تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۶۸۱۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان :
در صورت عدم تامین آب نیشکر ، بحران اشتغال در خوزستان و کمبود شکر در کشور ایجاد می شود
مهندس شکیبا در حاشیه اجرای فازهای دیگر طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر و رها سازی ماهی در کانال المهدی ، گفت: این طرح در راستای استفاده بهینه از زهاب نیشکر ، جلوگیری از هدر رفتن پتانسیل های موجود آبی و صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.
در صورت عدم تامین آب نیشکر ، بحران اشتغال در خوزستان و کمبود شکر در کشور ایجاد می شود مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان اظهار کرد: متاسفانه  سهمیه آب کشت و صنعت های نیشکر که در ستاد خشکسالی به عنوان سهمیه آب به توسعه نیشکر و کشت و صنعت های آن اختصاص یافته بود ، دریافت نشده است و به همین دلیل مزارع نیشکر در حال نابودی است و این امر بزودی خوزستان را با بحران اشتغال و کشور را با کمبود شکر مواجه خواهد کرد.

 مهندس شکیبا در حاشیه اجرای فازهای دیگر طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر و رها سازی ماهی در کانال المهدی ، گفت: این طرح در راستای استفاده بهینه از زهاب نیشکر ، جلوگیری از هدر رفتن پتانسیل های موجود آبی و صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

 وی با بیان اینکه  طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر با سرمایه گذاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی انجام می شود، گفت: اجرای این طرح  بزرگ و انتقال زهاب آن به اراضی خشک و بایر که از کانون های ریزگردها هستند از اهدافی است که با اجرای این طرح در استان خوزستان دنبال می شود.

 شکیبا عنوان کرد: زهاب تولید شده توسط  کانال های پرورش ماهی نیز  قابلیت ورود به تالاب ها را دارند  و از این آب ها می توان برای ایجاد حیات دوباره در تالاب ها استفاده کرد که این امر ضمن کمک به اکوسیستم های منطقه،  نقش مهمی در تلطیف هوا در استان ایفا می کند.

 مدیر عامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان گفت: ایجاد یک محیط سالم برای رونق صنعت گردشگری و صیادی نیز از دیگر مزایای احیای تالاب ها با بهره گیری از زهاب ، پرورش ماهی از طریق زهاب  نیشکر است.

 شکیبا تصریح کرد: در راستای بهبود و غنی بخشی به ذخایر آبزیان موجود در تالاب بنا داریم که همه ساله ماهی ها را در کانال های زهاب نیشکر رها کنیم و سپس این زهاب را به  تالاب ها هدایت کنیم تا ضمن کمک به امرار معیشت صیادان حرفه ای، انگیزه های گردشگری در تالاب ها را برای کسانی که به قصد تفریح ، صیادی می کنند، بالا ببریم.

 وی بیان کرد: با همکاری هایی که بین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شیلات خوزستان ، محیط زیست و منابع طبیعی صورت گرفته است، این طرح با موفقیت آغاز شده است.

 شکیبا گفت: امروز و در اولین روز از اجرای این طرح،  ۴٠٠ هزار قطعه ماهی بومی منطقه در کانال المهدی رها سازی شدند که البته بخشی از طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر در دست اقدام است که نتایج آن نشان داده است که رها سازی بچه ماهی ها در زهاب نیشکر که طی سالهای گذشته نیز انجام شده، نقش مهمی در گسترش صنعت ماهی گیری و ایجاد جلوه های جدید اشتغال در منطقه دارد. ضمن اینکه هیچ گونه زهاب نیشکر در رودخانه کارون یا رودخانه دیگر وارد نمی شود.

 شکیبا همچنین یادآور شد: در حال حاضر زهاب نیشکر در وضعیت بسیار مناسبی از نظر ای سی و سایر املاح قرار دارد و می توان از آن در بخش کشاورزی و زراعت و در بخش های باغی و آبزی پروری استفاده کرد.

 وی افزود: هم اکنون با همکاری دانشگاه، سازمان آب و برق ، شرکت توسعه نیشکر و چندین مرکز علمی کشور طرح هایی در کشت و صنعت میرزاکوچک خان تحت عنون شورورزی مورد مطالعه تحقیقاتی است  که در این طرح ها پرورش ماهی و میگو به صورت پایلوت در حوضچه های زهاب نیشکر انجام می شود.

 شکیبا گفت: زراعت گندم، جو ، پنبه و کنف با زهاب نیشکر نیز از طرح هایی است که در این کشت و صنعت در حال انجام است که نتایج مثبتی نیز به دنبال داشته است.

 وی در عین حال با اشاره به خشکسالی پیش رو و بحران آبی ایجاد شده در استان و کشور گفت: کمبود ذخایر موجود آب در استان سبب شده تا در مجموعه توسعه نیشکر تمهیداتی برای کاهش چشمگیر مصرف آب به کار گرفته شود.

 شکیبا با تاکید بر اینکه طرح های ریاضتی آب برای گذر از بحران کم آبی در توسعه نیشکر اجرا می شود، گفت: برای مقابله با شرایط جدید آبی توسعه نیشکر اقداماتی انجام داد تا سهم کمتری از آب رودخانه را برداشت کند که این کار درحال انجام است.

 وی آورد رودخانه کارون را بسیار کم دانست و اضافه کرد: متاسفانه  مقادیری که در ستاد خشکسالی استان به عنوان سهمیه آب به توسعه نیشکر و کشت و صنعت ها اختصاص یافته است ، دریافت نمی شود که این امر تاثیری بسیار منفی در رشد و تولید نیشکر دارد و شرکت ها از این نظر دچار آسیبی جدی شدند و در آستانه بحران کمبود شکر در کشور و بحران اشتغال در استان قرار داریم./نیشکر نیوز

:
:
:
آخرین اخبار