تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۶۸۳۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درخواست دانشگاه رامین برای احداث‌ نیروگاه‌تولیدبرق‌پراکنده
معاون اداری و مالی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به قرارداد وزارت علوم و وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های تولید برق پراکنده یا  DG، گفت: درخواست داده‌ایم که دانشگاه ما برای احداث این نیروگاه‌ها در اولویت‌ قرار گیرد. 

علیرضا شافعی‌نیا با بیان این‌که بحث مدیریت سبز در این دانشگاه از ابتدای سال 93 آغاز شد، اظهارکرد: به منظور حرکت در راستای دانشگاه سبز، در اولین قدم به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق، تمام بخاری‌‌ها و آبگرمکن‌های برقی در سطح تمام ساختمان‌ها و خوابگاه‌ها جمع‌آوری شد. 

وی افزود: همچنین در تمام ساختمان‌های آموزشی، اداری، خوابگاه‌ها و ... پنجره‌های دوجداره جایگزین پنجره‌های قدیمی شدند و اکنون در دانشگاه هیچ پنجره قدیمی وجود ندارد. یکی از معضلات در ساختمان‌ها ورود گردوغبار از پنجره‌های قدیمی به داخل ساختمان در روزهای خاکی بود که با این‌کار این معضل نیز رفع شد.

معاون اداری و مالی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تصریح کرد: طی یک طرح پژوهشی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه در بخش انرژی، مصرف انرژی در دانشگاه ممیزی و بر اساس معیارهای موجود رده مصرف انرژی واحدهای مختلف دانشگاه مشخص شد. در حال حاضر گزارش این کار تهیه شده و آماده ارسال به وزارت‌خانه است.

شافعی‌نیا ادامه داد: کاری که در راستای کمک به شبکه توزیع برق انجام شد، اصلاح شبکه توزیع برق دانشگاه بود که با کمک همکاران، شبکه برق خازن‌گذاری شد تا بار ری‌اکتیو را کاهش یابد که اینکار در زمان پیک مصرف برق بسیار موثر و کمک کننده است.

وی با بیان این‌که بسیاری از ساختمان‌ها قدیمی هستند و با بلوک احداث شده‌اند، گفت: بلوک‌ها گرما و سرمای داخل ساختمان را به خوبی کنترل نمی‌کنند. ما با نصب نمای آجری روی این ساختمان‌ها و ایجاد عایق، زمینه کاهش تبادل حرارتی را ایجاد کردیم. همچنین سقف‌های دانشگاه شیروانی قدیمی بودند که با سقف ساندویچ پانل جایگیزین شدند که یک سقف دولایه است که مانع تبادل حرارت می‌شود و این‌کار در تمام ساختمان‌ها در حال انجام است.

معاون اداری و مالی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان عنوان کرد: کار دیگر اصلاح سیستم آبیاری فضای سبز دانشگاه بود که در این سالها با سیستم غرقابی آبیاری انجام می‌شد. این سیستم به تحت فشار تغییر یافت که از مزایای آن کاهش مصرف آب کاهش مصرف انرژی پمپاژ‌ها و مصرف برق است.

شافعی‌نیا تصریح کرد: همچنین شش ژنراتور دیزلی با توان‌های مختلف خریداری و وارد مدار شبکه برق دانشگاه شد که در هنگام قطعی برق این سیستم‌ها به طور اتوماتیک وارد مدار می‌شوند.

وی با اشاره به قرارداد وزارت علوم و وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های تولید برق پراکنده یا  DG، گفت: ما درخواست دادیم که دانشگاه ما از اولویت‌های اول برای احداث این نیروگاه‌ها قرار گیرد. این‌ها نیروگاه‌های کوچک گازی در حدود دو مگاوات، مانند نیروگاه رامین در مقیاس کوچکتر هستند که می‌توانند برق دانشگاه را با مصرف گاز تامین و نیاز ما را بر آورده کنند و مقداری از آن نیز می‌تواند به شبکه سراسری فرستاده شود.

معاون اداری و مالی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان ادامه داد: برخی از خوابگاه‌های دانشگاه پکیج‌های مرکزی داشتند که سیستم‌های خنک‌کننده اتاق‌‌ها را به یکدیگر متصل می‌کرد. این پکیج‌ها حذف و اتاق‌ها به کولرهای اسپلیت مجهز شدند که مزایای بسیاری نسبت به پکیج‌ها دارد.

شافعی‌نیا در خصوص کارهای فرهنگی در راستای اصلاح الگوی مصرف نیز عنوان کرد: جلسات مختلفی با روسای دانشکده‌ها و هیات علمی برگزار و توصیه‌های لازم به آن‌ها انجام شد. همچنین برای دانشجویان جلسه‌ای برگزار شد تا نسبت به این مساله توجیه شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار