاد کند.

علوی نژاد ادامه داد: در صورت تداوم دردها، کیسه صفرا باید زیر عمل جراحی قرار گرفته و برداشته شود. 

این متخصص گوارش و کبد افزود: در فردی که مورد عمل جراحی قرار گرفته، نقش ذخیره ترشحات صفراوی به اثنی عشر منتقل می شود و مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود.

وی در خصوص علایم این بیماری گفت: ایجاد درد در قسمت فوقانی و سمت راست شکم، افزایش آنزیم های کبدی و افزایش ضخامت جداره کیسه صفرا از جمله علامت های این بیماری است.

علوی نژاد در خصوص عوارض بیماری سنگ صفرا بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، سنگ های کیسه صفرا به ویژه با اندازه بزرگ، ممکن است با سرطان ها و عفونت های شدید در کیسه صفرا ارتباط داشته باشند. 

این متخصص گوارش و کبد ادامه داد: صفرا ترکیبی از موادی است که حاصل آن متابولیسم سایر مواد غذایی است و باید از بدن دفع شود. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار