تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۶۷۳۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس کل دادگستری استان عنوان کرد:
"سرقت"، رتبه نخست جرایم در خوزستان
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: متأسفانه اولین جرم در خوزستان مثل سایر استانهای کشور بزه "سرقت" است که رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بروز این جرم دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی دارد.

فرهاد افشارنیا در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه (یکم تیرماه) که به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه انجام شد، اظهار کرد: آیت الله بهشتی با تلاش عالمانه و حکیمانه خود نقش والایی در تدوین قانون اساسی ایفا کرد و به عنوان اولین رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تلاش وافری در راستای احیا و اجرای قضای اسلامی داشت.

وی با تبریک هفته قوه قضائیه و تقدیر از تلاش و زحمات همه فعالان در این قوه افزود: این هفته از اول تیرماه آغاز می شود و تا هفتم این ماه ادامه خواهد داشت و فرصت بسیار مغتنمی است که خدمات رسانی این قوه در استان خوزستان برای مردم تشریح شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه در آیات متعدد قرآن کریم تأکید شده که پیامبران برای اقامه قسط و عدل فرستاده شده اند و خلیفه خدا در زمین برای رفتار بحق میان مردم هستند، تصریح کرد: بر اساس آیات الهی می توان نتیجه گرفت که قضا و قضاوت اسلامی خاص خداوند متعال و جانشینان خداوند روی زمین است. در احادیث وارده نیز اجرای عدل، قسط و داد از جایگاه ویژه ای برخودار است به طوری که فرموده اند یک ساعت اجرای عدالت از 70 سال عبادت با ارزشتر است.

افشارنیا عنوان کرد: کسانی که قوه قضائیه برای قضاوت انتخاب می کند باید از بهترین و افضلترین افراد جامعه باشند. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حاصل خونها و مجاهدتهای شهدا و ایثارگران زیادی است که از زمان پیروزی انقلاب تا امروز جان و مال خود را فدای کشور کرده اند.

وی در خصوص استقلال قوه قضائیه گفت: این قوه باید بدون توجه به قدرت متنفذان یا دستگاههای اجرایی به اجرای وظایف قانونی و شرعی خود بپردازد که همان احقاق حق و ابطال باطل است. دلیل دیگری که اهمیت قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد، شرایط خاص و ویژه ای است که برای ریاست آن درنظر گرفته شده که حتی برای رئیس جمهور هم اعلام نشده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: در زمان غیبت حضرت ولیعصر(عج) این ولی فقیه است که باید به امر قضاوت بپردازد و رئیس قوه قضائیه مستقیما از ناحیه این مقام عظما منصوب و منتخب می شود. در همین راستا مقام معظم رهبری فرمودند که قاضی در محکمه مافوقی ندارد و تنها خداوند و قانون مافوق او هستند و این جمله نشان دهنده اهمیت استقلال داشتن قوه قضائیه است.

افشارنیا با تأکید بر لزوم مشارکت و همکاری مردم با قوه قضائیه گفت: در کشوری که مردم به قانون عمل می کنند، نظم، امنیت، آسایش و آرامش نیز به صورت خودکار تأمین می شود و اگر خدای ناکرده مردم به این امر مهم بی تفاوت یا کم توجه باشند مرتکب بی نظمی اجتماعی، ناامنی و همچنین هرج و مرج می شوند.

وی با بیان اینکه دستگاههای دولتی حساسیت لازم را در پیگیری امور مراجعان یا ندارند و یا از تخلفات رخ داده به آرامی گذر می کنند و با مماشات به آن بی توجهی کرده و دستگاههای نظارتی را در جریان بروز این تخلفات قرار نمی دهند، اظهار کرد: از مدیران تقاضا داریم به این مسائل توجه ویژه و لازم را داشته باشند و با توجه به قوانین سلامت اداری همه کارکنان را مکلف کنند که در صورت مطلع شدن از تخلفی حتما آن مورد را به دستگاههای نظارتی و قضائی گزارش کنند زیرا در غیر این صورت خودشان تحت تعقیب قضائی قرار می گیرند.

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به وجود مرزهای طولانی و وسیع آبی و خشکی در خوزستان با کشور عراق که در زمینه های مختلف با اشکالات متعددی مواجه بوده است، تصریح کرد: وجود مرزهای طولانی با کشور عراق همواره تهدیداتی را متوجه خوزستان کرده که از آن جمله می توان به فعالیت افراد در قاچاق سلاح و مهمات، لطمه وارد کردن به امنیت خوزستان و تهدید جان، مال و ناموس خوزستان یا ایجاد نامنی در این استان اشاره کرد که همه به خوبی شناسایی شده اند و نقشه هایشان نقش بر آب شده است.

افشارنیا درخصوص حجم دعاوی و جرایم در خوزستان گفت: حجم دعاوی و جرایم در خوزستان نسبت به شاخصهای موجود در سطح کشور قابل دفاع یا مطلوب و مورد نظر نیست. البته جمعیت خوزستان قابل توجه و حدود پنج میلیون نفر است و همچنین مشکلاتی که در اثر جنگ و تحریمها متوجه این استان بوده و سایر مشکلات بی تأثیر در دعوی و تولید جرم نبوده است اما با توجه به فرهنگ غنی مردم خوزستان انتظار می رود که بسیاری از دعاوی و اختلافات میان متنفذان و افراد جامعه حل و فصل و از ورود آن به دستگاه قضائی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: در سال 95 حدود  650 هزار پرونده در واحدهای مختلف دادگستری خوزستان تشکیل شد که این آمار در سال گذشته متأسفانه به 690 هزار فقره افزایش پیدا کرد و 40 هزار پرونده جدید به پرونده های قبلی موجود در دادگستری خوزستان افزوده شد. همچنین در دو ماهه سال جاری 111 هزار فقره پرونده وارد دادگستری خوزستان شده که باز هم تعداد پرونده ها نسبت به مدت مشابه سال قبل درصدی افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: در کنار رسیدگی های قضائی و دادگستری فعالان شوراهای حل اختلاف نیز به کمک ما آمده و به حل و فصل مشکلات پرداخته اند. انتظار داشتیم که در شورای حل و اختلاف میزان حل پرونده ها با سازش عددی قوی باشد اما متأسفانه در سال گذشته حدود 128 هزار فقره پرونده در این شوراها مطرح و با احتساب پرونده های مفتوحه در دادگستری نزدیک به 817 هزار پرونده در دادگستری خوزستان رسیدگی شده است.

افشارنیا افزود: در حال حاضر با وجود بیش از 500 قاضی و 500 کارمند موفق به رسیدگی به موقع به پرونده های قضائی شده ایم در حالی که در بخش نیروی انسانی، اعتبارات و فضای اداری از شاخص های مطلوبی برخوردار نیستیم.

وی با بیان اینکه کار سخت قضاوت ممکن است سبب خستگی و فرسودگی کارمندان قضا شود و در نوع برخورد را مراجعان تأثیر داشته باشد، گفت: تلاش می شود که در سال جاری به تعداد کارکنان اداری و قضات دادگستری خوزستان اضافه کنیم تا خدمات شایسته تری به مردم این استان ارائه دهیم.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: در دادگستری خوزستان هم اکنون هر کارمند به جای سه کارمند فعالیت می کند و تعداد قضات استان که بر اساس چارت سازمانی مصوب باید حداقل یک هزار نفر باشند در حال حاضر کمی بیشتر از 500 نفر هستند که این موضوع به دلیل کمبودها و کاستی های موجود در کشور به ویژه در حوزه تأمین اعتبار است.

افشارنیا عنوان کرد: متأسفانه اولین جرم در خوزستان مثل سایر استانهای کشور بزه "سرقت" است که رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بروز این جرم دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: درگیری ها و ضرب و جرح های عمدی به لحاظ کاهش آستانه صبر و تحمل دومین جرمی است که در خوزستان رخ می دهد که زیبنده مردم متدین و بافرهنگ خوزستان نیست. همچنین تصادفات رانندگی منتهی به صدمات بدنی و  تهدید و توهین به ترتیب از جمله جرائم نخستی است که در خوزستان رخ می دهد.

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کزد: طلاق توافقی که یکی از آسیبهای اجتماعی است و مطالبه مهریه و نفقه نیز از جمله دعاوی نخست هستند که در خوزستان وجود دارند و امیدواریم که این امر هم با همکاری مسئولان فرهنگی، دانشگاهی و حوزوی به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه البته مسائل معیشتی و عدم التزام عملی به موازین اسلامی از جمله دلایل بروز تولید جرم در جامعه هستند، عنوان کرد: حدود 13 هزار زندانی در خوزستان وجود دارد که شامل 35 درصد متهمان سرقت، 24 درصد زندانیان مواد مخدر و بخشی از آنها نیز محکومان جرائم غیرعمد هستند. از این تعداد حدود 700 نفر محکومین مالی هستند که بر اثر جرایم غیرعمد در زندان هستند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار