تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۶۸۹۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه شهید چمران:
سهم دانشگاه های خوزستان از آموزش عالی کم است
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: سهم دانشگاه های استان خوزستان در بحث آموزش عالی در مقایسه با سایر استان ها کمتر است و هم اکنون بیشتر دانشجویان خوزستان در بخش غیر دولتی تحصیل می کنند.

غلامحسین خواجه روز شنبه در نشست کارگروه آموزش عالی خوزستان که با حضور مدیر امور آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به اینکه خانواده ها و دانشجویان در تامین هزینه های تحصیل آموزش عالی در مراکز غیر دولتی دچار چالش هستند افزود: اینکه مردم خوزستان باوجود سرمایه های بسیار این استان در تامین مخارج تحصیل دچار مشکل هستند هم خود جای بحث دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران نماد آموزش عالی در خوزستان است ادامه داد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه شهید چمران در بین پنج دانشگاه برتر کشور بود اما هم اکنون شرایط مطلوبی ندارد.

خواجه خاطر نشان کرد: در گذشته اساتید برتر کشور برای حضور در دانشگاه شهید چمران حدود 80درصد بیشتر مزایا دریافت می کردند اما اکنون این مزایا به 15 تا 18 درصد کاهش یافته که این امر از دلایل اصلی آسیب به آموزش عالی این دانشگاه است.

وی شرایط نامساعد آب و هوایی را یکی دیگر از دلایل کاهش رتبه این دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه شهید چمران در طول هشت سال جنگ تحمیلی از توسعه و پیشرفت بازماند این در حالیست که دانشگاه های دیگر با جذب اعتبارات سطح علمی خود را افزایش دادند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: طرح جامع دانشگاه شهید چمران در سال 1354 تهیه شده اما تاکنون محقق نشده، و یکی از موارد آن تاسیس دانشکده باستان شناسی شوش است.

وی با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران به دلیل موقعیت جعرافیایی و ارتباط با سایر دانشگاه ها همواره مورد توجه بوده افزود:در طرح جامع این دانشگاه قرار بود بستر مناسبی برای حضور اساتید و دانشجویان سایر کشورها فراهم شود که تاکنون عملی نشده است.

وی ادامه داد: دانشگاه شهید چمران در شهری قرار دارد که منبع نفت، گاز و پتروشیمی است اما از وجود یک دانشکده مرتبط با این علوم بی بهره است.

 شرایط آموزش عالی در خوزستان نگران کننده است

معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با بیان اینکه شرایط آموزش عالی در خوزستان نگران کننده است گفت: در دهه 50 دانشگاه شهید چمران جزو پنج دانشگاه برتر بود اما اکنون در بین 20 دانشگاه نخست کشور نیز قرار ندارد.

حمیدرضا غفوری ادامه داد: استان خوزستان به لحاظ نیروی انسانی و منابع توانمند است اما به دلیل ناکارآمدی برخی مدیران و شرایط طبیعی همچنان محروم است.

وی گفت:خوزستان به لحاظ تولید نفت، انرژی برقابی، محصولات کشاورزی نظیر گندم، خرما و شکر رتبه نخست و در تولید گاز و صنایع پتروشیمی رتبه دوم را دارد؛ مجموع این توانمندی ها سبب شده تا خوزستان پس از تهران در تولید ناخالص داخلی در جایگاه دوم قرار گیرد.

غفوری با اشاره به اینکه خوزستان متناسب با استعدادهای موجود در آن توسعه نیافته است افزود: در بحث آموزش عالی نیز این توسعه متناسب با ظرفیت ها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 252 هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی خوزستان تحصیل می کنند گفت:حدود 25 هزار دانشجو معادل 10 درصد در دانشگاه های دولتی خوزستان و بقیه در مراکز آموزش عالی غیردولتی و شهریه ای هستند که در مقایسه با سایر استان ها سهم آموزش عالی دولتی خوزستان اندک است.

غفوری با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز بخش جدایی ناپذیر در توسعه عالی خوزستان است افزود: این دانشگاه دارای 13 دانشکده فعال و سه دانشکده درحال ساخت است و 16هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه درحال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه بودجه اختصاص یافته به دانشگاه شهید چمران جوابگوی نیازهای آن نیست ادامه داد: 12 دانشگاه همطراز با شهید چمران از سال 1387 تا 1396 دارای رشد بودجه یکسانی بودند این دانشگاه به دلیل پایه ضعیف ناشی از دوران جنگ تحمیلی و سایر عوامل عقب است.

غفوری در ادامه درخصوص بودجه تعمیرات نیز بیان کرد: طبق برآوردهایی که پارسال انجام شد اگر 13هزار و 200 میلیارد ریال در پنج سال به این دانشگاه اختصاص پیدا کند به شرایطی مطلوبی در این بخش می رسیم. با اختصاص 50 درصد اعتبار شرایط به نسبت خوب و با پرداخت 25 درصد از این اعتبار قادر به حفظ وضع موجود هستیم.

وی ادامه داد: برای امسال کمتر از 25 درصد بودجه پرداخت شده که این یعنی دانشگاه شهید چمران در آستانه خطر قرار دارد.

 لزوم ساخت دانشکده باستان شناسی شوش

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار احداث دانشکده باستان شناسی شوش شد و گفت:شهرستان شوش دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه گردشگری است؛ آثار باستانی چغازنبیل و محوطه باستان شناسی شوش دانیال در یونسکو ثبت شده اند.

سید راضی نوری ادامه داد: مجوز ساخت دانشکده شوش در سال 92 صادر شده و زمین آن نیز فراهم است اما تاکنون ساخته نشده است.

وی افزود:شهرستان شوش جاذبه های مذهبی، تاریخی، مذهبی و گردشگری بسیاری دارد از این رو یکی از نیازهای اصلی این شهرستان ساخت یک دانشکده باستان شناسی است.

بنابراین گزارش، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه پنج رییس و سه مشاور خود در سفر 2 روزه به خوزستان ضمن بازدید از پروژه های نیمه تمام خوزستان، در نشست شورای آموزش و پرورش، کارگروه سلامت و رفاه اجتماعی، نشست شورای تامین و شورای برنامه ریزی کشور شرکت خواهد کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار