تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۶۸۲۱۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز:
پروژه قطار شهری اهواز به دلیل بدهی‌ها و اختلافات راکد است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: در حال حاضر پروژه قطار شهری اهواز به دلیل بدهی ها و اختلافات در واقع راکد است اما در هر حال پیگیر هستیم که تصمیم نهایی در خصوص ادامه و یا خاتمه کار اتخاذ شود.

شهرام شاهین زاده در حاشیه اولین همایش بین المللی سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه مدیریت شهری در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات موجود در انتشار اوراق مشارکت پروژه قطار شهری اظهار کرد: برخلاف سال‌های گذشته که بعد از صدور مجوز بانک مرکزی، روال عادی انتشار اوراق مشارکت طی می شد، در سال جاری در بند ۱۳ این مجوز منع بانک‌های عامل از تضمین اوراق مشارکت قید شده است.

وی افزود: این بند، رغبت سرمایه‌گذار برای خرید اوراق مشارکت را به شدت کاهش داد به نحوی که هیچ سرمایه‌گذاری به خرید اوراق مشارکت رضایت نداشت. علیرغم دو دوره انتشار اوراق مشارکت و پیگیریهای مکرر با شرکت‌های مختلف جهت تامین سرمایه، متاسفانه شرط اکثر این شرکت‌ها حذف بند ذکر شده است و در غیر این صورت امکان خریداری اوراق مشارکت را ندارند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه دارد: از دیگر مشکلات خرید اوراق مشارکت این است که قرار است این اوراق مشارکت در بازار فرابورس منتشر شده و به فروش برسند. پذیرش اوراق مشارکت در فرابورس سه رکن دارد. رکن نخست ناشر که در مورد پروژه قطار شهری، شهرداری اهواز است، رکن دوم خریدار یا سرمایه گذار و رکن سوم ضامن است که فرابورس حتما ضامن را طلب می‌کند. به طور معمول بانک عامل ضامن اوراق بوده است اما در این دوره اتفاقاتی رخ داد و تا این لحظه به نتیجه ای نرسیده ایم.

شاهین زاده افزود: پیگیر این موضوع هستیم که تا قبل از پایان تیرماه امسال برای سومین بار مجوز انتشار اوراق مشارکت داده شود و با سرمایه گذار نیز صحبت کردیم و قبول کرده که اوراق مشارکت را خریداری کند و شرکتی را به عنوان ضامن معرفی کند در غیر این صورت اوراق مشارکت سال ۹۶ پروژه قطار شهری اهواز باطل خواهد شد.

وی با اشاره به راههای تزریق اعتبار به پروژه قطار شهری اهواز گفت: اصل کار تزریق اعتبار به پروژه از طریق فاینانس است اما این اوراق مشارکت و مسائل فرعی دیگر نیز برای تزریق اعتبار به این پروژه مطرح بوده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در خصوص ادعای شرکت کیسون مبنی بر وجود ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی در این پروژه گفت: ادعای شرکت کیسون از موضوع فایناس منفک است. در حال حاضر پروژه قطار شهری اهواز به دلیل بدهی ها و اختلافات در واقع راکد است اما در هر حال پیگیر هستیم که تصمیم نهایی در خصوص ادامه و یا خاتمه کار اتخاذ شود.

شاهین زاده در خصوص افتتاح فاز اول خط اول پروژه قطار شهری تا پایان سال جاری اظهار کرد: با این شرایط خط اول پروژه قطار شهری تا پایان سال جاری افتتاح نمی‌شود و در بهترین شرایط اگر به موقع تامین اعتبار داشته باشیم در یک دوره ۱۸ ماهه فاز اول این پروژه به بهره‌برداری می رسد. همچنین در صورتی که تمهیداتی اندیشیده و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تأمین شود می‌توانیم زودتر به بهره‌برداری آزمایشی برسیم. اگر این اعتبار تامین شود احتمالا بخشی از فاز دوم نیز طی این بازه زمانی به نتیجه می رسد.

وی در خصوص ایستگاههای قطار شهری و احتمال مستهلک شدن برخی از ایستگاهها به دلیل استفاده نشدن بیان کرد: ایستگاههای قطار شهری اهواز مستهلک نشده اند زیرا در حال نگهداری هستند. هنوز پروژه را تحویل نگرفته ایم و این ایستگاهها در دست پیمانکار هستند و در صورت نیاز بازسازی می‌شوند. در مجموع پروژه های قطار شهری به صورت 100 ساله طراحی شده اند و با چند سال بدون استفاده ماندن مستهلک نمی شوند. خوشبختانه در پروژه قطار شهری اهواز هنوز تاسیساتی هم نیامده که در انبار خاک بخورند.

شاهین زاده در خصوص تامین نشدن فاینانس خارجی قطار شهری اهواز تصریح کرد: زمانی که پروژه قطار شهری فعال و به مناقصه گذاشته شد خوشحال شدیم که با آمدن فایناس، تامین اعتبار به ‌موقع از سوی دولت برای ما ایجاد می شود و در مدت کوتاهی این پروژه را به بهره‌برداری می رسانیم اما پروژه های قطار شهری اهواز و کرج که بیس کارشان فایناس بود در تامین اعتبار با مشکل مواجه شدند و می‌بینیم که بعد از ۱۲ سال این پروژه تنها ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است در صورتی که اگر فاینانس به موقع جاری می‌شد پروژه پیشرفت خوبی می کرد و اکنون در فاز دو و سه کار می کردیم. 
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
شما کدام مشکل را حل کردید، واصلا" در حل کدام یک از مشکلات در استان توافق دارید.حتی برای کاشت درخت دراطراف اهواز ،تهرانی ها آمدند به شما راه کاردادند.سالهاست ما دستمام را از خدمت رسانی شما شسته ایم واگر کاری انجام گیرد باید متعجب باشیم.از وعده های شما نه فقط خسته بله بریدیم.ما را فقط به نفس کشیدن دلخوش کنیدتا لااقل متهم نشوید به، نادانی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
خدایی خاک توی سر مسولین خوزستان...خاک...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
بی عرضه ها ناتوان ها پست های مدیریتی را ترک کنید از جون مردم خوزستان چه میخواهید خیلی نالایقید بروید مشهد ببینید چطور خط یک و دو ساهاست کار میکند و خط سه در حال اتمام و شما بیست سال یک هفتم خط یک را تمام نکرده اید
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
تهران خط هفتمش هم راه افتاد اینجا هنوز اندر خم خم یکش هستن
مشتی مفت خور کار نکن تو این کار هستن
اگه مسئول خوزستانی نیاد سر کار همین میشه
دلشون نمیسوزه
بای دخودشون و خونواده هاشون اینجا باشن تا درک کنن وگرنه چه میفهمن مشتی مهاجر و تازه به دوران رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
حیف از خاک که بریزی توی سر مسولین در خوزستان
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
1
از این پیمانکار بی عرضه که شرکت کیسون باشه (با اون همه ادعای کذایی) که بیشتر از یکساله حقوق پرسنلش رو تو این پروژه نداده و کارفرمای بی عرضه تر از اون بیشتر از این برنمیاد. 12 ساله پروژه شروع شده 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته.
پاسخ ها
عبود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
بله واقعا راس گفتن که ادعا طبق طبق اما سگا به دورش وق و وق
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
اتوبوسرانی رو درستش کنن
مترو پیشکش شون
مترو به نوه هامون هم نمیرسه
اتوبوسرانی شاید به بچه هامون
یعنی ما کلان شهری هستیم که اصلا مثل حداقل شیراز و کرمان هم نیستیم
از مشهد و تبریز و تهران و اصفهانم که خیلی فاصله داریم
حتی با همین همدان و کرمانشاه و اراک هم دوریم
اونا رو ادم تر از ما حساب کردن
خاک بر سر مسئولین این دیار
:
:
:
آخرین اخبار