تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۶۸۴۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جدال نابرابر نانوایان اهوازی با آتش و بی‌تدبیری‌ها
بی‌شک رزق حلالی که نانوایان در گرمای بیش از ۵۰ درجه خوزستان کنار تنورهای داغ و آتشین به دست می‌آورند از ثوابی ویژه برخوردار است ولی از این ضرورت نباید غافل شد که تصمیمات دولت در زمینه برخی از حرفه‌ها نیز باید صواب باشد.

از دیرباز تاکنون نان در سبد اقلام مصرفی خانوارها قرار داشته و به‌دلیل زحمتی که برای تهیه و پخت آن صورت می‌گیرد بین جوامع شرقی به‌ویژه ایرانیان دارای جایگاه ویژه‌ای است به‌طوری که ایرانیان نان را برکت سفره‌هایشان می‌دانند.

تهیه این ماده غذایی روند خاص خود را دارد و همین روند خاص سبب شده که مسائلی برای افرادی که در حیطه شغل نانوایی به فعالیت می‌پردازند، ایجاد شود. با گذری در سطح شهر اهواز و گفت‌وگو با برخی از نانوایان به برخی از این مسائل و مشکلات پی‌ می‌بریم که به‌گفته دهقان رئیس اتحادیه نانوایان خوزستان کلید برطرف کردن آن مشکلات در دستان دولت است.

برخی از نانوایان که البته مشروح صحبت‌هایشان را در ویدیوی ذیل گزارش می‌توانید ببینید و بشنوید به بیان مشکلاتی پرداختند که معیشت زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار داده و رفاه شاغلان در این حرفه را به‌نوعی مختل کرده است.

دولت برای فرار از مشکل بیکاری جوانان مجوز احداث نانوایی می‌دهد

امیر دهقان رئیس اتحادیه نانوایان در همین زمینه و با بیان اینکه برداشته شدن حدود و سقف صنفی گلایه همه نانوایان اهوازی و حتی کشوری شده است، می‌گوید: دولت آئین‌نامه اتحادیه را تغییراتی داده به‌طوری که سهولت ایجاد نانوایی در هر جایی ایجاد شده و این امر برای نانواهای دولتی گرفتاری‌های زیادی به‌وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه این گرفتاری مختص امروز و دیروز نیست و چندین مدت است که این مسائل و مشکلات را برای نانوایی‌ها ایجاد کرده‌اند، می‌افزاید: این موضوع به مشکل بیکاری بازمی‌گردد به این صورت که فکر می‌کنند با ایجاد سهولت برای دادن مجوز نانوایی به همه، مشکل بیکاری برطرف می‌شود در حالی که چنین نیست و نه‌تنها مشکل بیکاری برطرف نمی‌شود بلکه بیکارهایی به بیکارها افزوده می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان توضیح می‌دهد: وقتی چند نانوایی اطراف یک نانوایی ایجاد می‌شود و در نتیجه تعداد نانوایی‌ها بیشتر می‌شود اولاً نانواهای جدید نمی‌توانند راندمان کاری استانداردی داشته باشند و ثالثاً راندمان کاری نانوایی قدیمی را نیز پایین می‌آورند و نانوایی قدیمی نیز نمی‌تواند کارگرهای قدیمی و ماهر را حفظ کند و مجبور می‌شود از کارگرهای نیمه‌ماهر و ارزان‌قیمت استفاده کند و همین امر مشکل بیکاری را دوچندان می‌کند.

وی می‌گوید: راه‌حل این موضوع هم در دست دولت است که باید در ساختار آئین‌نامه‌ها دستکاری نکند و ایجاد نانوایی‌ها را سخت کند تا هر کسی فی‌البداهه به احداث نانوایی اقدام نکند؛ دولت برای فرار از مشکل بیکاری جوانان دست به این اقدامات می‌زند غافل از اینکه با این کار نانواهای قدیمی و حقیقی ضربه می‌خورند.

دهقان درباره کیفیت آرد به‌عنوان یکی از دغدغه‌های نانوایان توضیح می‌دهد: کیفیت آرد یک روز خوب است و یک روز بد و کیفیت ثابت گذشته را ندارد چرا که گندم یک‌دست به کارخانه‌جات نمی‌دهد و این امر سبب می‌شود که کیفیت آرد پایین بیاید.

ترازوهای نانوایی به‌روی کفه غفلت دولت ثابت شده

وی درباره نرخ نان و گلایه‌مندی شدید نانوایان از عدم تغییر نرخ نان در سال‌های اخیر می‌گوید: به‌طور مثال در انتهای هر سال دستمزدهای کارمندان دولت بیشتر می‌شود از آن سو هزینه آب، برق، گاز و حق بیمه نیز بیشتر می‌شود، همه این موضوعات در حالی است که از سال 93 که نرخ نان را اعلام کردند تا کنون این نرخ تغییر نکرده و 4 سال است که همه چیز حول زندگی نانوا گران شده اما قیمت نان ثابت مانده است.

رئیس اتحادیه نانوایان ادامه می‌دهد: علاوه بر اینکه نرخ نان ثابت مانده و درآمدی برای نانوا حاصل نمی‌شود از آن سو پخت نانوایی‌ها را هم کاهش داده‌اند. وقتی نانوایی‌های آزاد احداث می‌شوند طبیعتاً پخت نان نانواهای دولتی هم کاهش پیدا می‌کند در این زمینه هم راه‌حل در دست دولت است.

وی می‌گوید: ما که سوپرمارکت نداریم که اگر یک قلم جنس را از ما نخریدند قلم دیگری باشد که بفروشیم ما فقط نان می‌فروشیم پس اگر همین نان را هم از ما نخرند باید چه‌کار کنیم؟! نانوا فقط نان دارد و دگر هیچ!

دهقان با ابراز اینکه اکنون نانوایی بدترین شغل در کشور است، می‌افزاید: یک نانوا با این‌ همه مشکل چگونه زندگی کند؟

پاسخ رئیس اتحادیه نانوایان به مدیرکل تعزیرات خوزستان

چندی پیش رضا سعیدی مدیرکل تعزیرات استان خوزستان در نشست خبری‌ که با اصحاب رسانه داشت به وضعیت نانوایی‌های استان اشاره می‌کند و می‌گوید که «با وجود وضعیت آب شرب استان خوزستان ولی نانوایی‌ها به‌دلیل هزینه‌بر بودن از آب‌تصفیه‌کن استفاده نمی‌کنند و با آبی که هیچ کس حاضر نیست بدون تصفیه بیاشامد نان درست می‌کنند. چرا نباید برایبهبود کیفیتنان مجهز بودن نانوایی‌ها به آب‌تصفیه‌کن از شروط جواز کسب باشد».

رئیس اتحادیه نانوایی‌ها نیز در پاسخ به صحبت‌های خبرنگار تسنیم مبنی مجهز شدن نانوایی‌ها به دستگاه آب‌تصفیه‌کن بنا بر گفته‌های مدیرکل تعزیرات اظهار می‌کند: من در این زمینه می‌گویم که آیا برای نانوا درآمد ایجاد کرده‌اید که از آنها درخواست هم دارید؟ خواسته باید در مقابل خواسته باشد. درآمد برای نانوایان ایجاد کنند این کار هم انجام می‌شود اما در حال حاضر نانوایان نان زن و بچه‌هایشان را هم نمی‌توانند تهیه کنند چه برسد به تهیه یک تصفیه‌آب چند میلیونی که ماهانه نیز هزینه‌ دارد. بگویند از کدام درآمد این هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

مصائب و مشکلات اقشار ضعیف جامعه که نانوایان نیز بین آنان قرار می‌گیرند بسیار زیاد شده است و نگاه دولت نیز این روزها کمتر به قشر ضعیف جامعه معطوف می‌شود. دولت و دولتمردان ایام انتخابات را فراموش نکنند که چگونه در پی جمع‌آوری رأی همین اقشار ضعیف جامعه در سبد آرایشان بودند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار