تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۶۷۲۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن با شیب ملایم
در طی روزهای گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن با شیب ملایمی در حال افزایش بوده به طوری که قیمت تسه فروردین ماه سال جاری به آستانه ۷۰ هزار تومان رسیده است در حالی که چند روز پیش این اوراق حدود ۶۷ هزار تومان معامله می‌شد
در طی روزهای گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن با شیب ملایمی در حال افزایش بوده به طوری که قیمت تسه فروردین ماه سال جاری به آستانه ۷۰ هزار تومان رسیده است در حالی که چند روز پیش این اوراق حدود ۶۷ هزار تومان معامله می‌شد.

در طی معاملات فرابورس ایران قیمت اوراق تسهیلات مسکن در برخی از تسه‌ها تا حدود ۷۰ هزار تومان افزایش داشته است. به عنوان نمونه امتیاز اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۷ به قیمت ۶۹ هزار و ۹۰۰ تومان و اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۶، به قیمت ۶۸ هزار و ۶۰۰ تومان داد و ستد شد.

در کل قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازه ۶۷ تا ۷۰ هزار تومان است، هر چند که اوراق ۶۷ هزار تومانی زمان زیادی تا سر رسید و ابطال ندارند.

اگر قیمت اوراق ۶۹ هزار تومانی را مبنا قرار دهیم با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آن‌ها باید ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۶ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان‌ می‌شود.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند که برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی باید ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان پرداخت کنند.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ ۵ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار