تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۶۸۲۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس شورای حل اختلاف خوزستان:
آزادی ۲۱۶ زندانی قصاصی در ۶ سال گذشته در خوزستان
نشست هماهنگی و ارتقاء  کارایی شوراهای حل اختلاف در زندانها با شعار کاهش جمعیت کیفری از طریق توسعه صلح و سازش طرفین دعاوی، با حضور مدیران کل ، معاونین، کارشناسان و مدیران اجرائی  شورای حل اختلاف خوزستان و  اداره کل زندانهای استان به میزبانی اداره کل زندانها  برگزار شد.

در این نشست یکروزه که زندانهای تابعه استان نیز از طریق ویدیو کنفرانس در آن شرکت داشتند ، مقرر شد ۴ شعبه جدید به شعب حل اختلاف زندانها برای توسعه برنامه های صلح و سازش و کاهش هدفمند جمعیت کیفری از این راستا افزوده شود.

در آغاز این نشست سرپرست اداره کل زندانهای استان نیز گفت: در اولویت های دهگانه ریاست سازمان زندانها اولین اولویت کاهش هدفمند جمعیت کیفری است و یکی از ابزارهای قانونی تحقق این مهم ،  استفاده از توان شوراهای حل اختلاف در زندانها است.

حمزه بروجنی  هدف از برگزاری این جلسه را افزایش عملکرد کیفی شورای حل اختلاف در زندان بیان کرد و پیرامون عملکرد فعلی آن افزود : در سال ۹۶ در مبحث صلح و سازش با همکاری ریش سفیدان و مددکاران موفق به اخذ رضایت اولیای دم و رهایی ۱۹ نفر از چوبه دار شدیم.

وی در خاتمه با بیان اینکه در حال حاضر ۴ شعبه شورای حل اختلاف در زندانهای اهواز و ۵ شعبه در شهرستانها مشغول به فعالیت هستند، گفت: با توجه به تراکم‌ جمعیت کیفری زندانها نیازمند هم افزایی و مشارکت بیشتر با شورای حل اختلاف زندانها هستیم.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و مدیرکل شوراهای حل اختلاف استان نیز در این نشست گفت : کاهش جمعیت کیفری یکی از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین دستگاه قضایی طی سنوات اخیر بوده است ، لذا در همین راستا طی  چند سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد و با صدور بخش نامه ها و دستورالعمل ها تلاش شده  تا در این عرصه عملکرد موثری محقق شود.

عباس زبیدی نیا  با بیان اینکه طبق دستورالعمل،  تشکیل شعب شورای حل اختلاف در زندانهای بالای ۱۵۰۰ نفر جمعیت مورد هدف  است ، افزود: ما در تلاشیم تا با رایزنی و توجیه لازم با توجه به اثر شوراهای فعال در توسعه صلح و سازش و کاهش هدفمند جمعیت کیفری، ب نسبت به اعطای مجوز شعب برای تمام زندانهای استان اقدام نماییم.

وی  با بیان اینکه استان خوزستان الگوی صلح و سازش در کشور است ، تصریح کرد : در سال ۹۶ شعب حل اختلاف در امور زندانها ۱۲۶ فقره پرونده منجر به صلح و سازش و ۵۷ نفر ازادی داشت .

مدیرکل شورای حل اختلاف استان خوزستان گفت : همانطور که در زندان ستاد دیه، انجمن حمایت ، مددکاری و… برای آرامش تلاش می کنند باید شورای حل اختلاف نیز از توان و تلاش خود در آرامش زندانیان و رسیدگی به مشکلات پرونده ای آنان نقش مفید داشته باشد.

معاون قضایی دادگستری کل خوزستان با بیان اینکه ظرفیت عظیمی در بین خیرین ،ریش سفیدان و بزرگان طوایف و عشایر موجود است افزود:  می توان این ظرفیت را  در راستای حل اختلافات  و کاهش جمعیت کیفری زندانها پای کار آورد .

عباس زبیدی نیا همچنین به  علاقه مندی شوراهای خل اختلاف  برای فعالیت بیشتر در درون زندانها اشاره کرد و خاطر نشان ساخت : از تمام توان جهت تسریع در امور رسیدگی به پرونده های شورای حل اختلاف مطرح زندان استفاده میکنیم زیرا معتقدیم  رهایی یک زندانی گرفتار حبس از طریق قانونی و توسعه صلح و سازش دارای پادش دنیوی و اخروی است  لذا هدف در رسیدگی به پرونده ها ، صرفاً پرونده های قصاص نیست و  باید فراگیری شامل سایر جرایم هم باشد.

رئیس شورای حل اختلاف استان خوزستان در پایان گفت : در ۶ سال گذشته تعداد ۲۱۶ نفر از زندانیان قصاصی با مشارکت شورای حل اختلاف از قصاص رهایی یافتند.

در ادامه این نشست جمعی از مسئولین شورای حل اختلاف و اداره کل زندانها به بیان دیدگاهها، مشلات و راهکارهای افزایش کاریی شوراهای پرداختند که زبیدای نیا پاسخ لازمه را ارائه نمود. در پایان این نشست از اعضای فعال شوراهای حل اختلاف زندانها با اهداء لوحی تقدیر شد.
:
:
:
آخرین اخبار