تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۶۸۳۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی آبی ماهی های هورالعظیم را تهدید می کند
معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در روزهای اخیر هیچ آبی به تالاب هورالعظیم وارد نشده، نسبت به مرگ و میر آبزیان این تالاب هشدار داد.

سید عادل مولا اظهار داشت: ورود آب از رودخانه کرخه به هورالعظیم به صفر رسیده و اکنون هیچ آبی به این تالاب وارد نمی شود.

وی با اشاره به تقسیم شدن هورالعظیم به پنج حوضچه توسط جاده های نظامی زمان جنگ افزود: حوضچه های یک و 2 و 3 این تالاب تنها منابع آب شیرین این تالاب است که به دلیل تامین نشدن حقابه تالاب آب آنها به شدت کاهش یافته و بخش هایی از هور فقط حالت مرطوب دارد.

مولا تاکید کرد: با توجه به افزایش دما از هفته های اخیر، و به تبع آن بالا رفتن میزان تبخیر آب، احتمال کاهش اکسیژن و مرگ و میر آبزیان و زیستمندان تالابی از جمله ماهی ها و لاک پشت ها وجود دارد.

به گفته وی، 2 هفته پیش در پی کاهش شدید آب تالاب در حوضچه های 2 و 3 (حد فاصل جاده شط علی) و کمبود اکسیژن، تعداد زیادی از آبزیان تلف شدند که در صورت ادامه وضع به همین منوال، باز هم شاهد مرگ و میز آبزیان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: با سازمان آب و برق خوزستان برای اختصاص حقابه تالاب مکاتبه شده است و مسئولان این سازمان اظهار می کنند که آب از سد کرخه به صورت موجی رهاسازی می شود اما در مسیر رودخانه توسط کشاورزان برداشت می شود، به همین دلیل هیچ آبی به تالاب نمی رسد.

ادامه حریق در هور عراق

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم در روزهای اخیر گفت: حریق کمتر شده ولی هنوز از محل آتش سوزی دود متصاعد می شود.

وی افزود: هشت هزار هکتار از هورالعظیم در این حادثه دچار آتش سوزی شد و دود ناشی از آن علاوه بر شهرهای 'العماره' و 'الکحلا'، شهرهای مرزی ایران از جمله هویزه، سوسنگرد و رفیع را فرا گرفت.

مولا اظهار داشت: 600 هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم نیز به صورت پراکنده در حوضچه یک تالاب در بخش شمالی آن دچار آتش سوزی شد که به دلیل مرطوب بودن زمین بعد از چند ساعت خاموش شد.

کاهش ورودی آب به تالاب هورالعظیم، هر سال باعث آتش سوزی های زنجیره ای در این تالاب می شود.

که با توجه به تاثیر منفی آن بر حیات تالاب و زیستمندان، کارشناسان بارها نسبت به تکرار آن هشدار داده اند.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از 300 هزار هکتار مساحت، در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.

هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار