تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۶۸۶۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر آبفا هندیجان:
خطر قطعی یا جیره بندی آب هندیجان را تهدید می کند
مدیر آبفای هندیجان با هشدار نسبت به کاهش شدید دبی آب ورودی به سد آسک این شهرستان گفت: چنانچه برداشت های بی رویه آب برای کشاورزی در شهرستان های بالادست کنترل یا مدیریت نشود، هندیجان با قطعی یا جیره بندی آب شرب روبه رو خواهد شد.

میرمحمد آقایی روز یکشنبه افزود: برای تامین 75 درصد آب هندیجان به سد آسک وابسته هستیم که در صورت ادامه روند کاهش آب ورودی به این سد در اثر برداشت های بی رویه کشاورزان شهرستان های بالادست، در چند روز آینده با قطعی یا جیره بندی آب شرب در هندیجان روبه رو خواهیم شد.

وی گفت: نیاز آب این شهرستان در تابستان حدود 12 هزار مترمکعب است که در هنگام شرجی و رطوبت بالا تا 15 هزار مترمکعب نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در صورت قطعی آب آسک با کسری حداقل 10 هزار متر مکعب آب روبه رو خواهیم شد افزود: حدود 10 هزار و 500 مترمکعب از سد آسک به صورت شبانه روز به هندیجان پمپاژ می شود که 75 درصد این میزان پس از شیرین سازی با 2 هزار و 500 متر مکعب آب از کارون ترکیب و به شبکه توزیع وارد می شود که هر دوی این منابع برای تامین آب پایدار هندیجان حیاتی است. 

آقایی با اشاره به اینکه مدت هاست به دلیل توقف آب ورودی به بستر رودخانه هندیجان و افزایش شوری تا 17 هزار میکروموس، برداشت از بستر رودخانه متوقف شده ادامه داد: هم اکنون آب مورد نیاز هندیجان تنها از 2 محل سد آسک و رودخانه کارون تامین می شود که آب آسک(شوری 6 هزار) نیز پس از شیرین سازی(شوری 200) و ترکیب با آب کارون(شوری سه هزار) به شبکه با میزان شوری یک هزار و 700 میکروموس تزریق می شود.

مدیرآبفای هندیجان گفت: روزانه حدود چهار سانتیمتر از ارتفاع آب در پشت سد آسک کم می شود که در صورت قطعی آب ورودی به این سد، هندیجان تنها برای یک سوم روز آب خواهد داشت و باید با جلوگیری از کشت تابستانه در شهرستان های بالادست از قطع آب هندیجان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه کاهش ورودی آب سد آسک موجب افزایش شوری آب آن نیز شده افزود: شوری آب پشت این سد هم اکنون به 6 هزار و 700 میکروموس رسیده و اگر از هفت هزار بیشتر شود میزان پساب(دور ریز) آب شیرین کن افزایش و اگر به 10 هزار برسد و آبی هم پشت سد وجود داشته باشد دیگر دستگاه قادر به شیرین سازی آن نخواهد بود.

وی در خصوص ایستگاه رحیم آباد بندرماهشهر که به منظور افزایش پمپاژ آب کارون به سمت هندیجان تاسیس شده بود گفت: کار اجرایی این ایستگاه حدود 20 روز پیش با ظرفیت پمپاژ 2 تا پنچ هزار مترمکعب آب در شبانه روز به اتمام رسید ولی پس از 2 بار تلاش برای قرار گیری در شبکه به دلیل فرسودگی خط انتقال از رحیم آباد به چم خلف و شکستی مکرر آن تاکنون موفق به استفاده از آب آن نشده ایم و تلاش برای بازسازی قسمت های فرسوده این خط ادامه دارد.

آقایی با تقدیر و تشکر از همکاری مردم هندیجان در خصوص صرفه جویی در مصرف آب افزود: در حالی که در برخی شهرستان های اطراف هر نفر حدود 500 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند این میزان در هندیجان حدود 300 لیتر است که تقریبا برابر با میانگین مصرف کشوری است.

مدیر آبفای هندیجان ادامه داد: چنانچه برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان شهرستان های بالادست مدیریت یا قطع نشود یا آبی از سد کوثر(در استان کهگیلویه و بویر احمد) رهاسازی نشود، این روند کاهش آب ادامه خواهد یافت و با قطع برداشت آب از سد آسک به زودی شاهد قطعی یا جیره بندی احتمالی آب در هندیجان خواهیم بود.

مردم شهرستان هندیجان از صبح روز سه شنبه 29 اسفند 96 تا ساعت 19 پیش از سال تحویل و از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه اول فروردین 97 تا ساعت 18 بعدازظهر به طور کامل با قطع آب رو به رو بودند.

سد انحرافی آسک که در روستای مشراگه از توابع بخش چم خلف عیسی هندیجان قرار دارد، زمانی مخزن آن 15میلیون متر مکعب ظرفیت داشت ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به کمتر از 2 میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.

سد کوثر در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید که تامین آب هندیجان از این سد می تواند منبع پایداری برای این شهرستان باشد.

برداشت بی رویه آب از رودخانه زهره توسط کشاورزان شهرستان های بالادست هندیجان ضمن خشک شدن رودخانه در هندیجان موجب مشکلات زیادی برای تامین آب شرب این شهرستان در سال های اخیر شده است.

شهرستان هندیجان با حدود 38 هزار نفر در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار