تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۶۸۲۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سنوات تحصیلی دانشجویان تغییر نمی کند
معاون آموزشی وزیر،علوم، تحقیقات و فناوری گفت:سنوات تحصیلی دانشجویان همچون سال های گذشته خواهد بود و تغییری در این راستا نخواهیم داشت.

مجتبی شریعتی نیاسر روز شنبه در حاشیه نشست روسا و نمایندگان مراکز منتخب پروژه ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی در پاسخ به سئوال ایرنا اظهار داشت:آیین نامه ای که به دانشگاه ها ابلاغ شده کاملا شرایط را برای مراکز علمی فراهم کرده و طبق روال گذشته دانشجویان کارشناسی می توانند در صورت نیاز تا سقف 2 ترم اضافه سنوات داشته باشند.

وی گفت:همچنین دانشجویان ارشد و دکتری بر اساس سقف مجازی که در آیین نامه آمده می توانند از سنوات تحصیلی بهره مند شوند.

معاون آموزشی وزیر علوم در مورد وضعیت پژوهشگاه ها و دانشگاههای برتر کشور گفت: مراکز پژوهشی منتخب متناسب با امکانات و پشتیبانی های مالی به موضوع بسیار جدی ورود پیدا کرده اند.

وی افزود: امسال سازمان برنامه و بودجه نیز به صورت جدی به موضوع ورود پیدا کرده و حمایت رسمی خودش را اعلام کرده و اعتبارات امسال را حدود 5 برابر سال گذشته در خصوص این پروژه افزایش داده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پیش بینی ما این است که امسال حداقل 40 میلیارد تومان برای پروژه ارتقای 5 دانشکاه و 5 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی ارایه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته انتظار وزارت علوم بسیار بیشتر از این ارقام است اما به سبب مسایل اقتصادی کشور باید به این همراهی سازمان برنامه و بودجه راضی باشیم.

شریعتی نیاسر یادآور شد: یکی از مصادیق ورود جدی مراکز آموزش عالی کشور این است که بر اساس بخشنامه وزارت علوم 3 الی 5 درصد درآمد اختصاصی خود را به پروژه ارتقا 5 دانشکاه و 5 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی اختصاص داده اند.

شریعتی نیاسر در مورد آخرین وضعیت سهمیه ایثاگران نیز اظهار داشت:سهمیه ایثارگران آن چه که در قانون آمده کماکان جاری و نافذ است مگر اینکه اصلاحیه بر آن زده شود؛ مجلس شورای اسلامی نیز در پی آن است که قانون را به نوعی اصلاح کند که هم عزیزان ایثارگر و فرزندانشان متضرر نشوند و هم افرادی که به دانشگاه ها ورود پیدا می کنند، جایگاه، سطح دانایی و توانمندی هایشان مناسب با محل ثبت نامشان باشد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر تراز علمی دانشگاه ها اظهار داشت: نمی توان اظهارنظر دقیقی در این زمینه داشت اما آنچه که مسلم است از مراکز آموزش عالی کشور 16 دانشگاه جزو دانشگاه هایی هستند که در این عرصه رقابت قرار گرفته اند و فکر می کنم رصد عملکرد آنان در سال آینده این امکان را خواهد داد تا از این میزان هم برترین ها مشخص شوند.

شریعتی نیاسر گفت: 42 شاخص برای این 16 دانشگاه و مرکز آموزشی برتر مشخص شده و مراکز پژوهشی نیز بر اساس 33 شاخص ارزیابی خواهند شد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مهمترین عوامل کلیدی تعداد دانشجویان خارجی، تعداد پروژه ای تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های سایر کشورها، میزان اعتبارات تخصیص یافته برای پروژه ها، قراردادهای بین المللی، تعاملات بین اساتید داخلی با استادان خارجی و ...است.

وی در مورد بازنگری در آیین نامه ارتقای اساتید نیز گفت: این آیین نامه در حوزه هیات امنا و ممیزی وزارت علوم در حال بررسی است و با توجه به اینکه زمان بازنگری آیین نامه ارتقای اساتید فرا رسیده است، بنابراین این اصلاحات در دست بررسی است.

شریعتی نیاسر افزود: نکته مهم این است که آیین نامه ارتقا باید به سمتی اصلاح شود که استادان آموزش محور و مهارت محور و پژوهشی بتوانند ارتقا یابند چرا که آیین نامه کنونی مجوز ارتقا را برای تمامی بخش ها نمی دهد و این آیین نامه در این راستا اصلاح می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار