تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۶۷۳۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به خاطر شوری آب؛
فرماندار آبادان از مردم این شهرستان عذرخواهی کرد
معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان ضمن عذرخواهی از مردم این شهرستان به دلیل شوری آب گفت: نظارت بر عملکرد مسئولان حق مردم بوده و مطالبات آنها برحق است.

عزیزاله شهبازی روز شنبه در جمع معترضان آب شور در سالن اجتماعات فرمانداری آبادان افزود: همه مدیران مسئول وظیفه دارند به مردم خدمات رسانی کنند و مشکلات عدیده ای همچون شوری آب را برطرف کنند.

وی گفت: در یک سال گذشته در بدترین شرایط اقتصادی 850 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح غدیر اختصاص داده شده و مسئولان آبفا خوزستان برای اجرایی کردن به موقع قول مساعد داده اند.

شهبازی افزود: هم اکنون پیمانکار طرح خط غدیر 2 قرارگاه خاتم الانبیا پای کار هستند و امید است تا 15 تیر آبرسانی از این طرح به آبادان و خرمشهر به اتمام برسد.

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه طرح نیشکر باید متوقف شود، گفت: هم اکنون 50 درصد آب مصرفی این طرح از کارون برداشت می شود.

وی افزود: در اجرای طرح نیشکر پیش بینی های زیست محیطی و شور شدن آب انجام نشده و باعث بروز مشکلاتی برای ساکنان آبادان و خرمشهر شده است.

وی ادامه داد:با اجرای این طرح فرصت های اشتغال همچون کار کشاورزی و نخیلات برای این دو شهرستان از بین رفته است.

کعبی افزود: همه مسایل و مشکلات مردم آبادان و خرمشهر با وزیر نیرو، وزیر کشاورزی و در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

وی ادامه داد: موضوع شوری آب با رییس جمهوری، و رییس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد و قرار شد طرحی هایی در قالب پنج محور نظیر انتقال آب شهری، حوزه توزیع آب درون شهری، شبکه فاضلاب، رفع مشکل پساب ناشی از صنایع که وارد رودخانه کارون می شود و بحث ورود آب شور دریا از رودخانه بررسی و اجرا شود.

کعبی افزود: با اقدامات انجام شده هم اکنون در انتهای رودخانه بهمنشیر یک سد احداث، و همچنین بالا دست کارون سدهایی زده شده که از ورود آب شور دریا جلوگیری می کند.

وی گفت: برای این کار تفاهمنامه ای با سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرایی شدن طرح آبرسانی غدیر 2 منعقد شد که تاکنون هشت هزار و 500 میلیارد ریال برای آن جذب شده و 95 کیلومتر از این طرح اجرایی شده است.

نماینده مردم آبادان گفت: خط غدیر 2 در فاصله زمانی باید چهارساله اجرا شود اما به دلیل شرایط ایجاد شده، در عرض 10 ماه به پایان می رسد.

کعبی افزود: با تکمیل این طرح آب آشامیدنی آبادان، خرمشهر و شادگان تامین می شود و تا 15 تیر آب شیرین در شبکه آبرسانی آبادان تزریق می شود. 

وی گفت:از طرح آبرسانی غدیر یک که در سال 89 در آبادان و خرمشهر اجرا شد روزانه 100 هزار متر مکعب آب شیرین در شبکه آب آبادان ترزیق می شود.

وی ادامه داد:برای جبران کمبود آب شرب آبادان مجبور شدیم که آب بهمنشیر در شبکه آب مخلوط شود.

وی گفت: به دلیل کاهش بارندگی،کاهش آب پشت سدها، و کمی آبدهی رودخانه کارون و نیز پیشروی آب دریا، در 2 ماه گذشته میزان شوری آب شبکه لوله کشی آبادان افزایش یافته است.

جمعی از شهروندان آبادانی روز شنبه در اعتراض به شور شدن آب آشامیدنی در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت شوری و سختی آب شدند. پس از برگزاری نشست در سالن اجتماعات فرمانداری و توجیه نماینده های تجمع کنندگان این تجمع پایان یافت.

شهروندان آبادان و خرمشهر در چند هفته گذشته به دلیل شوری آب آشامیدنی در شبکه شهری با مشکلات زیادی روبه رو شده اند. 

به گفته مسوولان برای برطرف کردن شوری آب شرب خرمشهر و آبادان ، طرح احداث سد خاکی مارد، اجرای مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر و راه اندازی دستگاه آب شیرین کن در دست اجرا است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار