تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۱۶۶۸۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تردد کامیون‌های‌صادراتی در مرز چذابه به‌حالت‌عادی بازگشت
معاون گمرک چذابه گفت: تردد کامیون های صادراتی در مرز چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز که از چند هفته پیش به دلیل اصرار رانندگان آنها بر خواسته های صنفی و افزایش بهای کرایه ، دست از کار کشیده بودند در چند روز اخیر به حالت عادی بازگشت.

سید سعید فاضلی افزود:هم اکنون روزانه 400تا 500 دستگاه کامیون و تریلر حامل کالاهای صادراتی ایران ، بار خود را در بارانداز بازارچه مرزی چذابه تخلیه می کنند.

وی گفت: تا اواخر هفته گذشته ، تعداد کامیون های حامل کالاهای صادراتی که مقصد آنان مرز چذابه بود به کمتر از100دستگاه رسیده بود که این امر نگرانی هایی را برای تجار ایرانی و عراقی ایجاد کرده بود.

توافق با گمرگ شیب عراق برای فعالیت کاری در روزهای تعطیل

معاون گمرک چذابه گفت: بر اساس توافق به عمل آمده با گمرک شیب عراق ، فعالیت گمرکی در مرز چذابه در روزهای تعطیل به جز روزهای جمعه نیز انجام می شود.

فاضلی افزود: توافق با طرف عراقی برای فعالیت گمرکی در مرز چذابه در روزهای تعطیل ، ضمن تحرک بیشتر در امر صادرات ، خرسندی بازرگانان ایرانی و عراقی را نیز به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات کالا از مرز چذابه در هفته گذشته با وجود چهار روز تعطیلی رسمی و غیررسمی در ایران ، ادامه داشت ابراز امیدواری کرد در ایام اربعین حسینی که چند روز فعالیت تجاری در این مرز تعطیل است بتوان با طرف عراقی در این زمینه به توافقی جامع برای باز نگه داشتن مرز تجاری چذابه دست یابیم. 

همه ساله در ایام اربعین حسینی ، مرزهای تجاری چذابه و شلمچه به منظور تردد امن تر و آسان تر کاروان های اربعین به مدت چند روز تعطیل می شود. 

ممنوعیت صادرات تره بار با خواست طرف عراقی بود

معاون گمرک چذابه با اشاره به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ، هندوانه ، کاهو ، خربزه و سیب زمینی به عراق در یک هفته اخیر گفت: واردات این اقلام بنا به خواست دولت عراق و با هدف حمایت از تولیدات داخلی این کشور صورت گرفته است.

فاضلی با بیان اینکه این ممنوعیت به طور قطع موقتی است و به زودی این ممنوعیت به دلیل تولید کم تره بار در عراق برداشته خواهد شد افزود: تا چندی پیش بیش از 50 درصد حجم صادرات کالا به عراق از مرز چذابه را تره بار تشکیل می داد ولی اکنون صادرات آن به طور کامل متوقف شده است.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیرماه 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

هم اکنون نیز از این سه مرز زمینی و دریایی ، صادرات کالا و جابه جایی زائر به صورت قانونی و براساس توافق های مسئولان عراق و جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل تره بار ، مصالح ساختمانی ، لوازم خانگی و برقی ، آرد ، دام زنده ، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد.

استان خوزستان با دو استان عراقی میسان و بصره حدود 300کیلومتر مرز مشترک دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار