تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۶۶۹۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ذرت دانه ای اولویت کشت تابستانه در دزفول است
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت:بر اساس اعلام مدیریت بحران خوزستان اولویت کشت تابستانه در شهرستان دزفول ذرت دانه ای و تامین آب کشت های دائمی مثل باغ های مرکبات است.

احمد زارعی روز یکشنبه افزود: سهمیه اختصاص یافته به کشت تابستانه در دزفول بر اساس هماهنگی مدیر کل بحران و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان 40 هزار و 571 هکتار می باشد که در صورت تامین آب انجام می شود.

وی افزود:کشت پنج هزار هکتار ذرت ، سه هزار هکتار حبوبات ، پنج هزار هکتار انواع سبزی و صیفی و دانه های روغنی،علوفه و باغ در تابستان 97 برای دزفول پیش بینی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اولویت کشت تابستانه در دزفول را کشت ذرت،یونجه و کشت های دائمی باغ عنوان کرد و گفت:با توجه به ممنوعیت کشت برنج در دزفول در تابستان امسال لذا به کشاورزان توصیه می شود کشت های جایگزینی مانند حبوبات داشته باشند.

مدیر امور آب شمالغرب خوزستان نیز به وضعیت کشت های تابستانه حوضه دز اشاره کرد و افزود:آب کشت های دائم نظیر باغ ، نخلیات و نیشکر در تابستان امسال تامین می شود ولی مجوزی برای کشت برنج در استان خوزستان صادر نشده لذا هرگونه خسارت در این خصوص متوجه کشاورزان شالیکار خواهد بود و سازمان آب و برق مسئولیتی در این رابطه ندارد. 

سیدمحمد سجادیان اضافه کرد:400 میلیون مترمکعب آب برای کشت های تابستانه حوضه دز اختصاص یافته که جهاد کشاورزی باید برنامه ریزی لازم را در خصوص نوع کشت ارائه کند. 

وی گفت:سال آبی جاری که تا شهریورماه ادامه دارد به علت کم بارانی،تغییر اقلیم و بالابودن دما یکی از سخت ترین سالهای 60 سال اخیر است لذا مصرف بهینه آب آشامیدنی ،کشاورزی و صنعتی در این دوره ضروری است. 

وی افزود:در سال آبی 97-96 مقدار 333 میلیمتر بارندگی در حوضه دز ثبت شده که نسبت به پارسال 25 درصد و نسبت به بلندمدت 40 ساله 32 درصد انحراف نشان می دهد که البته این وضعیت در حوضه کرخه بهتر است . 

مدیر امور آب شمالغرب خوزستان افزود:کل سطح زیر کشت حوضه دز 138 هزار و 798هکتار می باشد که برای کشت تابستانه این حوضه 400 میلیون مترمکعب آب پیش بینی شده است. 

وی گفت:مقدار آب مورد نیاز حوضچه های مجاز پرورش ماهی در محدوده رودخانه دز تا سقف حجم مصوب قابل تامین است اما آب کافی برای حوضچه های غیرمجاز وجود ندارد. 

وی گفت:هفت هزار هکتار حوضچه پرورش ماهی مجاز در استان خوزستان وجود دارد که 300 هکتار آن در محدوده شهرستان دزفول واقع شده است ضمن اینکه پنج هزار هکتار حوضچه پرورش ماهی غیرمجاز در استان خوزستان وجود دارد که تعهدی برای تامین آب آنها وجود ندارد.

مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان با اشاره به اینکه 14 هزار نفر از طریق پرورش ماهی در خوزستان امرار معاش می کنند اظهار داشت: 19 میلیون مترمکعب آب سهمیه اختصاص یافته برای حوضچه های پرورش ماهی دزفول می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار