تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۶۹۰۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در سومین روز متوالی؛
اطفای حریق در بخش عراقی هورالعظیم ادامه دارد
اطفای حریق در بخش عراقی هورالعظیم ادامه داردمدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ادامه عملیات اطفای حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در سومین روز خبر داد و گفت: در روزهای گذشته موفق شدیم بخش هایی ازآتش در جنوب هورالعظیم در خاک عراق را با استفاده از بالگردهای آبپاش خاموش کنیم.

احمدرضا لاهیجان زاده یکشنبه  اظهار داشت: آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در دو بخش رخ داده که از سه روز پیش، عملیات اطفا در بخش های جنوبی تر تالاب اجرا شده است.

وی افزود: تصاویر ماهواره ای و بازدید هوایی از هورالعظیم نشان می دهد که آتش در قسمت هایی که عملیات اطفا انجام گرفته خاموش شده و دودی در آنجا دیده نمی شود، اما آتش سوزی در بخش های دیگر تالاب هنوز ادامه دارد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه این عملیات نخستین اطفای حریق تالاب با استفاده از بالگرد در کشور است، تاکید کرد: نتیجه گیری درباره پیشرفت عملیات و زمان مورد نیاز برای اطفای کامل حریق زود است و در روزهای آینده می شود با قاطعیت بیشتری می توان در این باره اظهار نظر کرد.

وی اضافه کرد: قبلا توافقی برای زمان استفاده از بالگردهای آبپاش صورت نگرفته و قرار است بر اساس میزان تاثیرگذاری بالگردهای آبپاش، درباره نحوه ادامه کار تصمیم گیری شود.

به گفته وی، تصمیم گیری درباره ادامه عملیات توسط وزارت کشور و سازمان هوا - فضای سپاه صورت می گیرد.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.

بخش عراقی این تالاب از حدود 15 روز پیش دچار آتش سوزی وسیع شده و بیش از 16 هزار هکتار از آن را درگیر کرده است.

دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در هورالعظیم، چندین شهر و روستای خوزستان از جمله هویزه، سوسنگرد، رفیع، بستان و اهواز را درگیر کرده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است. شب گذشته و صبح امروز نیز دود ناشی از این آتش سوزی به اهواز که بیش از 100 کیلومتر با هور فاصله دارد، رسیده بود.

ستاد بحران خوزستان مقرر کرده است که از بالگردهای آبپاش برای خاموش کردن این آتش سوزی استفاده شود که این بالگردها از پنجشنبه وارد خوزستان شده و عملیات اطفای حریق از صبح جمعه آغاز شده است. البته به دلیل اینکه این بالگردها امکان پرواز در دمای بالای 40 درجه وجود ندارد، عملیات از ساعت 7 تا 11 انجام می شود.

آنطور که مسئولان محیط زیست استان گفته اند، اگر چه تامین حقابه تالاب بهترین راه خاموش کردن آتش است اما با توجه به کاهش شدید حجم آب رودخانه های کرخه در ایران و دجله در عراق که منابع اصلی تغذیه کننده تالاب هستند، در حال حاضر امکان تامین آب مورد نیاز هور وجود ندارد و اطفای حریق به وسیله بالگرد آبپاش در شرایط فعلی تنها راهکار به شمار می آید.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است. 

این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
میشه لطفا" بپرسید 7تا 11چه مقدار از آتش سوزی را این بالگردها خاموش می کند. اصلا" با این وضع کاری از پیش میرود.؟امیدی هست.؟این کار شما تاثیر گذار هست؟...
عبود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
تموم محوطه اطراف محل کارمون و شهر رو دود آبی رنگ و بد بو گرفته
حالمون بد شده دیگه
تف به ای وضعیت
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
عکس های هوایی بهتر و بیشتری بگیرد و خبرش را برای سراسری مخابره کنین
خیلی مهمه این موضوع
:
:
:
آخرین اخبار