تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۶۹۰۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لایروبی انهار محلی شادگان آغاز شد
عملیات لایروبی نهر محروگی، نهر گاهن، نهر مسیر و نهرخروسی شادگان به منظور آبرسانی به نخلستان های این مناطق روز یکشنبه آغاز شد.

مدیر جهادکشاورزی شادگان اظهار داشت : علمیات لایروبی نهر محروگی به طول 12کیلومتر به منظور آبرسانی به 15 هزار اصله نخل خرما و 800 هکتار از زمین های کشاروزی انجام می شود.

جبار حمادی افزود : با اتمام لایروبی نهر محروگی آب کشاورزی 140 خانوار با جمعیتی بالغ بر 550 نفر تامین می شود.

وی افزود:عملیات لایروبی نهر مسیر به طول بالغ بر 16 کیلومتر و از محل اعتبارات جهاد با چهار دستگاه بیل مکانیکی آغاز گردید که پس از اتمام عملیات لایروبی نهرفوق تعداد 12 هزار اصله نخل و همچنین 400 هکتار از اراضی صیفی و سبزیجات و 450 هکتار از اراضی زراعی آبرسانی و احیاء خواهند شد.

حمادی گفت: 957 خانوار از اهالی روستا با جمعیتی بالغ بر سه هزار و 950 نفر از عملیات لایروبی نهر مسیر بهره مند می گردند.

وی افزود:همچنین عملیات لایروبی نهر گاهن به طول بالغ بر 20 کیلومتر با 2 دستگاه بیل مکانیکی در حال اجرا است و پس از اتمام عملیات لایروبی 12 هزار اصله نخل و همچنین یک هزار و400 هکتار از اراضی زراعی آبرسانی و احیاء خواهند شد.

مدیر جهادکشاورزی شادگان اظهار داشت: 180 خانوار با جمعیتی بالغ بر 690 نفر از عملیات لایروبی نهر گاهن بهره مند میگردند.

وی افزود:همچنین با تامین اعتبار مورد نیاز لایروبی نهرخروسی از پل ولایت تا انتهای نهر و به طول تقریبی 12 کیلومتر و از محل اعتبارات جهادکشاورزی آغاز شد.

حمادی گفت:در چند ساله گذشته بدلیل لایروبی تمام انهار فرعی این نهر و برداشت غیر مجاز به وسیله موتورپمپ ها و همچنین تجمع رسوبات و زباله در آن، آب به حدود 50 درصد نخیلات روستاه های پایین دست نمی رسید و اکثر نخیلات این روستاهها در اثر تنش آبی دچار خسارت شدیدی شدند.

وی افزود:با اتمام عملیات لایروبی و تقسیم عادلانه آب بین بیش از هشت نهر منشعب از رودخانه خروسی و رسیدن آب به تمامی نخلستان های روستاهای خروسی جنوبی، خروسی شمالی، فیه شاوردی، آلبوجنام، گرمه، فرحانی، حدبه، منصوری، سالمی، نبهانی، سالمی، گیداری و ناصری یک میلیون اصله نخل خرما مجددا احیا می شود.

زندگی اقتصادی مردم شادگان بر کشاورزی استوار است از محصولات زراعی منطقه گندم، جو، شلتوک و صیفی‌جات اهمیت بیشتری دارند و علاوه بر این محصولات بهره‌برداری از نخیلات از فعالیت های مهم مردم شادگان می‌باشد.

وجود 2 رودخانه کارون و جراحی و بیش از ۵۷ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت، شادگان را از جمله مناطق مهم اقتصادی تبدیل کرده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار