تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۶۸۸۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان:
کنترل کیفی آب همچنان ادامه دارد
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: کنترل و پایش کیفی آب در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان (آبادان، خرمشهر و شادگان) به صورت مستمر ادامه دارد.

آرمین خالق‌جو افزود: به استناد رفرانس‌های علمی موجود از جمله کتاب رهنمودهای کیفی آب آشامیدنی سازمان بهداشت جهانی(WHO) تعداد بسیار کمی از عناصر شیمیایی کلیدی در آب آشامیدنی می‌تواند اثرات مخربی در سطح وسیع بر سلامتی داشته باشد که از این جمله می توان به فلوراید و آرسنیک اشاره کرد که خوشبختانه مقادیر این مواد در آب موجود منطقه بسیار کمتر از حد مجاز است.

وی اظهار کرد: افزایش عناصر شیمیایی اثرات نامطلوب آنی نداشته و در صورت مصرف در آب آشامیدنی می‌تواند در بلندمدت بر سلامت مصرف‌کنندگان اثرات سویی از جمله ناراحتی‌های کلیوی را به جای گذارد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: با توجه به وضعیت ایجاد شده در بحث آب و به منظور ایفای نقش در تامین سلامت شهروندان، دانشکده علوم پزشکی آبادان در دو جبهه به طور کامل مستقل اقدامات خود را آغاز کرد.

خالقی جو گفت: در ابتدا با توجه به مطبوع نبودن آب شبکه و عدم پذیرش آن توسط مصرف‌کنندگان و توجه آنها به منابع جایگزین، برای تامین آب آشامیدنی از جمله آب‌های بسته‌بندی، آب شیرین‌کن‌های عمومی، وسایل نقلیه توزیع آب، تانکرهای سیار، تانکرهای ثابت توزیع آب، آب حیات و آب غدیر، اقدامات گسترده ای را با حضور حداکثری نیروهای کارشناس بهداشتی به منظور کنترل و پایش کیفیت میکروبی و فیزیکی و شیمیایی آب‌های در دسترس انجام و این اقدامات  به صورت مستمر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات نظارتی نسبت به دوره‌های زمانی مشابه سالهای گذشته رشد فراوانی داشته، افزود: به طور مثال سنجش میزان کلر باقیمانده بیش از ۱۵۰ درصد، نمونه‌برداری میکروبی ۱۰۰ درصد و آنالیزهای فیزیکی و شیمیایی بیش از ۳۰۰ درصد رشد را نشان می‌‎دهد.

وی ادامه داد: به طور همزمان نسبت به رصد مداوم کیفیت آب شبکه آبرسانی شهری و روستایی و اعلام وضعیت موجود به سازمان‌های متولی، اجرایی و ناظر در سطح شهرستان، استان و ملی اقدام و با توجه به راهکارهای ارائه شده نسبت به پایش مستمر، فعالیت لازم صورت گرفته است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: با توجه به استفاده از آب شبکه در مصارفی همچون پخت و پز، استحمام و غیره توسط مصرف‌کنندگان؛ تمامی نظارت‌ها و کنترل‌های کیفی از آب شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی همچنان توسط کارشناسان این دانشکده در حال اجرا و پیگیری است.

خالقی جو گفت: با توجه به تلاش‌های گسترده انجام‌شده به منظور تامین آب شرب شهروندان و همچنین ارتقای سطح کیفی آب شبکه آبرسانی از طریق اتصال خط غدیر۲ ضروری است تا همشهریان ضمن دقت در مصرف بهینه و صرفه‌جویی لازم تا بهره‌برداری کامل از خط جدید و بهبود کیفیت آب شبکه آبرسانی، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی از شهروندان خواست تا مواردی همچون اطمینان از منبع تامین‌کننده آب شرب، عدم استفاده از آب‌های شرب غیرمطمئن و خارج از چرخه رسمی اعلام‌شده، استفاده از ظروف مناسب دربسته و تمیز برای نگهداری آب شرب، کنترل، بازرسی، لایروبی و شستشوی مخازن آب موجود در منازل، نگهداری آب‌های بسته‌بندی‌شده در مکان‌های خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی صحیح دست‎ها را به طور کامل رعایت کنند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار