تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۶۸۹۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آقایی عنوان کرد:
برنامه ۱۰۰ روزه برای آب و تالاب/ تهیه آب شرب گران است
برنامه ۱۰۰ روزه برای آب و تالاب/ تهیه آب شرب گران استمدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحران کم‌آبی در کشور از تدوین برنامه ۱۰۰ روزه برای آب و تالاب خبر داد و گفت: مردم هنوز نمی‌دانند که اتفاقی که در خوزستان افتاده به راحتی ممکن است برای شهرهای دیگر کشور هم رخ دهد.

ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در تحلیل این مسئله که به نظر می‌رسد هنوز مردم ما بحران کم آبی که با آن مواجه هستم را باور نکرده‌اند، گفت: متأسفانه برخی می‌گویند که بیشترین اسراف و مصرف ما در حوزه آب در زمینه کشاورزی و صنعت است و صرفه جویی در مصارف خانگی تأثیری در بحران آب کشور ندارد.

وی ادامه داد: هر بار که صحبت از مصرف بهینه آب می‌شود، برخی استدلال می‌کنند که ۹۲ درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می‌شود و شش تا هفت درصد آب مربوط به مصارف شرب و خانگی است، پس چرا باید صرفه جویی را به شش تا هفت درصد آب شرب مطرح کنیم!

تهیه آب شرب گران است

آقایی با انتقاد شدید از این اظهار نظر غیر کارشناسانه، گفت:  وقتی گفته می‌شود ۹۲ درصد آب کشور در مصارف کشاورزی است، این آمار مربوط به کل کشور است و در برخی استان‌ها این مقدار کمتر است مثل استان تهران. از سوی دیگر مسئله مهم هزینه تمام شده آب شرب است. برای تهیه آب شرب هزینه زیادی برای سد سازی، تصفیه و انتقال باید صورت گیرد و همین موجب شده هزینه تأمین آب شرب بسیار بالاتر از سایر مصارف باشد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر این اساس اینطور نیست که صرفه جویی ما فایده‌ای نداشته باشد بلکه کاملاً برعکس صرفه جویی ما در بخش خانگی و آب شرب بسیار در شرایط بحران مصرف آب کشور تأثیرگذار است.  

باید نحوه رفتارمان با آب را عوض کنیم

وی ضمن انتقاد از نحوه مصرف آب شرب در کشور به نحوی که گویی در یک کشور پرآب و برخوردار زندگی می‌کنیم، گفت: باید نحوه رفتارمان با آب را عوض کنیم. اگر هر فرد یک دقیقه مدت زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهد، ۶۰۰ لیتر آب صرفه جوی کرده است حال اگر این صرفه‌جویی توسط جمعیت تهران صورت گیرد، چهار میلیارد و ۸۹۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۰۰ لیتر آب صرفه جویی می‌شود و این رقم پایینی نیست و می‌تواند در کاهش مصرف آب کشور تأثیر داشته باشد.  

برنامه ۱۰۰ روزه برای آب و تالاب

آقایی در پاسخ به این سؤال که برای آموزش عمومی مردم در خصوص صرفه جویی آب و بحرانی که با آن مواجه هستیم چه کرده‌اید؟ گفت: بسیاری از مردم هنوز بحران و نبود آب در کشور را جدی نگرفته‌اند. بر همین اساس برنامه ۱۰۰ روز کاری آینده ما بحث آب و تالاب است که اوایل هفته آینده کار تدوین این برنامه به عنوان یک برنامه ملی تمام می‌شود و یکسری رویدادها و برنامه‌هایی با این موضع در کشور اجرا می‌کنیم.

وی از تولید و انتشار برنامه‌ها و آموزش‌هایی با محور آب و تالاب در فضای مجازی و هر جایی که بتوان مطالب را نشر داد نیز خبر داد و گفت: مردم به صورت عملی یاد می‌گید که چگونه با بحران موجود مقابله و صرفه‌جویی کنیم. پویش‌هایی هم که در این زمینه راه‌اندازی می‌شود در واقع آشنا کردن مردم با روش‌های مدیریت مصرف آب است.

هر جای ایران ممکن است مثل خوزستان شود

آقایی ادامه داد: مردم هنوز نمی‌دانند که اتفاقی که در خوزستان افتاده به راحتی ممکن است برای شهرهای دیگر کشور هم رخ دهد. از سوی دیگر درصدد هستیم از طریق طلاب علوم دینی و حوزه‌های علمیه بحث‌های دینی در خصوص آب و مصرف بهینه آب را در جامعه مطرح و برجسته کنیم.

وی در پایان به نگاه عمیق اسلام در خصوص آب اشاره و اظهار کرد: توصیه اسلام در خصوص آب بسیار زیاد است و مسئله آب بسیار جدی گرفته شده است. اسلام دینی است که از ۱۴ قرن پیش مسئله کم آبی را هشدار داده و مطرح کرده است که آب بعد از انسان با ارزش‌ترین آفریده خداوند است. اگر مباحث اسلامی را با مباحث روز کشور تلفیق کنیم می‌توانیم به خوبی مردم را آگاه و نسبت به صرفه جویی آب مقید کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار