تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۶۸۹۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه کشور:
308 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های آموزشی در خوزستان نیاز است
رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در مجموع 420 پروژه شامل دو هزار و 105 کلاس درس خوزستان در دست اجرا است و برای تامین اعتبار این پروژه‌ها به 308 میلیارد تومان نیاز داریم. 

سعید طاهری در شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (شنبه، 30 تیرماه) در اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها مسأله محتوا است. در این حوزه به دلیل رسالت خاصی که بر عهده آموزش و پرورش است، نیازمند یک بازنگری هستیم. یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم، تغییر محتوا و تمرکز و بحث تربیت است.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های ما در آموزش و پرورش، مسأله فضا است. بحث مکان‌یابی، معماری فضا، سایز مدرسه و دسترسی مناسب به آن و بسیاری موارد دیگر بر اساس سند تحول بنیادین تعیین می‌شود.

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مسأله نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آموزش و پرورش است. جامعه آماری آموزش و پرورش از معلم، دانش‌آموز و کلاس‌های درس تشکیل شده است. معلم‌ها انباشت سرمایه انسانی هر کشور هستند. در کشور ما نیز بر اساس همین تفسیر باید هرگونه هزینه‌کرد در آموزش و پرورش را به عنوان سرمایه‌گذاری تلقی کنیم.

طاهری خاطرنشان‌کرد: بسیاری از مشکلات اجرایی ناشی از عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف است. باید منیت‌ها را کنار بگذاریم و میثاق ما باید قانون باشد. اقتصاد آموزش و پرورش یا دغدغه‌های مالی از دیگر مشکلات ما هستند. در این حوزه باید از منابع اصولی و پایدار استفاده شود. همچنین مصارف باید شفاف، منضبط و با افزایش بهره‌وری باشد.

وی ادامه داد: در این حوزه با همکاری سازمان برنامه و بودجه، طرحی در سیستان و بلوچستان به صورت پایلوت اجرا شده است. پیشنهاد می‌کنیم این پروپوزال طرح را نیز شما ببینید؛ البته این طرح در سیستان و بلوچستان یک اشکال داشت. می‌توان این مشکل را در خوزستان برطرف کنیم. این طرح در سه استان دیگر نیز اجرا شده است و در خوزستان نیز امیدواریم اجرا ‌شود.

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان‌کرد: مسأله سامان‌دهی نیروی انسانی، یک مسأله پیچیده، حساس و مهم است و با بخشنامه و توصیه‌نامه نمی‌توان با مسأله نیروی انسانی برخورد کرد. قانون خدمات کشوری شاید ظرفیت‌های یک معلم و استاد را برآورده نکند. در این قانون ظرفیتی است که از آن استفاده نمی‌کنیم و لازم است که در سیاست‌گذاری‌های آینده به این مسأله توجه ویژه شود. ما معلم را به راحتی به دست نیاوردیم. به راحتی این انباشت سرمایه صورت نمی‌گیرد. معلمی که 28 سال سابقه دارد با کسی که تنها یک یا دو سال سابقه دارد، بسیار متفاوت است.

طاهری ادامه داد: نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در آموزش و پرورش به خصوص در حوزه معلم‌ها باید با نهایت دقت انجام شود. حفظ و نگهداری آن‌ها باید اولین استراتژی یک سازمان باشد. باید دغدغه‌های معلم‌ها را درک کنیم. ممکن است معلم‌ها انگیزه کمتری برای ماندن داشته باشند، ما باید انگیزه آن‌ها را بالا ببریم و از آن‌ها بخواهیم در آموزش و پرورش بمانند. 

وی خاطرنشان‌کرد: سال 71، 131 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند. این 131 هزار نفر به صورت همزمان می‌خواهند از آموزش و پرورش خارج شوند. این درست نیست. معلم‌ها باید به تدریج از آموزش و پرورش خارج شوند. قانون می‌گوید تا سن 65 سال در مشاغل تخصصی، افراد می‌توانند مشغول به کار باشند. نیروهایی که در خوزستان هستند، نیروهای باتجربه‌ای هستند و باید از این ظرفیت بزرگ نیروی انسانی استفاده شود.

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص بحث کودکان بازمانده از تحصیل در خوزستان، گفت: این مسأله باید دغدغه تمام استان باشد. آموزش بستر و محور توسعه است. البته تمام مشکلاتی که موجب می‌شود یک دانش‌آموز درس نخواند، مربوط به آموزش و پرورش نیست. باید با تمام توان تلاش کنیم که یک نفر هم از لیست ما مغفول نماند.

طاهری تصریح کرد: در بحث فضای آموزشی در کل کشور چهار یا پنج استان بحرانی مانند البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران و ... وجود دارند. حتی اگر فضاهای پر خطر را از فضاهای آموزشی خارج کنیم خوزستان از رتبه 23 به 24 تنزل پیدا می‌کند. آمارهایی که در جلسه ارائه شد با احتساب این فضاها بود و این لزوم توجه ملی و همه‌جانبه به خوزستان را در این زمینه نشان می‌دهد.

وی ادامه افزود: اعتبارات تخصیص یافته برای دستگاه‌های اجرایی، تاکنون کمتر از 50 درصد بوده است اما آموزش و پرورش تاکنون حدود 51 درصد تخصیص اعتبارات داشته است. امسال توجه ویژه به ردیف‌های بودجه بود، به طور مثال، سرانه دانش‌آموزان در سال قبل به صورت میانگین 30 درصد تخصیص پیدا کرد اما امسال تاکنون 26 درصد از سرانه دانش‌آموزان تخصیص پیدا کرده است. 

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص اجرای طرح نماد در آموزش و پرورش، گفت: این طرح یک طرح بین بخشی موفق بود. اجرای این طرح یک ایراد داشت و آن گسست با خانواده بود که این طرح تحت عنوان "نجات" تکمیل شده است، به گونه‌ای که محور همه مسئولیت‌ها در مدرسه معلم باشد و بتوانیم به او آموزش لازم را بدهیم تا معلم از یک فرد منفعل به عنوان یک فرد فعال عمل کند. اگر معلم تنها نظاره‌گر باشد، وضعیت ما از امروز بدتر می‌شود. این طرح به امضای ریاست جمهوری رسیده و لازم‌الاجرا است.

طاهری تصریح کرد: در مجموع 420 پروژه در استان داریم که از این تعداد 140 پروژه استانی شامل 181 کلاس درس است و به 104 میلیارد تومان اعتبار نیز نیاز داریم تا این پروژه‌ها به اتمام رسیده و به زیربنای آموزش و پرورش افزوده شود. 118 پروژه ملی شامل 718 کلاس درس نیز در پروژه‌های ما وجود دارند. 81 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها نیاز داریم. برای این پروژه‌ها نیز نسبت به سال گذشته سهم تخصیصی متفاوتی در نظر خواهیم گرفت. هشت پروژه، پروژه‌های مردمی و 114 پروژه نیز سایر پروژه‌های ما در استان هستند. در مجموع برای تأمین اعتبار این 420 پروژه شامل دو هزار و 105 کلاس به 308 میلیارد تومان نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی استان مطلوب نیست، گفت: در این حوزه نیازمند برنامه مشخص هستیم. لازم است به عدالت بین شهرستانی نیز توجه شود. همچنین مسأله حواشی شهر اهواز اگر طرحی برای آن ارائه شود، آمادگی همراهی در اجرای آن را داریم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین علی‌حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به کارهای زیربنایی انجام شده در استان، گفت: در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم، من گفتم که مدیران استان چند برابر مدیران همتراز خود در سایر استان‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: خوزستان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی گستردگی‌هایی دارد. اگر یک مدیر متعهد و متخصص بخواهد کاری انجام دهد، باید شبانه‌روز خود را وقف استان کند. استانی با پنج شهرستان با خوزستان که 27 شهرستان دارد، قابل مقایسه نیست. مثلا بندرامام که بخشی از شهرستان ماهشهر است، دومین بندر کشور است و به اندازه یک استان مسأله دارد. از مسئولان کشور انتظار داریم توجه ویژه‌ای به خوزستان داشته باشند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار