تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۶۸۴۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کلاف سردرگم کاراته خوزستان/ تغییر مدیریت یا بهبود عملکرد، چاره چیست؟
کاراته استان خوزستان چندی است از روزهای آرمانی و شرایط ایده‌آل فاصله گرفته و در این بین حواشی زیادی به‌وجود آمده است.

کاراته یکی از رشته‌های رزمی پرطرفدار در کشورمان است که قهرمانان زیادی را در عرصه مسابقات آسیایی و جهانی به میدان فرستاده که باعث شده ایران از قدرت‌های کاراته آسیا قلمداد شود.

اما مدتی است حال این رشته در خوزستان خوب نیست و کاراته استان، روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. انتقادات از هیئت کاراته خوزستان و رئیس آن بالا گرفته و کم کم انتقادات بی پاسخ اهالی کاراته به اعتراضات تبدیل شده است.

عدم رشد فنی کاراته خوزستان، فراهم نکردن امکانات، عدم شفافیت مالی در هیئت کاراته استان، عدم توجه کافی به قهرمانان، عدم اعزام تیم‌ها به مسابقات و بسیاری مسائل دیگر همه و همه دلایلی هستند که باعث اعتراض شدید برخی پیشکسوتان، مربیان و ورزشکاران عضو خانواده کاراته خوزستان شده‌اند که البته باید دید کدام‌یک از این ادعاها قابل اثبات است.

محمد سرکوهکی رئیس هیئت کاراته خوزستان سه سال‌ است که به‌عنوان رئیس هیئت در رأس امور کاراته استان قرار گرفته و قبل از این دوره نیز در حالی که خواهرش به‌عنوان رئیس هیئت بوده، به‌عنوان دبیر هیئت فعالیت می‌کرده است. 

رئیس هیئت کاراته به‌دنبال منافع شخصی است

در راستای بررسی مشکلات کاراته استان خوزستان، به سراغ میلاد غیبی، کاراته کای 22 ساله و عنوان‌دار اهواز رفتیم که چندین دوره قهرمان استان شده و در مسابقات انتخابی تیم ملی در رده امید در سال 96، مقام نخست را کسب کرده است. غیبی در این باره اظهار کرد: وقتی به اردوی تیم ملی رفتم به‌دلیل اینکه کسی نبود از من حمایت کند، هم‌وزنی من توانست به مسابقات آسیایی برود.

وی افزود: مشکلات کاراته خوزستان ناشی از این است که رئیس هیئت علم کاراته قهرمانی را ندارد و به‌دنبال منافع شخصی خود است. در چند سال گذشته، دو نسل از جوانان کاراته استان از عدم برگزاری مسابقات باکیفیت، عدم وجود امکانات، عدم اعزام به اردوها و عدم به‌کارگیری مربیان خوب متضرر شده‌اند. 

غیبی گفت: متأسفانه می‌بینیم که در مسابقات استانی که به اسم انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود، در حالی‌که نباید مبلغی از شرکت کننده اخذ شود، نفری 40 یا 50 هزار تومان به‌عنوان ورودی از ورزشکاران می‌گیرند، اما وقتی می‌خواهند تیم را اعزام کنند به مسابقات کشوری، به بهانه آماده نبودن تیم از اعزام آن سر باز می‌زنند.

وی ادامه داد: من به اردوی تیم ملی رفتم و رئیس هیئت اعلام کرده که به شخص بنده 9 میلیون تومان جهت حمایت داده است که اصلا من چنین پولی نگرفته بودم. رئیس هیئت باید در کل فعالیت‌ها، برگزاری اردوها، اعزام‌ها و برگزاری مسابقات شفاف سازی مالی انجام دهد.

رئیس هیئت کاراته در پاسخ به برخی انتقادات، توهین می‌کند

اما مظفر مرادی، از مربیان با سابقه کاراته خوزستان، که 36 سال است کاراته کار می‌کند، باشگاه شخصی نیز دارد و رئیس هیئت کاراته ایذه بوده است، نظرات خود را این‌گونه بیان می‌کند: در بحث صدور احکام، هیئت کاراته استان احکام برخی ورزشکاران را صادر نمی‌کند و اعلام کرده‌اند برای صدور حکم باید رسید تحویل دهید در حالی‌که هیچ رسیدی هنگام پرداخت برای ورزشکاران صادر نشده است.

وی افزود: متأسفانه وقتی کسی به شخص رئیس هیئت انتقاد می‌کند سرکوهکی به شکل خوبی پاسخ نمی‌دهد و گاهی با توهین جواب منتقدان را می‌دهد. بنده در بحث مالی هیئت کاراته خوزستان نیز بسیار انتقاد دارم، رئیس هیئت مدتی پیش اعلام کرده 500 میلیون تومان در این هیئت خرج کرده است که من پرسیدم این پول دقیقا خرج چه چیزی شده است؟ ما در امکانات، برگزاری مسابقات و اعزام تیم‌ها مشکلات زیادی داریم و چگونه رئیس هیئت ادعا می‌کند چنین بودجه‌ای را به کاراته استان تزریق کرده است؟

نسبت به وضعیت کاراته دیگر استان‌ها عقب هستیم

درادامه به سراغ علی کاویانی رفتیم که 12 سال است مربی کاراته است و 2 باشگاه شخصی دارد و از جمله مربیانی است که چند نفر از هنرجویانش عناوین کشوری دارند. وی درباره عملکرد هیئت کاراته خوزستان گفت: چند روز پیش من سه نفر از هنرجویانم را به مسابقات کاراته وان کشوری بردم، مسابقاتی که در استان‌های دیگر انتخابی‌اش برگزار شد اما در خوزستان حتی بخشنامه‌اش هم ابلاغ نشد و تحرکی در این زمینه صورت نگرفت. در بسیاری از موارد هم دیده‌ایم در خوزستان مسابقات انتخابی برگزار شد اما پس از اتمام، تیمی به مسابقات کشوری اعزام نشده است.

وی افزود: به‌طور مثال چندین سال است که مسابقات نونهالان برگزار نمی‌شود یا اگر برگزار می‌شود پس از آن اعزامی صورت نمی‌گیرد. در کل سوءمدیریت باعث شده نسبت به کاراته استان‌های دیگر عقب باشیم، متأسفانه در امور فنی هیئت نیز، هیچگونه جوانگرایی نمی‌بینیم و در کل فعالیت در این رشته ضعیف شده است.

چشم انداز روشنی برای کاراته خوزستان وجود ندارد

اما در بخش بانوان به سراغ یکی از مربیانی رفتیم که بیش از 20 سال است در عرصه مربیگری کاراته فعال است. فرخنده پورکیا درباره مشکلات کاراته خوزستان، بیان کرد: متأسفانه برنامه‌ریزی مدون و چشم‌انداز سالیانه‌ای برای ورزشکاران و مربیان کاراته خوزستان وجود ندارد و این باعث می‌شود ما دچار بی‌انگیزگی شویم، زیرا کسی که با هدف قهرمانی و حرفه‌ای ورزش می‌کند نیاز به تهیه یک سری زمینه‌ها دارد.

وی افزود: الان بیش از 20 سال است مربی کاراته هستم و تا این لحظه یک ریال حمایت مالی از من نشده است و حتی برای اعزام‌ها نیز هزینه‌ای نمی‌گیریم در حالی‌که بسیاری از شاگردانم تا به‌حال مقام‌های استانی و کشوری آورده‌اند. هیچ حمایتی در زمینه کمک مالی و اهدای جوایز هم از این مقام آوران نشده است.

شایسته سالاری در هیئت کاراته خوزستان رعایت نمی‌شود

پورکیا گفت: ما از طریق فضای مجازی رصد می‌کنیم و می‌بینیم که هیئت‌های استان‌های دیگر برنامه‌ها، دوره‌ها و مسابقات منظم دارند اما ما وضعیت خوبی در این زمینه نداریم. 

وی ادامه داد: مورد مهم دیگر این است که در هیئت کاراته خوزستان شایسته سالاری وجود ندارد. یکی دیگر از مشکلات نیز این است که استان ما در زمینه برگزاری مسابقات انتخابی ضعیف عمل می‌کند. متأسفانه ما در خوزستان لیگ کاراته نیز نداریم در حالی‌که لیگ می‌تواند کمک زیادی به رشد ورزشکاران بکند. 

وی در پایان گفت: اطلاع‌رسانی در هیئت کاراته خوزستان نیز بسیار ضعیف است و بارها اتفاق افتاده که بخشنامه‌ها به دست مربیان و باشگاه‌ها نرسیده است.

خودمان هزینه تمرینات را می‌دهیم

فاطمه موسوی‌نژاد از مربیان و ورزشکاران کاراته استان است و از 15 سال پیش کاراته کار می‌کند. وی در خصوص هیئت کاراته خوزستان اظهار کرد: در بخش کاراته بانوان هیئت کاراته استان، ضعف شدیدی در برگزاری مسابقات انتخابی وجود دارد و معمولا می‌بینیم افرادی که شایستگی ندارند به‌عنوان مسئول مسابقات انتخاب می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود استقبال خوبی از مسابقات نشود و مثلا در سبک ما در سال هیچ مسابقاتی برگزار نمی‌شود.

موسوی‌نژاد ادامه داد: سالن‌هایی که برای تمرین در اختیار ما قرار می‌گیرد فاقد امکانات مناسب هستند و متأسفانه گاهی خودمان باید برای محل تمرین هزینه کنیم.

هزینه تیم بانوان را شخصاً دادم

اما پس از شنیدن مشکلات از زبان برخی اهالی کاراته، به سراغ رئیس هیئت کاراته خوزستان رفتیم تا پاسخ وی را بشنویم. محمد سرکوهکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: من از زمانی که در این دوره اخیر و سال 94 به هیئت آمده‌ام، هیئت کاراته خوزستان را به 5 هیئت برتر کشور رساندم. هزینه‌هایی را جهت بهسازی ساختمان هیئت انجام دادم که با پیگیری شخصی این هزینه فراهم شد. 

وی افزود: سال گذشته در مسابقات انتخابی کشور در بخش بانوان، تیم خوزستان دوم شد که تمام هزینه‌های این تیم را شخص بنده دادم. اما در مسابقات انتخابی استان در بخش آقایان برخی کارشکنی کردند و نفرات خود را به مسابقات نیاوردند.

برخی افراد به‌دلیل به خطر افتادن منافع شخصی‌شان با من دشمن شده‌اند

رئیس هیئت کاراته خوزستان گفت: متأسفانه برخی به‌خاطر به‌خطر افتادن منافع شخصی‌شان، مقابل من قرار گرفته‌اند و شخصی به این دلیل که ما وی را از ریاست هیئت یکی از شهرستان‌ها جابه‌جا کردیم با من دشمن شده است.

وی درباره مشکلات مالی که در خصوص صدور احکام ورزشکاران پیش آمده است، توضیح داد: منشی در هیئت استان برای سهولت کار ورزشکاران که به بانک نروند، خودش مبالغ را به‌صورت نقدی می‌گرفته و به بانک می‌برده که البته من به وی نیز خرده گرفتم که این کارش اشتباه است و خلاف بخشنامه است. برخی پرداخت‌هایی که بعضی افراد می‌گویند انجام داده‌اند خلاف واقع است و من این صحبت‌ها را رد می‌کنم.

سرکوهکی ادامه داد: من ماهانه 10 میلیون تومان از طریق روابطی که دارم به هیئت استان بودجه تزریق می‌کنم و هزینه‌های حقوق کارمندان و تن‌خواه از این راه تأمین می‌شود و خودم ریالی از هیئت کاراته نمی‌گیرم. نیمی از افرادی که به هیئت استان می‌آیند حکم رایگان می‌گیرند و قبول ندارم که ما قیمت اضافه جهت احکام دریافت کرده‌ایم، اگر هم چنین چیزی بوده طبق اشل فدراسیون برای کمک هزینه برگزاری آزمون و هزینه‌های جانبی برای مربیان بوده است. 

به من می‌گویند زمین‌خوار

وی افزود: به من گفته‌اند زمین خوار، در حالی که زمینی در اوایل دهه هشتاد در مزایده برنده شدم ربطی به هیئت کاراته و اداره کل ورزش و جوانان ندارد و کاملا شخصی بوده است. 

محمد سرکوهکی گفت: مسابقات بین‌المللی در برج 2 امسال برگزار کردیم که بیش از 500 میلیون هزینه داشت و اداره کل 100 میلیون تومان از این هزینه را کمک کرد و بقیه این هزینه را که شامل هزینه برگزاری، میزبانی و هزینه تیم‌های خارجی بود خودمان پیگیری و فراهم کردیم.

وی در پایان گفت: هیچ استانی به اندازه ما کلاس مربیگری و داوری برگزار نکرده است و الان بسیاری از مربیان ما مدرک درجه A را از طریق همین کلاس‌ها دریافت کرده‌اند. من برخی انتقادات را می‌پذیرم اما همه باید بدانیم توهین کردن صحیح نیست.

کشمکش‌ها در هیئت کاراته خوزستان زیاد است و در حالی‌که فقط چند ماه به پایان کار سرکوهکی در هیئت کاراته باقی مانده، برخی خواستار جابه‌جایی زودتر از موعد وی هستند. هر چند بعضی صحبت‌ها و انتقادات بین مسئولان هیئت کاراته و برخی اهالی کاراته خوزستان رنگ و بوی اختلافات شخصی به خود گرفته است، نمی‌توان منکر وجود ایراد در عملکرد این هیئت شد و عدم برنامه‌ریزی صحیح و ضعف عملکرد در برخی زمینه‌های کاراته خوزستان به چشم می‌خورد. 

آنچه باید در اولویت تمامی اهالی کاراته خوزستان، هیئت کاراته، فدراسیون کاراته و اداره کل ورزش و جوانان خوزستان باشد این است که با بهبود هر چه زودتر اوضاع و مشکلات موجود و  تقویت نقاط مثبت، پیکره کاراته استان جانی تازه بگیرد و کاراته کاران خوزستانی بیش از پیش در میادین کشوری و بین‌المللی افتخارآفرینی کنند. موضوعی که با وجود این همه استعداد سرشار و این تعداد کاراته کار مشتاق در خوزستان، اصلا غیرقابل دسترس نیست.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار