تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۶۷۳۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان:
افزایش نشاط اجتماعی تنها راه کاهش خودکشی است
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه افزایش نشاط اجتماعی تنها راه کاهش آن است گفت: خودکشی یکی از پیچیده ترین مسایل حوزه اجتماعی بوده که متغیرهای اجتماعی می تواند در تغییر نرخ آن موثر باشد.

محمدصادق کریمی کیا روز شنبه افزود: خوزستان در مقایسه با دیگر استان ها نرخ خودکشی متوسطی دارد ولی در برخی شهرهای شمالی این استان، این نرخ از میانگین استانی و آمار دیگر استان ها بالاتر است.

وی ادامه داد: ایذه بالاترین میزان خودکشی را در بین شهرهای خوزستان دارد و علاوه بر آن، لالی، مسجدسلیمان و بهبهان نیز دارای نرخ خودکشی منجر به فوت بالا هستند.

کریمی کیا با بیان اینکه خودکشی به یک پدیده غلط در بین برخی اقوام تبدیل شده، گفت: مقایسه وضعیت اقتصادی شهرهای شمالی و جنوبی خوزستان نشان می دهد نقش عوامل فرهنگی و اجتماعی در این شهرها بیش از عوامل اقتصادی است.

وی یادآور شد: در برخی شهرهای شمال خوزستان، خودکشی حالتی ارزشی پیدا کرده و دال بر شجاعت قلمداد می شود؛ همچنین نگاه قهرمانانه به فرد متوفی و برگزاری مراسم باشکوه برای وی، از مواردی است که باعث بازتولید خودکشی در بافت قومی شمال این استان شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت:در سال 96، بیش از چهار هزار و 900 نفر در سراسر خوزستان اقدام به خودکشی کردند که 240 مورد آن منجر به فوت فرد شد؛ در این میان با توجه به جمعیت شهرها، ایذه با 30 خودکشی منجر به فوت و حدود 600 اقدام به خودکشی دارای بیشترین آمار است.

وی ادامه داد: پارسال تنها در یکی از روستاهای شهرستان ایذه هشت خودکشی منجر به فوت در افراد زیر 30 سال رخ داده که بسیار نگران کننده است. 

** خودکشی در حال افزایش است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز حدود 30 نفر در خوزستان جان خود را با خودکشی از دست داده ند که از جمله پنج مورد آن در ایذه، چهار مورد در مسجدسلیمان، سه مورد در دزفول و 2 مورد در لالی بوده است.

وی با بیان اینکه ردپای خودکشی اقوام، خانواده و والدین در خودکشی های جدید وجود دارد، افزود: روند خودکشی در امسال نشان می دهد که مقوله خودکشی در خوزستان به ویژه در شهرهای شمالی و از جمله شهرستان ایذه در حال افزایش است.

کریمی کیا یادآور شد: در یک دوره پنج ساله 273 نفر در اهواز، 75 نفر در ایذه، 62 نفر در مسجدسلیمان،42 نفر در مسجدسلیمان، 25 نفر در اندیکا و 9 نفر در هفتکل خودکشی منجر به فوت داشته اند؛ این در حالی است که شهرهایی همچون باوی، دشت آزادگان و هویزه رتبه های آخر خودکشی را در خوزستان داشته اند.

وی بیان کرد: اقدام به خودکشی در بین افراد مجرد و همچنین در بین زنان بیش از مردان بوده ولی میزان فوت مردان بر اثر خودکشی بیشتر است که نشان می دهد مقوله خودکشی برای مردان امری جدی تر و برای زنان بیشتر جنبه توجه اطرافیان را دارد.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد افراد خودکشی کرده تحصیلات زیر دیپلم یا دیپلم داشته اند که نشان می دهد تحصیلات ارتباط مستقیمی با درک زندگی و مقوله خودکشی دارد.

کریمی کیا گفت: نیمی از افراد خودکشی کرده در خوزستان دارای سطح زندگی پایین و نیم دیگر دارای سطح زندگی متوسط بوده اند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان اقتصاد را مهم ترین دلیل وقوع خودکشی در خوزستان بیان کرد و افزود: اگرچه کمبود امکانات و مباحث اقتصادی عامل مهم در خودکشی هستند، ولی ثابت ماندن متغیر اقتصاد در نقاط مختلف استان، نشان از تاثیر فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی در این امر است.

وی ادامه داد: نوسانات اقتصادی به عنوان یک عامل مهم، باعث ایجاد یاس و ناامیدی در بین افراد می شود و وقتی فرد امکان فعالیت فرهنگی و اجتماعی و رشد و بالندگی را نداشته باشد، به سراغ افکار مرتبط با خودکشی می رود.

کریمی کیا با بیان اینکه باید با انجام کارهای فرهنگی مانع از پراکنده شدن خودکشی، اقدام به آن و بازتولید آن در جامعه شویم، گفت: وضعیت امکانات در شهرهای دارای بیشترین میزان خودکشی نشان می دهد که این شهرها حداقل امکانات تفریحی و فعالیت های مختلف را داشته اند.

وی افزود:باید در شهرهای شمالی مانند مسجدسلیمان، ایذه، لالی و بهبهان فضای شاد ایجاد کنیم و همچنین شکاف نسلی موجود پر شود تا نیازهای جوانان برآورده شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار