تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۸۴۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به دلیل دود غلیط ناشی ازآتش سوزی تالاب هورالعظیم؛
دستگاه های خدماتی و امدادی هویزه آماده باش هستند
فرماندار هویزه گفت: کلیه دستگاه های خدمت رسانی ، امدادی و مراکزدرمانی شهرستان هویزه تا بهبودی کامل وضعیت نابسامان جوی به وجود آمده ناشی از آتش سوزی در تالاب هورالعظیم و انتشار دود آن در منطقه در حالت آماده باش هستند.

ناظم ثبوتی روز سه شنبه بیان کرد: براثر آتش سوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم در محدوده کشور عراق و انتشار دود غلیظ ناشی از آن به شهرهای مجاور از جمله هویزه، کلیه دستگاه های خدمت رسانی امدادی و مراکز درمانی این شهرستان با تلاش مضاعف تا بهبودی کامل وضعیت نابسامان جوی به وجود آمده در این منطقه بصورت آماده باش اقدامات وکمک های اولیه را انجام می دهند.

وی گفت: پدیده دود غلیظی که چند شب گذشته آسمان هویزه و برخی مناطق خوزستان را احاطه کرده با بررسی بعمل آمده وارایه گزارش و تصاویر ماهواره ای اداره کل محیط زیست خوزستان، ناشی از آتس شوری بخش زیادی از نیزارهای تالاب هورالعظیم در کشورعراق بود.

وی ادامه داد:در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان هویزه مقرر شد مراکز خدمت رسانی، درمانی- امدادی ، درمانگاه ها و اتوبوس سیار پزشکی در مناطق پرجمعیت مستقر شده تا به افراد به ویژه کودکان و سالخوردگان که دچار مشکل تنفسی می شوند امداد رسانی کنند. 

ثبوتی گفت: همچنین با پیگیری انجام گرفته بالگردهای آتشنشان در صورت حریق درتالاب محدوده جغرافیایی کشور برای مهار آتش وارد عمل می شوند.

وی بیان کرد: برخی افراد با صحبت های غیر کارشناسی در فضای مجازی سعی در تشویش اذهان عمومی دارند در حالی که مسئولان شهرستان و ستاد بحران بطور جدی پیگیر موضوع هستند و تمام سعی و تلاش خود را برای برطرف کردن تبعات این حادثه به کار می برند.

فرماندار هویزه با بیان اینکه دود غلیظ ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم در محدوده کشور عراق از چند شب گذشته آسمان مناطقی همچون هویزه،رفیع و روستاهای این شهرستان را احاطه کرده بود گفت: این دود برای اهالی هویزه مشکلاتی از لحاظ تنفسی وزیستی را در پی داشت که ستاد بحران شهرستان با تشخیص منشا دود غلیظ، مدارک و مستندات را به همراه درجه آلودگی هوا، در اختیار اداره کل محیط زیست خوزستان داده تا به سازمان محیط زیست کل کشور منعکس، و اقدامات مقتضی و پیگیری دیپلماسی از طریق سفارت عراق در تهران صورت گیرد.

ثبوتی ادامه داد: طبق گزارشات و تصاویر ماهواره ای از هور العظیم آتش سوزی نیزارها از ششم تیر در کشور عراق شروع شده که مساحتی بالغ بر 13 هزار هکتار را تاکنون در عراق طعمه آتش کرده و در محدوده کشور ما در نقطه صفر مرزی در شمال چذابه حدود 490 هکتار در شرق دایک مرزی- یادمان شهدای چذابه و قسمتی در سمت رفیع در حوزه استحفاظی شهرستان های دشت آزادگان و هویزه دچار آتش سوزی شده وبه دلیل اینکه بستر تالاب در این مناطق آب دارد خاموش شده است.

وی گفت:دود غلیظ مشاهده شده در چند شب گذشته منشا خارجی واز سمت کشور عراق است که با تغییرات آب و هوا و وزش باد ازسمت غرب به شرق دود آن آسمان های شهرستان هویزه و برخی مناطق خوزستان را فرا گرفت.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از 300 هزار هکتار مساحت، در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار