تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۶۸۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود آب مردم ایذه را کلافه کرده است
کمبود و قطعی آب در برخی مناطق ایذه، باعث شده که بعضی از مردم این شهر در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، آب مورد نیاز خود را از تانکرهای آب سیار تهیه کنند.
کمبود آب

شهرستان ایذه با وجود قرار گرفتن در میان دریاچه چندین سد بزرگ، با معضل آب و برق روبه رو است و این موارد نارضایتی شهروندان ایذه‌ای را از وضعیت موجود در پی داشته است.

سد های کارون سه و چهار و سد شهید عباسپور در اطراف شهرستان ایذه بنا شدند و برای احداث آنان چندین جوان ایذه‌ای جان خود را از دست دادند تا روند احداث این پروژه‌ها متوقف نشود، اما تنها نتیجه این سدسازی ها برای شهرستان ایذه، تغییر اقلیم و گرم شدن بیش از پیش هوا بوده است.

انتقال آب از پشت دریاچه کارون سه برای تامین آب شرب مردم ایذه یکی از وعده های انتخاباتی است که چندین نماینده با توسل به آن، به کرسی مجلس شورای اسلامی رسیدند؛ تاکنون 2بار این پروژه توسط مقامات کشوری کلنگ زنی شد اما این کلنگ‌ها تاکنون به آب نرسیده است و شهرستان ایذه در حسرت تامین آب است.

آب شهرستان ایذه بیش از 2 دهه است که به صورت جیره بندی در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما در سالیان اخیر این مشکل، شدت یافته و برخی محلات شهرستان ایذه آب شرب مصرفی خود را نه از لوله‌های آب، بلکه از تانکرهای حمل آب سیار تهیه می‌کنند.

بخش هایی از محلات سرقنات، شهرک جانبازان، حافظ جنوبی، محمد رسول ا... و سعید عبدالمجید کیانی در شهر ایذه با مشکل کمبود و قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

رضا محمدی ساکن محله سرقنات ایذه بیان کرد: آب مصرفی خود را از تانکرهای حمل آب تهیه می‌کنیم و لوله‌های شبکه آب در عمل استفاده‌ای برای ما ندارند.

وی افزود: در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد ایذه، ما از ابتدایی ترین امکانات زندگی محرومیم و مسئولان تنها با وعده به دنبال شانه خالی کردن از این مشکلات هستند.

محمد حسین سعیدی دیگر شهروند ایذه‌ای نیز با بیان اینکه ما کاربرد سدهای اطراف ایذه را متوجه نشده‌ایم، گفت: پسرم از من می‌پرسد وقتی این دریاچه‌ها در کنار ما هستند چرا ما بی آبیم؟ اما پاسخ را به مسئولان واگذار می‌کنم.

وی افزود: برق که دایم قطع می‌شود؛ آب هم نداریم؛ هوا هم یا بسیار گرم است یا گرد و خاک مهمان ماست؛ آیا خانواده مسئولان نیز حاضرند در چنین وضعیتی زندگی کنند؟

سرپرست اداره آبفا ایذه در این باره گفت: ما در طول شبانه روز حدود 30 هزار متر مکعب تولید آب داریم، با وجود کم بودن این میزان، با مدیریت می توان بحران آب ایذه را سپری کرد.

حسین خواجوی افزود: قطعی بدون برنامه برق، تولید آب را نیز با مشکل جدی رو به رو، و باعث می‌شود همان میزان تولید آب را نیز نداشته باشیم، این امر باعث می‌شود به نحو صحیح خدمت رسانی به مردم انجام نشود.

وی با درخواست از اداره برق ایذه برای هماهنگی ساعات خاموشی گفت: باید این خاموشی‌ها به نحوی انجام شود که مناطقی که برق چاه‌های تامین آب شهرستان ایذه قرار گرفته اند، با خاموشی روبه رو نشوند.

وی ادامه داد:مناطقی مانند شهرک جانبازان، خیابان محمد رسول ا... و شهید عبدالمجید کیانی ایذه به دلیل اینکه در سطح بالاتری از شهر قرار گرفته اند، مشکلات بیشتری دارند.

سرپرست اداره آبفا ایذه گفت: از مردم و ادارات شهر ایذه می‌خواهیم با صرفه جویی در مصرف برق و آب، به بهبود کیفیت خدمت رسانی کمک کنند.

شهرستان ایذه با حدود 220 هزار نفر جمعیت در شرق استان خوزستان قرار دارد.، فاصله مرکز این شهرستان تا اهواز 183 کیلومتر است.

ایذه دارای 40 هزار اشتراک آب شرب است که آب آنها از 14 چاه عمیق در این شهرستان تامین می‌شود.

پروژه در دست احداث آبرسانی به شمال شرق خوزستان از دریاچه سد کارون سه در بالادست شهر ایذه، با احداث آبگیر و احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 11.1 مترمکعب در ثانیه و نیز احداث سه تونل به قطر 3.7 متر درمجموع به طول پنج هزار و 700 متر و ساخت یک باب تصفیه خانه، نیاز آب شرب 735 هزار نفر مردم هفت شهر و 689 روستای ایذه، باغملک، هفتکل، رامهرمز، صیدون، قلعه تل و میداوود در شرق و شمال شرق خوزستان را برای مدت 30 سال تامین خواهد کرد. 
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
جای تاسفه کنارسدباشی وتشنه
:
:
:
آخرین اخبار