تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۶۶۸۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان:
حدود 550 کودک کار در خوزستان شناسایی شده اند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان گفت:حدود 550 کودک کار در این استان شناسایی شده اند که بیش از 300 نفر آنها ساکن و شاغل در اهواز هستند.

محمدرضا عباسی افزود: با تلاش‌ صورت گرفته توانستیم 110 کودک کار را ساماندهی و از جامعه کودکان کار خارج کنیم ولی این به معنای کاهش تعداد کودکان کار نیست، زیرا تا زمانی که دلیل این امر ریشه یابی نشود، به همین اندازه بر تعداد کودکان کار اضافه خواهد شد.

وی گفت: بیشتر کودکان کار از مناطق حاشیه‌ نشین شهرها و پسر هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان بیان کرد: در قالب طرح ساماندهی کودکان کار، برای هرکودک شناسایی شده،پرونده تشکیل و تمام اطلاعات این کودکان از جمله وضعیت تحصیلی و جسمی و همچنین وضعیت مالی و وجود آسیب‌های اجتماعی در خانواده کودک ثبت شد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده در پرونده کودکان کار، حمایت‌ آموزشی، تحصیلی و مالی بهزیستی، مهارت آموزی و آموزش مهارت های زندگی به این کودکان و خانواده آنها انجام می شود.

عباسی با اشاره به راه اندازی مرکز نگهداری شبانه روزی موقت کودکان کار در اهواز در سال های گذشته بیان کرد: این مرکز کودکانی را که جایی برای زندگی ندارند، به طور موقت نگهداری و سپس با شناسایی خانواده یا اقوام تحویل آنها داده، و در غیر این صورت به مراکز نگهداری بلندمدت فرستاده می شوند.

وی ادامه داد: این مرکز هم اکنون حدود 15 کودک را نگهداری می کند.

برخی کودکان کار برای استقلال و از روی علاقه کار می کنند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه همه کودکان کار به دلیل فقر مادی در خیابان نیستند، گفت: برخی از این کودکان نه به خاطر فقر، بلکه از روی علاقه و به دلیل درآمد بالایی که از این راه کسب می کنند، به کار روی می آورند. 

وی ادامه داد: این کودکان اوقات فراغت خود را به کار و اوقات مدرسه را به تحصیل مشغولند و خانواده آنها از این موضوع اطلاع دارند.

عباسی با اشاره به این که 90 درصد کودکان کار شناسایی شده خوزستان دانش آموز هستند، یادآور شد: تا زمانی که اهرم تشویقی(کمک مردم) در سطح خیابان ها وجود داشته باشد، کار کودکان نیز ادامه خواهد داشت بنابراین مردم باید بدانند در نهایت کمک به کودکان به ضرر خود آنها بوده و به جای این کار، این کمک را به دستگاه ها و انجمن های حامی این کودکان اختصاص دهند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان بیان کرد: 2 مرکز حمایت و آموزش کودک و خانواده در اهواز و چند مرکز در نقاط مختلف خوزستان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به تاثیر کنترل حاشیه نشینی و ارایه خدمات در این مناطق بر کاهش تعداد کودکان کار گفت: بیشتر کودکان کار از مناطق حاشیه ای هستند که این امر نشان از وظیفه بزرگ 2 دستگاه شهرداری و مسکن و شهرسازی در بحث حل معضل حاشیه نشینی، افزایش امکانات رفاهی از جمله پارک، فرهنگسرا، مرکز توانمندی زنان و دختران، مکان های ورزشی و کتابخانه در این مناطق است.

وی افزود: حل معضل کودکان کار نیازمند همکاری همه 11 دستگاه متولی این امر از جمله مسکن و شهرسازی، فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش، علوم پزشکی، شهرداری، دادگستری و نیروی انتظامی است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان یادآور شد: تا زمانی که دستگاه‌های مسئول و متولی به وظایف خود عمل نکنند، هیچ یک از تلاش های بهزیستی در بحث ساماندهی کودکان کار به نتیجه نمی رسد و تعداد این کودکان روز به روز بیشتر می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار