تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۶۸۹۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان:
کمبود 500 هنرآموز در حوزه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به استقرار سال دوازدهم در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از امسال، گفت: در حوزه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با کمبود 500 نیروی هنرآموز مواجه هستیم. 

جمشید کمایی در شورای آموزش و پرورش خوزستان که روز شنبه (30 تیرماه) در اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، در خصوص جذب کودکان بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: تمام دستگاه‌ها موظف‌اند در این زمینه همکاری کنند. با توجه به اینکه آموزش و پرورش حتی در دورترین مناطق امکان تحصیل را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است، دانش‌آموزی که ترک تحصیل می‌کند، قطعا با مشکلاتی مواجه است.

وی افزود: در بحث جذب کودکان بازمانده از تحصیل، مسأله نگهداشت این کودکان اهمیت زیادی دارد. این طرح ابعاد مختلفی دارد که از حوزه آموزش و پرورش نیز ممکن است خارج باشد و اگر به عنوان یک تکلیف ملی به آن نگاه نکنیم، به نظر می‌رسد در حد حرف باقی می‌ماند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در سه سال آخر تحصیل، حوزه متوسطه بر اساس چند شاخص بررسی می‌شود. شاخص کیفی میانگین نمرات دروس نهایی سال آخر متوسطه یکی از این شاخص‌ها است. میانگین نمرات دروس نهایی در خوزستان در سال 94، 9.89 و در سال 95، 10.39 بود. با تلاش آموزش و پرورش در خرداد 96 این عدد به 10.97 ارتقاء پیدا کرد. 

کمایی افزود: قبولی دانش‌آموزان در کنکور، شاخص دیگری برای بررسی دوره متوسطه است. در این حوزه نیز در سال 95 رتبه‌های زیر هزار استان از 50 نفر به 148 نفر در سال 96 ارتقاء پیدا کرد. رتبه‌های سه رقمی نیز از 45 نفر به 143 نفر افزایش پیدا کردند. این آمار نشان می‌دهد آموزش و پرورش علی‌رغم همه مشکلات مسیر درستی را در پیش گرفته است.

وی خاطرنشان‌کرد: وظیفه من به عنوان معاون آموزشی این است که به کیفیت بخشی توجه کنم. وظیفه من این است دانش‌آموزان را در زمینه تربیت اعتقادی، اخلاقی، زیستی، حرفه‌ای و علمی بر اساس ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین توانمند کنم. در بحث نیروی انسانی می‌بینیم اغلب پست‌هایی که حذف می‌شوند، یا نسبت به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود، پست‌های کیفیت‌بخشی به آموزش هستند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: یکی از مواردی که در بخش کیفیت‌بخشی به آموزش می‌توان از آن نام برد، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی هستند. آموزش و پرورش خوزستان در چهار سال گذشته توانسته است 40 پژوهش‌سرا در 40 منطقه آموزشی تاسیس کند. این پژوهش‌سراها نیازمند توجه هستند. همچنین تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مدارس می‌تواند در زمینه شکوفایی خلاقیت دانش‌آموزان موثر باشد.

کمایی افزود: در بحث کیفی‌سازی فرایند آموزش و پرورش می‌توان به هوشمندسازی مدارس اشاره کرد. امروزه شکی در نقش تکنولوژی در افزایش کیفیت آموزش نیست. می‌توان در 40 منطقه آموزش و پرورش حداقل دو مدرسه را به سمت هوشمندسازی برد تا حداقل خیرین این مدارس را ببینند تا در صورت لزوم از اعتبارات خیرین استفاده کنیم.

وی گفت: در بحث استقرار پایه دوازدهم، خوزستان با یک بحران مواجه است. در بخش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در گذشته نظام آموزشی دو ساله بود، اما از امسال سه سال می‌شود. یعنی ما با کمبود یک‌سوم منابع و تجهیزات مواجه هستیم. البته با فرض بر اینکه در سال‌های قبل مشکلی در این زمینه نداشتیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: در حوزه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با کمبود 500 نیروی هنرآموز مواجه هستیم. جذب این نیروها از طریق حق‌التدریس امکان پذیر نیست. همچنین فضاهای کارگاهی ما باید اصلاح شوند. ممکن است مجبور باشیم به سمت دو شیفته کردن هنرستان‌ها برویم. 

کمایی افزود: با اصلاح فضاهای کارگاهی می‌توان بخشی از کمبود فضا را در این حوزه تامین کرد. 12 فضای کارگاهی با بیش از 60 درصد پیشرفت در آموزش و پرورش وجود دارند که برای این حوزه‌ها نیازمند تامین اعتبار هستیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار