تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۶۶۸۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از غرق ‌شدگی
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: طی سال گذشته (1396) هزار و 26 تن از هموطنان بر اثر غرق ‌شدگی جان خود را از دست دادند که 858 تن از این شمار، مرد و 168 تن دیگر زن بودند
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: طی سال گذشته (1396) هزار و 26 تن از هموطنان بر اثر غرق ‌شدگی جان خود را از دست دادند که 858 تن از این شمار، مرد و 168 تن دیگر زن بودند.

به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس آمارها تعداد قابل توجهی از قربانیان غرق شده کشور طی تابستان سال گذشته غرق شده و جان باخته اند به گونه ای که در تابستان پارسال،431 نفر بر اثر غرق‌ شدگی در کشور فوت کردند که 42 درصد از کل جانباختگان غرق ‌شدگی سال 96 کشور را تشکیل دادند.

بیشترین موارد غرق‌ شدگی سال گذشته در کشور به ترتیب در ماه های تیر با 152، مرداد با 150 و شهریور با 129 فوتی گزارش شده است. به بیان دیگر فصل تابستان به دلیل افزایش حجم سفر و تمایل افراد به شنا در دریا و رودخانه همواره با افزایش تلفات غرق شدگی نسبت به دیگر ایام سال مواجه است.

همچنین بیشترین میزان غرق ‌شدگی در هر سال مربوط به رودخانه ها است به نحوی که در سال گذشته 287 نفر در رودخانه ها جان خود را از دست دادند این در حالی است که آمار غرق‌ شدگی در دریا در رتبه بعدی از رودخانه ها قرار می گیرد. در سال گذشته از کل تلفات غرق ‌شدگی 160 نفر (142 نفر محدوده غیر مجاز و 18 نفر در منطقه ایمن سازی شده) در دریا فوت کردند.

این گزارش می افزاید، در سال‌های 1395 و 1394 نیز بیشترین موارد غرق شدگی مربوط به فصل تابستان و بیشترین غرق شدگی در دریا، خارج از طرح های سالم سازی بوده است. در تابستان سال 1395، 385 نفر بر اثر غرق شدگی جان باختند و این رقم در سال 1394 برابر با 380 کشته بود.

سازمان پزشکی قانونی در آستانه آغاز تعطیلات تابستانی و افزایش میزان سفر به ویژه به مناطق شمالی کشور ضمن هشدار به هموطنان، توصیه کرد: افراد تنها از طرح های سالم سازی و تحت مراقبت برای شنا کردن استفاده کنند و به رعایت نکات ایمنی توجه کافی داشته باشند.

توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق ‌شدگی

از آنجا که بر اساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌ شدگی در رودخانه ها و آب‌های کم عمق اتفاق می افتد توصیه هایی برای پیشگیری از غرق ‌شدگی در رودخانه ها مطرح می شود:

-آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود.

- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. ضمنا ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

-بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- در آب و در موقع شنا از شوخی های خطرناک بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شود، شنا نکنید.

- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

-در حمام و حین استفاده از وان، مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

- بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفاق افتاده است.
:
:
:
آخرین اخبار