تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۶۸۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعتبار طرح ملی مدیریت حوضه کارون 3 میلیون دلار برآورد شد
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع، اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح ملی مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کارون بزرگ (جایکا 2) را 3 میلیون دلار اعلام کرد.

ناصر حیدری پوری روز یکشنبه در نخستین جلسه کمیته هماهنگی مشترک طرح ملی مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کارون در شهرکرد اظهار داشت: این اعتبار توسط طرف ژاپنی ( سازمان همکاری های بین المللی دولت ژاپن- جایکا) تامین می شود. 

وی افزود: با افزوده شدن هزینه های پشتیبانی و خرید تجهیزات از سوی سازمان جنگل ها و مراتع، پیش بینی می شود این اعتبار افزایش یابد. 

حیدری پوری بیان کرد: با تداوم مرحله دوم طرح مشارکتی جایکا در پنج استان خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان و فارس انتظار می رود با اصلاح نواقص موجود در مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کارون، خط مشی جدیدی در این مورد در قالب ساز و کارهای قانونی برای برنامه هفتم توسعه لحاظ شود تا در سایه آن بتوان سایر مناطق آبخیز را نیز اداره کرد. 

وی، نبود مدیریت اجرایی استانی در قالب پست سازمانی برای اجرای طرح جایکا 2 و نبود ردیف بودجه و اعتباری مستقل برای مدیریت یکپارچه دستگاه های مرتبط با حوضه آبخیز را از نواقص موجود در ساختار ادارات منابع طبیعی برای اجرای مرحله دوم طرح جایکا عنوان کرد که بگفته وی نیازمند اصلاح ساختاری و برنامه ریزی است. 

حیدری پوری تدوین سند راهبردی برای توسعه ظرفیت های استانی بخصوص ظرفیت های انسانی در استان های مجری طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کارون را از دیگر دستاوردهای این طرح دانست.

وی بیان کرد: برگزاری جلسات کمیته هماهنگی مشترک با حضور مدیران منابع طبیعی 6 استان مجری طرح، اقدامی برای اصلاح این نواقص و ارائه پیشنهادات سازنده برای تدوین این سند راهبردی است.

سرپرست ژاپنی پروژه مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون نیز در این نشست اظهار داشت: این طرح در قالب 2 راهبرد بهره گیری از تجارب طرح جایکا در چهارمحال و بختیاری و توسعه ظرفیت های اجرایی مدیریت حوضه های آبخیز در دستور کار آژانس همکاری های بین المللی ژاپن قرار گرفته است. 

آتسوشی هیسامیچی افزود: تربیت نیروی انسانی و مشارکت جوامع محلی و تقویت سازمانی برای حراست از عرصه های منابع طبیعی از اهداف کلی اجرای این طرح بین المللی است. 
وی همچنین یادآور شد: فعال کردن ستاد هماهنگی حوضه آبخیز کارون بزرگ، آموزش و ارتقای دانش کارکنان، برنامه ریزی و ارزیابی مستمر مشارکتی مردم برای افزایش مشارکت جوامع محلی و ارائه برنامه های اجرایی توسط روستائیان برای حفظ و حراست از منابع طبیعی نیز در بعد مدیریتی و زمینه کاری مطرح است. 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از عرصه های ملی توسط بهره برداران بخش کشاورزی و اداره امور عشایر تصرف و بهره برداری می شود، موفقیت این طرح تا حد زیادی به همکاری این ادارات وابسته است. 

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به استیلای 10ساله خشکسالی در این استان، چرای بیش از ظرفیت مراتع توسط دامداران و توسعه شهرنشینی در سال های اخیر صدمات جبران ناپذیری به مراتع و جنگل ها وارد کرده است.

ذبیح الله قریب ادامه داد: در حالی که پایداری کشاورزی و محیط زیست وابستگی زیادی به حفظ منابع طبیعی دارد اما توجه به آب و خاک در برنامه های کلان کشور کمتر مورد توجه بوده است.
وی بیان کرد: با شرایط کنونی بهره برداران بخصوص در استان هایی نظیر چهارمحال و بختیاری به شدت نیازمند آموزش و اجرای پروژه های منسجم نظیر طرح جایکا هستند. 

در این نشست مدیران منابع طبیعی استان های لرستان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان به بیان نقطه نظرات خود در زمینه نحوه اجرای طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کارون پرداختند. 

مرحله نخست طرح مدیریت جامع جایکا، از سال 90 در پنج روستای بازفت شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری با همکاری این تیم ژاپنی با هدف افزایش مشارکت جوامع محلی در حفاظت از عرصه های منابع ملی بصورت موفقیت آمیز اجرا شد. 

همچنین با موافقت سازمان جنگل ها و مراتع، تداوم آن در قالب طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون در پنج استان خوزستان، لرستان، فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد با محوریت چهارمحال و بختیاری تعمیم داده شد.

عملیات اجرایی این طرح از تیرماه امسال آغاز شده و تا پنج سال ادامه خواهد داشت. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار