تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۶۶۹۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خدمات بستری اعتیاد، بیمه نیست
مدیرکل خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت تاکید کرد که قانونگذار باید برای وضعیت هویت معتادان متجاهر تصمیم بگیرد تا در چارچوب آن، معتادان بی‌هویت بتوانند از مزایای صندوق‌های مختلف بیمه‌ای بهره‌مند شوند
مدیرکل خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت تاکید کرد که قانونگذار باید برای وضعیت هویت معتادان متجاهر تصمیم بگیرد تا در چارچوب آن، معتادان بی‌هویت بتوانند از مزایای صندوق‌های مختلف بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

 دکتر حنان حاج محمودی درباره خدمات تحت پوشش بیمه اعتیاد توضیح داد و گفت: خدماتی که بیمه پوشش می‌دهد بر اساس مصوبه هیئت دولت و دستورالعمل‌هایی است که هر سال ابلاغ می‌شود. این ردیف اعتبارات برای پوشش درمان سرپایی وابستگی به مواد است و شامل خدمات بستری نمی‌شود. علاوه بر آن سرانه بیمه اعتیاد به کسانی تعلق می‌گیرد که پوشش بیمه‌ای دارند. برخی از خدمات درمانی معتادان را که جنبه حمایتی دارند، توسط سازمان اداره امور زندان‌ها، مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی، مراکز اقامتی، تی سی و مراکز ماده ۱۶ ارائه می‌شود، اما این خدمات، در بسته بیمه تعریف نشده‌اند و از محل بودجه بیمه اعتیاد برای آن‌ها هزینه نمی‌شود.

وی ادامه داد: اولویت ما قرارداد با مراکز دولتی است؛ چرا که فرض بر این است که بیماران بی‌بضاعت به این مراکز مراجعه می‌کنند و بیمه‌شدگان توان پرداخت تعرفه‌های بخش خصوصی را ندارند. ستادهایی در کمیته‌های درمان استان‌ها بر اساس شرایط استان، پراکندگی جمعیت و نوع دسترسی با برخی از مراکز خصوصی در سطح استان قرارداد می‌بندند. سازمان بیمه سلامت هزینه‌های درمان را بر اساس تعرفه‌های دولتی پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها در مراکز خصوصی، با تعرفه مصوب بخش خصوصی حساب می‌شوند و بیمه‌شدگان باید مابهالتفاوت این تعرفه‌ها را بپردازند.

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت، اضافه کرد: ردیف اعتباری بیمه اعتیاد فقط مخصوص بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت نیست، بلکه بیمه شدگان سایر بیمه‌های پایه شامل تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد نیز می‌توانند از پوشش خدمات این ردیف اعتباری استفاده کنند. سامانه‌ای به این منظور طراحی شده و در اختیار مراکز طرف قرارداد گذاشته شده‌است؛ به این ترتیب مشخصات هر بیمه شده‌ در این سامانه ثبت می‌شود و افراد می‌توانند بسته درمانی خود را در طول مدت درمان فقط از مرکزی که در آن ثبت نام کرده‌اند، دریافت کنند.

حاج محمودی درباره امکان تحت پوشش قرار گرفتن معتادان فاقد هویت و متجاهر نیز توضیح داد و گفت: کسانی می‌توانند این خدمات را دریافت کنند که تحت پوشش یکی از صندوق‌های سازمان بیمه سلامت قرار گرفته باشند. معتادان بدون هویت و متجاهر فاقد مشخصاتی هستند که بتوانیم آن را در سامانه خود ثبت و برای آنها پوشش بیمه‌ای فراهم کنیم. این موضوع در ستاد مبارزه با مواد مخدر و حوزه قضایی مطرح شده و کارگروهی روی شرایط امکان پوشش بیمه این افراد فعالیت می‌کند. این افراد به درمان بیماری‌های همراه اعتیاد هم نیاز دارند؛ به همین دلیل باید پوشش بیمه‌ای داشته باشند. با توجه به این موضوع، قانونگذار باید برای وضعیت هویت آنها تصمیم بگیرد تا در چارچوب آن، معتادان بی‌هویت بتوانند از مزایای صندوق‌های مختلف بهره‌مند شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار