تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۱۶۷۲۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعویض و به‎روزرسانی تابلوهای محوطه سازه‎های آبی تاریخی شوشتر
مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر از تعویض و به ‎ روزرسانی تعدادی از تابلوهای راهنمای گردشگری در محوطه ‎ مجموعه آبشارها و آسیاب ‎ های آبی شوشتر خبر داد و گفت: تعویض تعدادی از این تابلوهای قدیمی انجام شده و تعدادی از این تابلوها نیز از جمله تابلوی اصلی معرفی آسیاب ‎ ها طی هفته آینده با فرمت به ‎ روزشده در محل نصب خواهند شد
مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر از تعویض و به ‎ روزرسانی تعدادی از تابلوهای راهنمای گردشگری در محوطه ‎ مجموعه آبشارها و آسیاب ‎ های آبی شوشتر خبر داد و گفت: تعویض تعدادی از این تابلوهای قدیمی انجام شده و تعدادی از این تابلوها نیز از جمله تابلوی اصلی معرفی آسیاب ‎ ها طی هفته آینده با فرمت به ‎ روزشده در محل نصب خواهند شد . 

تعویض و به‎روزرسانی تابلوهای محوطه سازه‎های آبی تاریخی شوشتر  

بیژن حیدری‎زاده اظهار کرد: به طور کلی تابلوهای به کار رفته در سطح شهرها و محوطه‎ها جزو مواردی هستند که هر دو یا سه سال یکبار باید تعویض شوند؛ چراکه مواد به کار رفته در تابلو به دلیل شرایط آب و هوایی ممکن است آسیب ببینند و نیاز به تعویض و بازسازی داشته باشند. 
  
مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر با اشاره به این‎که سه سال پیش تابلوهای مجموعه سازه‎های آبی تاریخی شوشتر در حد فاصل مبادی ورودی شهر تا داخل شهر در هشت فرمت مشخص همسان‎سازی شدند افزود: در آن زمان حدود 60 تابلوی راهنمای گردشگران در مجموعه نصب شد؛ اما با گذشت سه سال برخی از این تابلوها با مشکلاتی همچون رنگ‎پریدگی مواجه شده بودند و یا نیازمند تغییر و به روزرسانی در متن بودند که کار تعدادی انجام شده و  کار تعدادی از آن‎ها نیز در حال انجام است. 
  
او با بیان این‎ که یکی از تابلوهایی که با گذشت زمان و به دلیل شرایط آب و هوایی با مشکل رنگ‎پریدگی مواجه شده بود، تابلوی معرفی عمومی آسیاب‎های شوشتر در مجموعه سازه‎های آبی تاریخی است گفت: پس از تأمین اعتباری که از محل اعتبارات ملی از سوی امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی انجام شد، در مرحله اول به صورت اضطراری این تابلو و تابلوهای قلعه سلاسل و شادروان را در نوبت تعویض قرار دادیم. 
  
حیدری‎زاده اضافه کرد : علاوه بر این، 20 تابلو به دلیل آسیب‎هایی که مواد به کار رفته در آن‎ها دیده بودند، به زودی باتکمیل کار در محل‎های خاص خود نصب خواهند شد. 
  
وی خبر داد: تابلوهای راهنمای گردشگری قلعه‎سلاسل، شادروان و نیز تابلوی نهایی و اصلی معرفی آسیاب‎ها که به صورت دوزبانه تهیه شده طی هفته آینده با فرمت مورد نظر، متن به‎روزشده و مواد جدید بار دیگر در محل نصب خواهند شد. 
  
مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر نصب تابلوهای راهنما برای هدایت گردشگران و معرفی جاذبه‎های تاریخی را موضوعی ضروری دانست و با بیان این‎که تابلوهای راهنما از جمله مهمترین منابع اطلاع‎رسانی به گردشگران و مسافران هستند تاکید کرد: نصب تابلوهای گردشگری در نقاط مختلف شهر و به ویژه در محوطه‎های تاریخی و ثبت جهانی نقش ویژه‌ای در توسعه گردشگری استان خواهد داشت. 
  
مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی شوشتر بخشی از نظام آبی تاریخی شوشتر است که به همراه پانزده اثر دیگر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵، با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به صورت یک جا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند. این مجموعه در کنار پل بند گرگر و در مسیر رودخانه دست کند گرگر ساخته شده است. در این مجموعه باستانی تعداد قابل توجهی آسیاب آبی نیز وجود دارد و نمونه کامل و بزرگی از به کارگیری نیروی آب برای چرخاندن آسیاب‌ها را می‌توان در آن مشاهده کرد. اجزای این مجموعه شامل پل‎بند گرگر، تونل بلیتی، تونل دهانه شهر، تونل سه‎کوره، آسیاب‎ها، پلکان‌های مجموعه آسیاب‎ها، ساباط‎های مجموعه آسیاب‎ها، تأسیسات جدید مجموعه آسیاب‎ها، پل دوپلون، سیکا و چهارطاقی هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار