تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۶۷۰۹۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قطع برق ایستگاه های پمپاژ آب طرح های نیشکر و خطر بیکاری ۱۹ هزار کارگر نیشکر
خوزنیوز: خطر بحران های کارگری در خوزستان و بیکاری هزاران نفر در استان ، از مواردی است که بارها در خوزستان در تریبون های رسمی بیان شده و ائمه جمعه از جمله آیت الله جزایری ، آیت الله حسن زاده ، آیت الله حیدری و ... در خطبه های نمازجمعه به مسئولین در اين خصوص هشدار داده اند و خواستار اتخاذ تصمیماتی مهم و اساسی برای حفظ معیشت خانواده های خوزستانی شدند. 

طرح های نیشکر توانسته با گام برداشتن در مسیر خودکفایی تولید شکر در کشور و تامین معیشت بیش از ۱۰۰ هزار خانواده خوزستانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ، امنیت پایداری در خوزستان ایجاد كند و مامنی برای هزاران کارگر خوزستانی به خصوص در روستاها و شهرهای مرزی شود. تاکید مکرر استاندار خوزستان و آیت الله جزایری بر فراهم آوردن شرایط مساعد به منظور پویایی بهتر این طرح ها ، نشان دهنده اهمیت استراتژیک شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانبي در استان دارد. 

اما متاسفانه این روزها همزمان با کاهش تخصیص آب برای کشت نیشکر كه کاهش کشت نیشکر و ضربه به تولید شکر را به همراه داشته است ، شاهد بروز بحران هایی در آینده نه چندان دور در خوزستان خواهیم بود که یکی از تبعات سهمیگن آن ، بیکاری خيل عظیم کارگران طرح های نیشکر در خوزستان است.

همزمان با کاهش ورودی آب کارون در اثر خشکسالی و اجراي طرح های انتقال آب كه اين بحران را شدت بيشتري بخشيده است، ای سی آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان افزایش یافته است اما مسئولین به جای حل ریشه ای این بحران ، با یک تصمیم اشتباه و نادرست و تصميم بر قطع چندین ساعته برق ایستگاه های پمپاژ آب طرح های نیشکر ، بحرانی به مراتب بدتر و بزرگتر در خوزستان ایجاد خواهند کرد. 

قطع چندین ساعته برق ایستگاه های پمپاژ طرح های نیشکر ، علاوه برآنکه خسارت های جبران ناپذیري به تاسیسات برق و ایستگاه های پمپاژ آب وارد می کند، کشت دائمی نیشکر نیز در خطر نابودی قرار مي گيرد و شرکت توسعه نیشکر را به سمت بحران های عظیم کارگری سوق خواهد داد.

بی شک قطع چندین ساعته برق ایستگاه های پمپاژ  آب نیشکر در روز ، نه تنها مشکل شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر را برطرف نمی کند بلکه به گفته کارشناسان ، مصرف آب نیشکر را به دلیل تبخیر آب و نیاز آبیاری مجدد به چندین برابر می رساند.  

بهتر است مسئولین پیش از هر تصمیم ، به بررسي تبعات آن بپردازند و برای جلوگیری از تبديل یک بحران به بحرانی بزرگتر، راه حل ديگري را براي مقابله با شوری آب برگزينند. ضمن آنکه نیشکر همچون کشت های دیگر ،  یک ساله نیست. از این رو کمبود آب برای این گیاه بسيار چالش برانگیز است و هر تصمیمی که برای گیاه نیشکر گرفته شود بر کشت نیشکر و صنایع جانبی در شرکت توسعه نیشکر تاثیري مستقيم  خواهد داشت كه  ممكن است خوزستان را به ورطه بزرگترین آسیب ها و تجمعات كارگري سوق دهد. 

اشتغال و امنیت پایداری که به واسطه طرح های نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان ایجاد شده است موضوع ساده ای نیست که بتوان براحتی و با اخذ تصمیمات کارشناسی نشده ، از آن عبور کرد. در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ایجاد اشتغال و تولیدات داخلی تاکید ویژه ای دارند و در سالی که دشمنان انقلاب در استان حساس خوزستان مترصد سو استفاده از بیکاری حتی یک کارگر هستند ، نباید با قطع برق ایستگاه های پمپاژ آب نیشکر ، باعث از بین رفتن تولید محصول استراتژیک شکر و در نتیجه بیکاری هزاران کارگر و سو استفاده دشمنان انقلاب شد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
حقگو
|
-
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
1
چطور است برای حل مشکل شرکتی چون گروه ملی سالیانی است که جلسه تشکیل میدهند و تدابیر ی اتخاذ میکنند که البته به راه حلی منجر نشده است ولی برای قطع برق ایستگاه آب طرحهای نیشکر که شاهرگ کشاورزی و تولید شکر است بدون تشکیل کارگروه تخصصی و ارائه دلیل علت انتقال آب با وجود نیازشدید این استان به آب به عنوان قطب کشاورزی کشور یک شبه تصمیم به قطع برق و صدمه به اقتصاد و امنیت کشور، و استان میزند.کسی که این کار را انجام داده است شهامت جلوگیری از انتقال آب به مناطق کویری را قبلا"نداشته است ؟به نظر میرسدباز دستانی هستند که دارند تیشه به ریشه این استان میزنند که بیشتر ناشی از تغییر مدیریت بومی توسعه نیشکر و ایجاد مشکلات متعدد برای فشار به این مجموعه و اداره کردن مافیای تولید شکر کشور دارد.مظلومیت این استان بیش از پیش نمایان میشود استانی که میتوانست با مدیریت کارآمد اقتصاد چندین کشور را دگرگون کند الان در حداقل امکانات معیشتی مردم خود با مشکل مواجه شده است .مایه تاسف و شرمساری است.
علی شریفی
|
-
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
0
بی شک در این سالها یکی از مهمترین دلایل معضلات کمی و کیفی آب در رودخانه های دز و کارون، توسعه بی در و پیکر نیشکر و حیف و میل آب شیرین و تزریق زه آب به دشتهای خوزستان می باشد. شرکتهای نیشکری تنها از طریق فروش نیشکر ارتزاق میکنند و صنایع جانبی آنها که می بایست منشاء اصلی درآمد زایی باشد توسعه چندانی نیافته است. در بحث اشتغال هم متاسفانه بخش زیادی از نیروهای شاغل در طرحهای هفتگانه توسعه نیشکر از سایر استانها بخصوص آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل استخدام شده اند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
1
سلام
تعجب میکنم چرا بعضی افراد براحتی اظهار نظر میکنند

بنده خدا اینجانب در توسعه نیشکر شاغل هستم و اصلا همچننین موضوعی رو تایید نمیکنم بیشتر کارکنان شرکت از مردم بومی شهرستان بوده بجز تعداد انگشت شماری که درسال ۱۳۷۵ بعلت نبودن نیروی بومی با آن تخصص و سواد از بیرون استان جذب شده اند که در شرف بازنشستگی اند
آدم باید انصاف داشته باشد

چرا با حرف و تهمت های واهی با سرنوشت بیش از ۳۰هزار کارگر شاغل در توسعه نیشکر و هزاران نفری که در روستاها و شهرهای اطراف بصورت غیر مستقیم ارتزاق می کنند بازی می کنیم

شما به جای انتقاد از سد سازی ویا انتقال آب دارین تیشه به ریشه اشتغال استان می زنید


حواستون باشه اون دنیایی هم هست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
سلام يواش يواش بايد به فكر كشت جايگزین بشوند نیشکر مصرف آب بالایی داره البته باید بگونه ای باشه که کارکنان صدمه نبینند
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
چندین وچند ساله است که این کشور قربانی بازی های سیاسی جناح های مختلف میشود .اکثر تصمیمات اتخاذ شده بدون کار کارشناسی وفقط مسکن زود گذر بوده که بدون فکر در مورد عواقب زیان بار آن انجام شده ودر نهایت صدمات جبران نا پذیری را به بدنه اقتصاد واشتغال زده . بنده به عنوان یه شاغل در این مجموعه اعتراض خود وهمکارانم را به این اقدام ابراز داشته ودر باره تبعات ان هشدار میدهم راه حل رفع مشکل شوری اب ابادان وخرمشهر این نیست
:
:
:
آخرین اخبار