تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۶۸۵۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درباره روزهایی که هواشناسی دما را 50 درجه به بالا اعلام می‌کند
فرق بین "دمای واقعی" و "دمای احساسی" چیست؟
این سوال که هواشناسی چرا دمای واقعی را اعلام نمی‌کند یکی از سوالات مردم است. به درستی دمای واقعی کدام است؟ آیا یک ارگان دولتی می‌تواند روزی چند مرتبه دما را اندازه‌گیری کند و هر روز به مردم دمای دیگری را اعلام کند؟! 

در هفته گذشته اداره‌کل هواشناسی خوزستان چندین بار دمای هوا را 50 درجه و بیشتر اعلام کرد. برای پاسخ به این سوالات، از سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان پرسیدیم که دمای واقعی کدام است؟ و آیا هواشناسی دمای واقعی را اعلام می‌کند؟

محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند در شرایط استاندارد جهانی و با دماسنج‌های استاندارد اندازه‌گیری می‌شود. این دماها در ساعت مشخص کدگذاری و به چهار مرکز جهانی مخابره می‌شود.

وی افزود: نقشه‌های هواشناسی بر مبنای این دماها کشیده می‌شود. علاوه بر آن از گذشته تاکنون یکی از اهداف تشکیل ایستگاه‌های هواشناسی اطلاع‌رسانی وضعیت جوی به فرودگاه‌ها بوده که اکنون نیز همین گونه است. همه فرودگاه‌های جهان اطلاعات جوی را از هواشناسی مرکز خود دریافت می‌کنند. پنج فرودگاه خوزستان هم به همین منوال هستند.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا دماسنج‌هایی که مردم با آن دما را اندازه‌گیری می‌کنند دما را بیشتر از دمای اعلام شده توسط هواشناسی نشان می‌دهد؟ تصریح کرد: اولین تفاوت، بین دمایی است که هواشناسی اندازه‌گیری می‌کند و دمایی که مردم توسط دماسنج‌های خود آن را اندازه می‌گیرند. اگر دماسنج غیراستاندارد باشد و یا در معرض نور آفتاب و یا عوامل دیگری باشد دما را به درستی نشان نمی‌دهد. 

وی بیان کرد: هواشناسی دما را مطابق با استاندارد جهانی هواشناسی اندازه‌گیری می‌کند و استاندارد جهانی ملزم می‌کند که دماسنج درون جعبه اسکرین، بدون تاثیر مستقیم تشعشع خورشید و در مکانی خارج از عوامل تاثیرگذار محیطی مانند آلودگی‌ها، حرکت خودروها، فضای سبز، قرار گرفتن در مجاورت کولر و... باشد. 

سبزه‌زاری افزود: بنابراین هواشناسی دمای مولکول‌های هوا را بدون تاثیر گرمای به وجود آمده از تشعشع خورشید یا تاثیر تشعشع زمین بررسی می‌کند. در هواشناسی مهم‌ترین پارامتری که محاسبه می‌شود، رابطه دما و میزان رطوبت است. 

وی در خصوص اینکه هنگامی که هواشناسی دما را حداکثر 50 درجه اعلام می‌کند، بدن ما دمای بیشتری احساس می‌کند، علت این وضعیت چیست؟ عنوان کرد: قطعا دمایی که بدن احساس می‌کند با دمای گزارش شده متفاوت است. دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند با دماسنج استاندارد اندازه‌گیری می شود اما دمای احساسی بدن به میزان رطوبت، قرار گرفتن فرد در معرض اشعه مستقیم آفتاب، نوع پوشش، میزان سرعت باد و عوامل دیگری بستگی دارد.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان در پاسخ به اینکه بیشترین میزان دمای اهواز چه زمانی و به میزان به وقوع پیوسته است؟ گفت: بیشترین دمای ثبت شده در ایستگاه هواشناسی اهواز، 53.7 درجه سانتی‌گراد و مربوط به هشتم تیرماه 1396 بوده است. 
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر خزاعلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
وقتی دمای تهران 48 درجه است ایابه نظرتون دمای خوزستان اونم بندرامام خمینی و ماهشهر 50 درجه است
اصلا دمای احساسی باید چقدر باشه که کارگر تو وسط افتاب باید کار کنه هی میگید دمای احساسی مگه من تو سایه کار میکنم که شما میگید باید تو سایه دماسنج گرفته بشه
کدوم استاندار اینو میگه که تو بر افتاب دمای هفتاد درجه کارگرها کار کنن
تا حالا فکر کردید و توج ه کردید گرمای خوزستان از گرمای افریقا هم بیشتره 000
همه موندن خوزستانی ها چطور زندگی میکنن
همجوار شهر ما بیست و دو پتروشیمی کار میکنه اونم شهر بندرامام خمینی
که هرکسی بخواد معاجه بشه بیمارستان نداره .
مسئولین توجه کنید شهری که صدوبیست هزار نفر جمعیت داره و بیستو اندی پتروشیمی داره و مرکز سازمان بنادر و گمرک استان در ان می باشدو از همه مهمتر دارای بیشترین کد کارگاه و کد بیمه را داره ولی یک جمله خنده دار بنویسم
بیمارستان تامین اجتماعی که نداره هیچ اصلا بیمارستان نداره........
دمای هوا به قول خودتان احساسی 70 درجه
دمای هواشناسی 60 درجه
که گاو میش پوست اندازی میکنه
:
:
:
آخرین اخبار