تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طعم متفاوت عید فطر در خوزستان
مردم خوزستان پس از یک ماه میهمانی خدا می‌روند تا خود را برای عیدی بزرگ آماده کنند. این را از بازار و معابر شهر می‌توان فهمید. همه جا بوی عید می‌دهد و ضیافت خدا به پایان می‌رسد.

تقریباً بعد از اتمام لیالی قدر شمارش معکوس برای فرا رسیدن روز عید فطر نزد مردم عرب خوزستانی آغاز می‌شود، بازارهای شهر و روستا جان تازه‌ای به خود می‌گیرند و مردم پس از یک ماه میهمانی خدا، می‌روند تا خود را برای عیدی بزرگ آماده کنند این را از بساط‌فروش شیرینی و آجیل، لباس‌های سنتی آویزان بر در مغازه‌ها در بازارهای سنتی، قالی شسته و‌ آویزان بر دیوار، شلوغی بازار شهر در وسط گرمای روز و صدای گوسفندی که در خانه بزرگ محله به یمن هلال ماه نو می‌خواهد آن را قربانی کنند، می‌توان فهمید. همه جا بوی عید می‌دهد و ضیافت خدا به پایان می‌رسد.

"ام الحلس" یا  "ام الوسخ"

مردم عرب‌ خوزستان دو روز مانده به روز عید فطر را "ام الوسخ" و یک روز مانده به عید را "ام الحلس"  می‌نامند که با وجود اینکه از چند روز قبل با خانه تکانی و تمیز‌کاری به اسقبال عید فطر می‌روند اما در روز ام الوسخ  خانه تکانی و نظافت خانه خود را به شکل ویژه انجام می‌دهند و در روز ام الحلس که برای نظافت و رسیدگی شخصی است جوانان در این روز به ظاهر و امورات خود رسیدگی می‌کنند.

بازارهای سنتی اهواز

در روزهای پایانی مانده تا عید فطر اما بازارهای سنتی اهواز حال و هوای دیگر دارد. از بازار کیان و خشایار گرفته تا مرکز شهر و بازار عبدالحمید که خرید‌های عید و رفت‌وآمدهای شهروندان بر زیبایی و رونق آنها افزوده و در هیچ کدام از این بازارها نیست که با بساط آجیل، خشکبار، لباس‌های محلی مردانه و زنانه در سایز و اندازه‌های مختلف، بوی بخور، دله قهوه ( قهوه جوش عربی) مواجه نشوی و آنچه بر جنب و جوش و زیبایی این بازارها افزوده، موسیقی عربی است که از گوشه و کنار بازارها به نشانه استقبال از عید و ماه نو گوش رهگذران را نوازش می‌دهد و آنچه ظرف چند سال در ایام عید فطر شاهد آن هستیم از بین رفتن مرکزیت بازار نادری برای خرید و افزوده شدن بازارهای کیان، کیانپارس و کوی ملت به خرید شب عید فطر است.

اقامه نماز عید فطر

با توجه به اهمیت حضور و شرکت در نماز روز عید فطر نزد مردم عرب، رسم است که زن و مرد با لباس سنتی در نماز عید فطر حاضر شوند. مردان با دشداشه، چفیه و عگال و زنان با عبا راهی محل اقامه نماز می‌شوند.

استقبال از عید

خوزستانی‌ها در صبح  روز عید پس از اقامه نماز و بازگشت به خانه به رسم بزرگان خود اغلب با "یزله" و پایکوبی مناطق مختلف را طی کرده و ابتدا دید و بازدید را از خانه‌های بزرگان و ریش‌سفیدان آغاز می‌کنند.

پذیرایی در ایام عید فطر

در ایام عید فطر درهای خانه مردم باز می‌ماند و میهمان نیازی به در زدن ندارد و تنها با تکرار کلمه "یالله" اهل خانه را از آمدن خود آگاه می‌کند و صاحب خانه و مهمان با گفتن جملاتی مانند "عیدکم مبارک و ایامکم سعیده"  عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

در این ایام  اما قهوه به عنوان یک پذیرایی سنتی پای ثابت پذیرایی‌های عرب‌ها از میهمانان خود است و تا پایان روزهای عید دله قهوه در کنار آتش منقل برقرار است و فنجان قهوه بین اهل عید دست به دست می‌شود.

عید فطر فرصتی برای تکرار مهربانی

با توجه به اهمیت و احترامی که این عید نزد کلیه مسلمانان و از جمله خوزستانی‌ها دارد در عید فطر همه سعی می‌کنند چنانچه کدورت‌ و ناراحتی‌ وجود داشته باشد آن را فراموش کرده و برای رفع آن پیش‌قدم شوند. به همین منظور در این ایام کوچکترهای فامیل نزد بزرگترها رفته و شرایط یک عید زیبا و دلنشین را فراهم می‌کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار