تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۶۷۹۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بلاتکلیفی در پرداخت ارز به دانشجویان ایرانی خارج
دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشور‌های خارجی که تا پایان سال گذشته از ارز دولتی برخوردار بودند و این تهسیلات هر ترم در اختیار خانواده‌های آن‌ها قرار می‌گرفت، با آغاز سال جدید شمسی دچار مشکلاتی شدند که بی برنامگی‌های وزارت علوم در نظام پرداخت ارز به آن‌ها به آن دامن زد؛ مشکلاتی که هنوز پابرجاست و حتی وزیر علوم نیز تصویر درستی از آن ارائه نمی‌کند
بلاتکلیفی در پرداخت ارز به دانشجویان ایرانی خارجدانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشور‌های خارجی که تا پایان سال گذشته از ارز دولتی برخوردار بودند و این تهسیلات هر ترم در اختیار خانواده‌های آن‌ها قرار می‌گرفت، با آغاز سال جدید شمسی دچار مشکلاتی شدند که بی برنامگی‌های وزارت علوم در نظام پرداخت ارز به آن‌ها به آن دامن زد؛ مشکلاتی که هنوز پابرجاست و حتی وزیر علوم نیز تصویر درستی از آن ارائه نمی‌کند.

همزمان با آغاز سال جدید شمسی، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از آزاد شدن نرخ ارز دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشور‌های خارجی بود؛ اتفاقی که پس از اعتراض‌های گسترده این دانشجویان و نیز خانواده‌های آن‌ها تعدید شد و با وعده‌های در رابطه با اصلاح آن همراه شد.

اگرچه تا پایان سال گذشته و برای هر ترم چیزی حدود ۵ هزار دلار ارز دولتی در اختیار خانواده‌های این دانشجویان قرار می‌گرفت، آزاد شدن این ارز برای این دانشجویان هزینه‌های سنگینی را به همراه داشت که بعضاً از توان خانواده‌های آن‌ها برای تأمین آن خارج بود.

با اینکه پس از اعتراض‌های شکل گرفته در مورد این موضوع، وزارت علوم وعده‌های صریحی را در مورد تلاش برای حل مشکل و بازگرداندن شرایط به شکل قبل داد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز شرایط به صورت کامل حل نشده و مشکل ایجاد شده بر سر جای خود باقیست.

این را می‌توان از گفته‌های وزیر علوم در گفتگو با رسانه‌ها برداشت کرد که حتی وی نیز اطلاع مشخص و دقیقی در مورد شرایط موجود و آنچه در آینده قرار است رخ بدهد، ندارد.

دکتر غلامی_وزیر علوم در این باره به رسانه‌ها گفت: نامه‌ها در حال انجام است، مشکل خاصی از نظر ما وجود ندارد، البته مقداری فاصله در پرداخت ارز اتفاق افتاد و زمانش طولانی شد، چون از آنجاکه متقاضیان باید در سامانه ثبت نام می‌کردند، مقداری تراکم متقاضی بعد از ثبت در سامانه به وجود آمد، اما وزارت علوم و بانک مرکزی تلاش می‌کنند این تراکم را کم کنند.

وی درباره تأثیر گرانی ارز بر میزان تقاضای ادامه تحصیل در خارج کشور یادآور شد: مواردی از کانال رسمی به عنوان بورسیه یا استفاده از ارز رسمی براساس رشته‌های مورد نیاز و صلاحدید دانشگاه‌ها می‌خواستند بروند که، چون خیلی تعدادشان زیاد نبود الان هم دارد به همان روال انجام می‌شود.

وزیر علوم اظهار کرد: تعدادی هم قبلا با ارز آزاد می‌رفتند، چون آمار نداشتیم، تلاش کردیم برای اینکه خانواده‌ها برای تأمیین ارز تحصیل فرزندان شان دچار مشکل نشوند، آن‌ها را هم با راهکاری کمک کنیم و بانک مرکزی به آن‌ها ارز بدهد، اما در مجموع ممکن است تقاضا برای تحصیل در خارج کشور کاهش پیدا کند.

سخنان وزیر علوم به خوبی نشان می‌دهد که این وزارت خانه هنوز تدبیر و برنامه مشخصی برای حل مشکل دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور ندارد و در گیر و دار بحران اقتصادی پیش آمده این مجموعه نیز، آنچنان که باید و شاید در عمل به تعهدات خود موفق نیست.
:
:
:
آخرین اخبار