تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۶۸۵۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبِ شور سَر نخل می‌دهد بر باد...
آبِ شور سَر نخل می‌دهد بر باد...در حال حاضر شوری به وجود آمده در آب شرب مردم در شهرهای آبادان و خرمشهر شاید تا حدودی حل شده باشد اما مساله دیگر آن است که کشاورزان در شهرهای آبادان و خرمشهر همچنان برای آبیاری نخیلات و کشت‌های خود مجبور هستند تا از آب کارون استفاده کنند و اینجاست که شوری آب این رودخانه و کاهش کیفیت آن، می‌تواند زنگ خطر را برای نابودی نخلستان‌های این دو شهر و کشت‌های آن‌ها به صدا در آورد.

حدود یک ماه است که از وضعیت شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر می‌گذرد و با اجرای طرح غدیر، اکنون شرایط آب شرب برای مردم این دو شهر بهبود یافته است و آن‌ها می‌توانند از آب با کیفیت مطلوب‌تری برای شرب استفاده کنند.

شهرهای آبادان و خرمشهر در پایین دست رودخانه کارون قرار دارند و پیش از اجرای طرح غدیر 2، برای تامین آب مورد نیاز این دو شهر باید آب از رودخانه کارون و بهمنشیر و همچنین طرح غدیر1 برداشت می‌شد. یکی از دلایلی که طرح غدیر در شهرهای آبادان و خرمشهر اجرایی شد آن بود که با توجه به وضعیت نامناسب کیفی آب کارون و بهمنشیر و همچنین شوری آن، امکان برداشت از آن وجود نداشت.

کاهش باران، خشکسالی و همچنین انتقال آب در استان باعث کاهش ورودی آب رودخانه کارون شده است. همچنین زه‌آب‌های اراضی کشاورزی، زه‌آب‌های نیشکر و فاضلاب‌هایی که در بالادست در کارون رها می‌شود، باعث شده تا شرایط کیفی آب این رودخانه اصلا مناسب نباشد و علاوه بر شرب، امکان استفاده از آن حتی در مصارف کشاورزی و دامپروری نیز ممکن نباشد.

وضعیت شوری آبی که حدود یک ماه پیش در شهرهای آبادان و خرمشهر اتفاق افتاد، زندگی مردم را در این دو شهر مختل کرد و شرایط بسیار بدی را برای مردم و مسئولان به وجود آورد که خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفت، بحث آب شرب مردم در آبادان و خرمشهر تا حدودی از نظر کیفی حل شد و اکنون آن‌ها می‌توانند از آب طرح غدیر برای شرب استفاده کنند.

در حال حاضر شوری به وجود آمده در آب شرب مردم شاید تا حدودی حل شده باشد اما مساله دیگر در این زمینه آن است که کشاورزان در شهرهای آبادان و خرمشهر همچنان برای آبیاری نخیلات و کشت‌های خود مجبور هستند تا از آب کارون استفاده کنند و اینجاست که شوری آب این رودخانه و کاهش کیفیت آن، می‌تواند زنگ خطر را برای نابودی نخلستان‌های این دو شهر و کشت‌های آن‌ها به صدا در آورد.

نخلستان‌ها و مزارع کشاورزان خرمشهری و آبادانی در انتهای حوضه رودخانه کارون قرار دارند و با توجه به اینکه این روزها در کارون به جای آب چیزی جز زه‌آب‌های اراضی کشاورزی، زه‌آب‌های نیشکر و فاضلاب‌ رها نمی‌شود، هنگامی که در پایین دست آب وارد شهرهای آبادان و خرمشهر می‌شود، آن‌ها چاره‌ای جز استفاده از آن آب ندارد اما مساله مهم این است که استفاده از این آب قرار است چه بلایی بر سر نخلستان‌های خرمشهر و آبادان بیاورد؟

آب آبادان هنوز برای نخیلات قابل استفاده نیست

در این زمینه ناجی شعیب زاده، مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان گفت: حدود 2 میلیون اصله نهال در آبادان وجود دارد و شوری آب در آبادان تهدیدی جدی برای حیات آن‌ها است. شرایطی که در بحث شوری آب در آبادان به وجود آمد به شکلی بود که آب برای نخیلات قابل استفاده نبود و اکنون نیز قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: آب باید کیفیتی داشته باشد تا نخیلات بتوانند تولید اقتصادی داشته باشند اما متاسفانه آب در آبادان از شرایط استاندارد تولید به دور است. زمانی که وضعیت آب از شرایط استاندارد تولید دور شود و کیفیت آن کاهش و شوری آن افزایش پیدا کند، کاهش تولید قطعی است و در صورتی که از این حد مجاز نیز وضعیت بدتر شود، حیات نخیلات نیز به خطر خواهد افتاد.

شوری ادامه پیدا کند، همه نخیلات از بین می‌روند

همچنین محمد مطرودی، مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر با اشاره به وضعیتی که آب شور برای نخیلات و کشت‌های این شهرستان به وجود آورده است، گفت: اگر روند شوری آب در خرمشهر ادامه پیدا کند، کل محصولات خرمای شهرستان از بین می‌رود.

وی در خصوص خسارت‌های وارد شده در بحران شوری آب خرمشهر در حدود 30 روز گذشته افزود: آب شور خسارت‌های بسیار جدی به نخیلات و و کشت‌های سبزی و صیفی در خرمشهر وارد کرد. آب شور به کشت‌های سبزی و صیفی شهرستان حدود 70 درصد خسارت وارد کرد. همچنین به کشت‌های یونجه نیز حدود 80 درصد خسارت وارد شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر ادامه داد: آب شور در خرمشهر به حدود 12 هزار اصله نخل که در یک یا دو سال گذشته کشت شده‌اند، خسارت جدی وارد کرده است که از این تعداد 4500 اصله نخل برهی و 7500 اصله نیز استعمران بود. نخیلات بارور در خرمشهر نیز به دلیل آب شوری که در شهرستان وجود داشت، حدود 20 تا 30 درصد در بحث باروری خسارت دیدند. 

با توجه به شرایط خشکسالی که در استان خوزستان به وجود آمده و این‌که ورودی آب رودخانه‌ها و ذخیره پشت سدها نیز کاهش پیدا کرده است، شرایط بسیار حساسی پیش روی مسئولان است تا بتوانند با اتخاذ تصمیمات صحیح، شرایط را برای ادامه حیات در شهرهای آبادان و خرمشهر مهیا کنند. حدود 2.5 میلیون اصله نخل در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد که شوری آب می‌تواند تهدیدی بسیار جدی برای حیات آن‌ها باشد.

اکنون با توجه به شرایط نامناسب کیفی آب رودخانه کارون، متولیان آب در استان و کشور باید به شکلی نسبت به مدیریت آب اقدام کنند تا آب با کیفیت مناسب به نخستان‌های خرمشهر و آبادان برسد. این نخلستان‌ها حیات و معاش بسیاری از مردم را در این شهرها که فقر و بیکاری بر آن‌ها سایه افکنده، تامین می‌کنند و از بین رفتن آن‌ها می‌تواند، مرگ حیات را در آبادان و خرمشهر رقم بزند.

ادامه روند شوری آب رودخانه کارون خسارت‌های جدی به نخلستان‌ها، محصول خرمای آن‌ها و همچنین سایر کشت‌ها در آبادان و خرمشهر وارد می‌کند. در این راستا باید دید که مسئولان استان و کشور برای حدود 2.5 میلیون نخل زنده در این دو شهر چه برنامه‌ای دارند تا شوری آب نخل‌ها را بی سَر نکند و حیات بسیاری از خانواده‌ها در خرمشهر و آبادان را به خطر نیاندازد. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار