تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۶۸۳۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پشت پرده تغییرات اقلیمی و خشکسالی های ایران چیست؟
عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور، یک سازمان هواشناسی مجهز و پیشرفته مورد نیاز کشور است.

محمد شاعری در خصوص تاثیر تجهیزات نوین هواشناسی در کاهش خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی، گفت: ما اگر تجهیزات پیشرفته ای را برای پیش بینی وضعیت آب هوایی داشته باشیم از بسیاری از مشکلات و خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی جلوگیری یا هزینه های آن کاهش پیدا می کند.

نماینده مردم بهشهر، نکاه و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته سازمان هواشناسی ما دارای تجهیزات پیشرفته ای است و یکی از سازمان های پیشرفته در منطقه محسوب می شود؛ اما با فناوری های روز دنیا هم هنوز فاصله زیادی داریم.

وی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی یک رخداد جهانی و به دلیل تشدید تولید گازهای گل خانه ای است و نیازمند اقدامات بلند مدت و همین طور همکاری بین المللی، منطقه ای و ملی است. ما اگر می خواهیم جلوی خسارت های ناشی از تغییرات اقلیمی را بگیریم باید به سمت نوسازی فرایند های صنعتی و استفاده از سوخت های غیر فسیلی، افزایش پوشش گیاهی و حفاظت از جنگل ها، مدیریت صحیح پسماند ها و همینطور توسعه سازگار با محیط زیست برویم.

شاعری تاکید کرد: این اقدامات اقدامات زیربنایی است که در کشور ما باید آغاز شود چرا که دیگر کشور ها این فرایند را آغاز کرده اند و تمامی تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های خودشان را در فرایند های توسعه ای کلان ملی، منطبق با ملاحظات محیط زیستی و سازگار با مبانی توسعه پایدار انجامک می دهند و ما هم باید این مسیر را طی کنیم.

90 درصد تغییرات اقلیمی در کشور به دلیل فرایند های ناصحیح صنعتی است

وی افزود: حدوداً 90 درصد تغیرات اقلیمی در کشور ما به دلیل فرایند های ناصحیح صنعتی و مصرف سوخت فسیلی است. ما در مصرف سوخت فسیلی در مقایسه با دنیا از سرانه بالایی برخوردار هستیم و تقریبا 4 برابر متوسط کشورهای پیشرفته در حال حاضر مصرف سوخت فسیلی داریم. بسیاری از واحد های صنعتی ما، صنایع با مصرف بالای سوخت فسیلی هستند و تولید گازهای گلخانه ای غیر استاندارد دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که همینطور افزایش پدیده جنگل زدایی در کشور طی چند دهه گذشته تولید گازهای گلخانه ای را افزایش داده است، ابراز داشت: البته ما تحت تاثیر روش ها و سیاست های غلط جهانی هم هستیم. کشورهایی مانند آمریکا، چین، هند و بعضی از کشورهای آفریقایی حدود 50 درصد تولید گازهای گلخانه ای را به خودشان اختصاص داده اند و سهم ایران در تولید گازهای گلخانه ای در مقایسه با این کشورها بسیار ناچیز است ولی باید اقدامات زیربنایی و منطبق و سازگار با طبیعت را در دستور کار قرار دهیم و همه وزارت خانه ها در راستای هم اقدامات کافی را در این جهت انجام دهند؛ به ویژه وزارت خانه هایی مانند وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت کشاورزی و وزارت نیرو باید همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشند و سازمان محیط زیست هم باید نظارت و اقدامات لازم را در این خصوص به عمل بیاورد.

آمار دقیقی از خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی نداریم

شاعری در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از خسارت های ناشی از تغیرات اقلیمی در کشور  وجود دارد، گفت: چون هنوز روش مشخصی برای جمع آوری خسارات ناشی از گازهای گلخانه ای و تغییرات اقلیمی به صورت دقیق معین نشده، ما آمار دقیقی از خسارات نداریم اما گزارشات کلی را سالانه سازمان حفاظت از محیط زیست تهیه می کند و در حال حاضر تنها گزارشی که وجود دارد همان گزارش این سازمان است که به دبیر خانه کیوتو ارسال می کند. این گزارش هم بیشتر کلی است و عدد و رقم و جزئیات به صورت دقیق مشخص نیست.

وی اضافه کرد: شما ببینید پدیده ای مانند ریز گرد ها و کاهش بارندگی در سال های اخیر و کاهش محصولات کشاورزی بر اثر تغییر اقلیم و خسارت های ناشی از سیل، تگرگ و نوسانات اقلیمی بسیار متفاوت و تحت تاثیر مختلفی هستند که یکی از آن ها تغییرات اقلیمی است و این نیازمند مدل سازی های پیشرفته ای است که سازمان حفاظت از محیط زیست با همکاری دستگاه های دیگر باید این روش ها را پیدا کند تا ما بتوانیم آمار دقیقی از خسارات داشته باشیم. به نظر من این اعداد و ارقام فعلی پایه و اساس علمی ندارند و بیشتر تخمین و برآورد هستند.

اعتباری برای جبران خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی پیش بینی نشده است

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا اعتباری برای جبران یا پرداخت خسارت های ناشی از تغییرات اقلیمی وجود دارد، گفت: اعتباری برای جبران ناشی از تغییرات اقلیمی در کشور پیش بینی نشده است ولی اعتباراتی که ما برای مقابله با رخدادهای طبیعی پیش بینی می کنیم در همین راستا است.

نماینده مردم بهشهر، نکاه و گلوگاه خاطرنشان کرد: سالانه حدود 15 هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه برای این منظور پیش بینی می شود که به خسارت های غیر قابل پیش بینی و حوادث غیر مترقبه و بحران ها اختصاص دارد که بخشی از این بحران ها هم ناشی از تغییرات اقلیمی هستند.

وی در پایان در پاسخ به این که آیا برای نو سازی تجهیزات هواشناسی اعتباری در مجلس در نظر گرفته شده است، گفت: مجلس در این خصوص نمی تواند به دولت تکلیف اعتباری داشته باشد اما دولت اگر لایحه ای به مجلس تقدیم کند ما حتماً آن را با فوریت بررسی و تصویب می کنیم اما تا کنون لایحه ای از سوی دولت برای نوسازی تجهیزات هواشناسی و یا اجرای طرح جامع هواشناسی  به مجلس تقدیم نشده است اما من فکر می کنم که در حال حاضر با توجه به شرایط آب و هوایی کشور، یک سازمان هواشناسی مجهز و پیشرفته مورد نیاز و مورد اتفاق همه مسئولین باشد.
:
:
:
آخرین اخبار