تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۶۸۹۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل نوسازی مدارس استان:
تنها 44 درصد کلاس‌های درس در خوزستان ایمن هستند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان اینکه 36 درصد کلاس‌های درس در استان خطرساز هستند، گفت: 27 تا 29 درصد مدارس استان به مقاوم‌سازی نیاز دارند و تنها 44 درصد کلاس‌های ما ایمن هستند. 

رضا رضایی در شورای آموزش و پرورش خوزستان که روز شنبه (30 تیرماه) در اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: سرانه استاندارد آموزشی و پرورشی در کشور 8.39 مترمربع است و متوسط این سرانه در کل کشور 5.18 مترمربع است که این عدد در خوزستان 4.83 مترمربع است.

وی افزود: خوزستان رتبه 23 را در بین 31 استان کشور از نظر سرانه آموزشی و پرورشی در این حوزه در اختیار دارد. در زمینه استحکام بنا وضعیت ما خوب نیست. 36 درصد کلاس‌های استان خطرساز هستند. 27 تا 29 درصد مدارس به مقاوم‌سازی نیاز دارند و تنها 44 درصد کلاس‌های ما در استان ایمن هستند و استحکام بنای لازم را دارند. در 15 منطقه از آموزش و پرورش استان بیش از 40 درصد مدارس خطرساز و تخریبی هستند. با این شرایط اگر زلزله‌ای در خوزستان اتفاق بیافتد، خسارات جبران‌ناپذیری رقم خواهد خورد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: بیش از 140 فضای آموزشی در استان وجود دارد که عمری بالای 50 سال دارند. هدف ما این است که فضایی ایجاد کنیم که دانش‌آموز بتواند در آن کلاس، درس بخواند. من به دنبال هوشمندسازی مدارس نیستم، هر چند که این کار نیز لازم است، اما حداقل در حوزه ما اولویت ایجاد یک فضای مناسب برای تحصیل است.

رضایی خاطرنشان‌کرد: خوزستان شرایط مناسب آب و هوایی ندارد. اغلب کلاس‌های درس در خوزستان، پنجره دو جداره ندارند و پنجره‌های کلاس‌ها فلزی هستند. زمانی‌که دانش‌آموزان به تحصیل مشغول هستند، در خوزستان اغلب با گرد و غبار روبرو هستیم. گاهی میزان گرد و غبار به درصدهایی هشداردهنده می‌رسد و مدارس تعطیل می‌شوند. گاهی نیز این اتفاق نمی‌افتد اما دانش‌آموزان این هوا را تنفس می‌کنند. دو جداره کردن پنجره کلاس‌ها یکی از اولویت‌های ما است.

وی گفت: موضوع دیگر سیستم‌های سرمایشی مدارس هستند. در طول سال در خوزستان، شاید تنها دو ماه دی و بهمن، کولرها خاموش می‌شوند و در مدارس نیز حدود هفت ماه از سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌کنیم. حتی اگر میز و نیمکت نباشد، یک دانش‌آموز می‌تواند روی موکت بنشیند و درس بخواند اما با وجود شرایط آب و هوایی خوزستان، درس خواندن در هوای گرم بدون کولر ممکن نیست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: امسال تنها توانستیم هزار کولر برای مدارس استان تامین کنیم. حداقل به 20 هزار کولر دیگر نیاز داریم. البته تخصیص اعتبارات ما در سال 96 نسبت به سال 95، بیش از صد درصد افزایش داشت اما این اعتبارات به صورت اسناد خزانه و برای سررسید 21 مهرماه سال 99 هستند. اگر به صورت نقدینگی کمک‌هایی به نوسازی مدارس شود، می‌توانیم پروژه‌های نیمه‌تمام را در استان تکمیل کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار