تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۶۸۸۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب کافی برای مزارع شالی خوزستان وجود ندارد
مدیر امور آب شمالغرب خوزستان با انتقاد از بی توجهی برخی کشاورزان این استان که با وجود ممنوعیت کشت برنج اقدام به کشت شلتوک کرده اند گفت: برای آبیاری مزارع شالی خوزستان آب کافی وجود ندارد.

سیدمحمد سجادیان روز چهارشنبه در نشست ستاد خشکسالی شهرستان دزفول افزود:با وجود ممنوع شدن کشت شلتوک در جنوب و جنوب غرب کشور تاکنون بیش از 30 هزار هکتار از مزارع استان خوزستان برای این کشت آماده شده و یا در حال کشت است.

وی ضمن انتقاد از این موضوع افزود:پیش بینی می شود حدود 50 هزار هکتار از مزارع خوزستان زیر کشت برنج رود که این میزان کشت از نظر کمی و کیفی زنگ خطری برای این استان است.

وی با تاکید بر استفاده درست از منابع آب در شرایط خشکسالی خوزستان گفت:هیچ آبی در شبکه های آبیاری برای آبیاری مزارع شالی تامین نمی شود البته پیش بینی می شود کشاورزان برای تامین آب مزارع شالی از زهکش های کشاورزی استفاده کنند.

رها سازی آب رودخانه دز برای تامین آب آبادان و خرمشهر 

مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان گفت:با توجه به کمبود آب از نظر کمی و کیفی در حوضه های جنوبی استان خوزستان 300 متر مکعب آب از حوضه دز و کرخه به ظرفیت آبی خرمشهر و آبادان اضافه شد تا مشکل کم آبی این دو شهر حل شود.

وی گفت:230 تا 240 متر مکعب بر ثانیه آب از حوضه دز و 300 تا 330 متر مکعب بر ثانیه آب از کرخه رهاسازی شد تا بتوان 400 تا 500 متر مکعب آب تامین و به آبادان وخرمشهر آبرسانی کرد.

سجادیان افزود: آب رها شده از رودخانه های دز و کرخه برای آبیاری و ترمیم نخلیات این 2شهر رهاسازی شده است.

وی ادامه داد:برای حل مشکل کم آبی جنوب استان خوزستان دبی سد دز در هفته گذشته به 130 متر مکعب بر ثانیه رسید این درحالی است که ورودی آب به مخزن سد دز بین 80 تا 90 متر مکعب بر ثانیه می باشد.

مدیر امور آب شمالغرب خوزستان خروجی سد تنظیمی دز را در حال حاضر 121 متر مکعب بر ثانیه دانست و گفت:ظرفیت کل مخزن سد دز در حال حاضر 1،8 میلیارد متر مکعب می باشد.

وضعیت آب برای کشت پائیزه در دزفول نامطلوب است

رئیس ایستگاه هواشناسی صفی آباد دزفول نیز گفت:طبق پیش بینی انجام شده انتظار می رود بارندگی های امسال از نیمه دوم آبانماه آغاز شود ولی با توجه به وجود ریزگردها در منطقه ممکن ست این سامانه بارشی غیرفعال شود که این امر هشداری برای کشت پائیزه گندم محسوب می شود .

علی کرمی افزود:احتمال می رود برای تامین آب مزارع گندم در کشت پائیزه مشکل ایجاد شود بنابر این باید برای کشت پاییزه گندم از هم اکنون برنامه ریزی کرد.

ناصر بهمنش فر معاون بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز با بیان اینکه برای50 درصد کشت تابستانه تامین آب شده است است گفت:امیدواریم با کاهش دما و بهبود شرایط جوی مجوز کشت پائیزه صادر شود .

وی افزود:با وجود کم آبی هایی که در پیش است باید برای کشت سبزی،صیفی و چغندر قند نیز برنامه ریزی شود.

محسن نمازی فر مدیر توزیع برق دزفول نیز گفت:با توجه به شرایط بارندگی در سال جاری با قطعی برق خواسته و ناخواسته ای مواجه شدیم که البته به علت کاهش پنج درجه ای دما در هفته گذشته خاموشی ها به حداقل رسید و انتظار می رود با وجود کاهش دما در شمال کشور سطح خاموشی های استان نیز به حداقل برسد.

محسن ورجاوند رئیس اداره دامپزشکی دزفول نیز گفت:شهرستان دزفول قطب تولید مرغ استان خوزستان محسوب می شود وماهانه یک میلیون و 500 هزار قطعه مرغ در140 مرغداری این شهرستان تولید می شود که نگهداری از این میزان مرغ با توجه به شرایط آب و هوایی و قطعی برق دشوار است.

وی از اداره توزیع برق دزفول خواست برای خاموشی های اجباری یا برنامه ریزی مرغداری ها را مطلع کند زیرا در صورت قطعی برق،بین 30 تا 50 درصد مرغ ها تلف می شوند .

در این نشست مقرر شد در راستای حل این مشکل کلیه مرغداری های دزفول به برق اضطراری مجهز شوند.

بهمن دریکوندی دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز گفت:هدر رفت آب در کانالهای آبیاری فرسوده 30 درصد است و هیچ راهکاری برای جلوگیری از این هدررفت پیش بینی نشده است.

وی در خصوص آبیاری مزارع روستاهای زاویه ها در بخش مرکزی دزفول نیز گفت: روستاهای زاویه ها کانال آبیاری ندارند و آب زیادی در این مناطق تلف می شود که باید در این خصوص اقدام شود.

معاون بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز گفت:شبکه دز جزو نخستین شبکه های آبیاری مدرن کشور محسوب می شود ولی با وجود قدمت این شبکه اعتبارات جاری جزیی صرف تعمیر آن می شود.

بهمنش فر افزود:10 درصد شبکه آبیاری پوشش بتنی ندارد که بخشی از آن با اعتبارات استانی لایروبی شد ولی درصدی ای آنها هنوز مشکل دارند که از مسئولان تقاضا می شود ردیف ویژه ای از اعتبارات را به بهسازی کانالهای آبیاری دز اختصاص دهند تا شاهد هدر رفت آب در این شبکه آبیاری نباشیم.

وی افزود:10 درصد هدررفت آب به علت مشکلات کانالها و 50 درصد هدررفت بعد از تحویل آب به کشاورز است بنابراین کشاورزان نیز باید مصرف آب را مدیریت کنند .
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار