تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۶۷۳۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۵ اثر باستانی‌وتمدنی بندرهندیجان به ثبت‌ملی رسیده است
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری هندیجان گفت: در شهرستان هندیجان ۵ اثر باستانی ثبت‌ ملی شده وجود دارد از این رو ما در تلاش هستیم دیگر آثار باستانی این شهر را به ثبت ملی برسانیم.

اکرم ندیمی‌پور اظهار داشت: آثار دیگری در محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی وجود دارد که شناخته ‌شده‌اند ولی متأسفانه به ثبت ملی نرسیده‌اند امیدواریم با تلاش‌های بیشتر بتوانیم بودجه را تأمین و بقیه آثار را به ثبت ملی برسانیم.

وی افزود: مرحله بعد از ثبت آثار، تعیین عرصه و حریم آن اثر است. شهر مهروبان اهمیت زیادی دارد ما باید تلاش کنیم و بخواهیم تا بتوانیم این طرح را اجرا کنیم. حراست از آثار باستانی یعنی حفظ تمدن یک ملت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری هندیجان بیان کرد: اگر بخواهیم شهر مهروبان و دیگر آثار باستانی را تعیین عرصه و حریم کنیم باید بر اساس اولویت، اهمیت و در خطر بودن آن اثر، تعیین حریم صورت گیرد.

شهر تاریخی بندر مهروبان هندیجان اهمیت زیادی دارد

وی گفت: شهر مهم و باستانی مهروبان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا یک شهر بزرگ با حداقل 100 الی 200 هکتار مساحت است. مردم ما حق‌دارند آثار تمدنی خود را حفظ و داشته باشند.

ندیمی پور عنوان کرد: بعد از تعیین عرصه و حریم شهر مهروبان امکان دارد مساحت آن تغییر کند و به حداکثر برسد به دلیل اینکه این مکان تاریخی در معرض تخریب و ساخت ‌و ساز قرار دارد، همه مردم و مسئولان به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: شهر تاریخی مهروبان بر آثار دیگر برای تعیین عرصه و حریم اولویت بیشتری دارد و این موضوع اهمیت مهروبان را دو چندان می‌کند. هندیجان آثار باستانی زیادی دارد چرا که این شهر بسیار قدیمی و تمدنی است.

بندر مهروبان هندیجان باید تعیین حریم و حصارکشی شود

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری هندیجان تصریح کرد: بعد از تعیین عرصه و حریم یک شهر باستانی، ساخت‌وساز در آن محل متوقف می‌شود. یکی از برنامه‌های مهم ما ابتدا تعیین عرصه و حریم شهر مهروبان است.

وی خاطرنشان کرد: شهر مهرویان دارای گستردگی زیادی است شواهد باستانی نشان داده که مهروبان در سه‌ راهی روستای امام‌زاده عبدالله هندیجان در امتداد روستای مالکی قرار دارد. این شهر بزرگ و قدیمی است.

ندیمی پور توضیح داد: با توجه به بررسی‌های کارشناسانه و گمانه‌زنی‌های دقیق‌تر حقایق بیشتری در مورد مهروبان برای ما آشکار خواهد شد. در حال حاضر تزریق بودجه و تعیین حریم برای ما بسیار مهم است.

شهر تاریخی بندر مهروبان در امتداد روستای امامزاده عبدالله هندیجان قرار دارد

وی افزود: برنامه اداره میراث فرهنگی این است که بتواند آثار بیشتری که شناخته‌ شده و به ثبت نرسیده را به ثبت ملی برساند. در مراحل بعد تعیین مساحت، حریم و نگه‌داری آن‌ها ارجحیت دارد.
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
mansur
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
شهرستان هندیجان از شهر هائی تو خوزستانه که خیلی از خوزستانی ها نسبت به اون شناخت چندانی ندارند حتی تو سایت ها تصویر ی از آن نیست . کاش وقتی چنین خبری راجع میراث فرهنگی ثبت ملی شده آن پخش میشود حداقل یک دو تصویر از آن اماکن نشان می دادید
:
:
:
آخرین اخبار