تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۶۷۲۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی‌خبربی از سرنوشت برخی از طرح‌های اشتغالزایی؛ آیا مسئولان ارشد استان ابزاری غیر از انتقاد زبانی و شفاهی ندارند!
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در سخنانی که در جلسه شورای اشتغال خوزستان گفته شد پرده از مسائلی در مورد عملکرد بخش‌هایی از دولت در خوزستان در زمینه جذب تسهیلات مربوط به اشتغال برداشته است
علی بحرینی مقدم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در سخنانی که در جلسه شورای اشتغال خوزستان گفته شد پرده از مسائلی در مورد عملکرد بخش‌هایی از دولت در خوزستان در زمینه جذب تسهیلات مربوط به اشتغال برداشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری خوزستان در این جلسه گفته است که «خوزستان در زمینه جذب تسهیلات خانگی و بانوان با دو استان دیگر به صورت مشترک با پرداخت 10 میلیارد تومان مقام سی و یکم کشور را دارد».

وی افزود: در دستورالعمل برای بررسی طرح‌ها و تعیین تکلیف برای ارجاع به بانک یا بازگشت به شهرستان‌ها تنها 4روز فرصت هست اما در حال حاضر وقفه‌ای در این زمینه وجود دارد و نمی‌شود بین 800 تا 900 طرح در کارتابل استان معلق بماند. با وجود برگزاری جلسه‌های تخصصی کارگروه‌ها از جمله کمیته فنی اما این وقفه وجود دارد که باید تا آخر هفته تمام طرح‌های موجود در کارتابل را تعیین تکلیف کرد.

بحرینی مقدم تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های اعلامی برخی از طرح‌ها در کمیته فنی مصوب می‌شوند ولی به بانک ارجاع داده نشده و به شهرستان‌ها برگشت زده می‌شوند؛ این کار به هیچ عنوان قبول نیست و هیچ ایرادی هم از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل پذیرش نیست.

بحرینی مقدم عنوان کرد: وزارت کشور در خصوص جذب تسهیلات مشاغل خانگی و بانوان گزارشی ارائه داده که بر اساس آن خوزستان با استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به صورت مشترک با پرداخت 10 میلیارد تومان مقام سی و یکم کشور را دارد؛ ظاهرا این مبلغ تا 14 میلیارد تومان افزایش یافته ولی در سیستم ثبت نشده که باید گزارش بروزرسانی شود.

وی با اعلام این خبر که اعتبارات سال جاری ابلاغ شده است، ادامه داد: این اعتبارات که با کاهش همراه بوده به بانک‌ها نیز ابلاغ شده است. دستگاه‌های تخصصی و دبیرخانه باید هرچه سریعتر طرح‌ها را به بانک‌های ذیربط اعلام و بانک‌ها نیز برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به این‌که از 2 هزار و 200 طرح حدود یک هزار و 500 طرح در دست بررسی بانک‌ها هستند، بیان کرد: در دو طرح اشتغال فراگیر و پایدار روستایی 25 میلیارد تومان کل پرداختی است که نسبت به اعتبارات اختصاص یافته و محدودیت زمانی آن تا پایان خرداد، چنین رقمی خیلی بالا نیست.

بحرینی مقدم با اشاره به لزوم تسهیل موانع در سطح استان گفت: به اندازه کافی موانع کار در سطح ملی داریم و باید این گونه مشکلات در سطح خوزستان برطرف شود.

سخنان معاون اقتصادی استاندار خوزستان در حالی بیان می‌شود که استان خوزستان با وجود تمام ظرفیت‌ها از جمله صنایع، نفت و کشاورزی به گفته خود مسئولان جزو پایین‌ترین استان‌ها در آمار اشتغال بوده است.

به نظر می‌رسد عملکرد بانک‌ها در استان خوزستان به گونه‌ای است که بیشترین بهره را از منابع مالی سرشار و فراوان این استان می‌برند اما در هنگام ارائه تسهیلاتی که می‌تواند به اشتغال جوانان، بانوان و خانواده‌ها کمک کند ضعیف ترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

مدیران اجرایی خوزستان نیز در جلسات و شوراهای مختلف سخن به انتقاد و گلایه از عملکرد بانک‌ها مطرح می‌کنند. سخنان اخیر استاندار خوزستان و صحبت‌های بحرینی معاون امور اقتصادی استاندار نشان دهنده همین موضوع است اما سوال جدی و مهم همه تحلیلگران و مخاطبان این است که آیا نماینده دولت در استان و معاونان وی برای نظارت بر عملکرد بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی ابزاری غیر از انتقاد زبانی و شفاهی ندارند!

اداره کل کار رفاه و امور اجتماعی نیز که در جای خود می‌‌تواند نقش بسزایی در این موضوع داشته باشد بر اساس سخنان مسئول اقتصادی استانداری خوزستان، در برخی مسائل عملکرد مناسبی نداشته است که در جای خود باید پاسخگو باشد. به نظر می‌رسد مجموعه دولت در استان خوزستان باید هرچه سریعتر با تدابیر استاندار و دلسوزان خوزستان به یک هماهنگی و وحدت برسند تا بتواند از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش معضل بیکاری استفاده کند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار