تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۶۹۰۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:
ابهامی در مطالعات آزمایشگاهی داروهای شیمی درمانی وجود ندارد
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اظهارنظر کلی در مورد وجود ابهام در نحوه مطالعات آزمایشگاهی داروهای شیمی درمانی تولید داخلی اثبات این مهم را در گروی انجام بررسی‌های دقیق علمی و پژوهشی دانست.

همایون یوسفی در مورد اظهارنظر دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران مبنی بر اینکه مطالعات آزمایشگاهی داروهای شیمی درمانی تولید داخلی مبهم بوده و این موضوع اسباب نگرانی بیماران و پزشکان را فراهم کرده است گفت: با توجه به اهمیت این موضوع هر گونه اظهارنظر در مورد میزان اثربخشی داروهای مربوط به این نوع درمان نیاز به انجام کار کارشناسی قوی دارد، ضمن اینکه این حرف دقیقی نیست، چرا که پایه علمی مستندی ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی‌تردید میزان اثربخشی این داروها را باید انجمن‌های علمی مربوطه و سازمان غذا و دارو بعد از بررسی‌های علمی و پژوهشی دقیق مشخص کنند، ضمن اینکه لازم است متخصصان برای اظهارنظر در این حوزه دقت بیشتری داشته باشند تا بیانات آنها باعث تشویش اذهان عمومی نشود که قطعا این موضوع به صلاح کشور نیست.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مجلس از این آمادگی برخوردار است که در صورت نیاز در مورد اطمینان از میزان اثرگذاری این داروها در جهت رفع دغدغه‌های موجود هم با وزارت بهداشت و هم انجمن‌های علمی مربوطه همکاری  داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در مورد اخباری مبنی اینکه اکثر اقلام دارویی بیماری سرطان وارداتی هستند در پاسخ به اینکه این موضوع می‌تواند صحه بر این اظهارنظر باشد تاکید کرد: تنها وارد کردن یک دارو از خارج یا تولید آن در داخل نمی‌تواند بیانگر میزان کیفیت آن باشد، چه بسا داروهای بسیاری داریم که در داخل کشور تولید می‌شوند، اما اثربخشی آنها در درمان از مشابه خارجی این داروها بیشتر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: هم‌اکنون لازم است در رابطه با کیفیت داروها در این حوزه به صورت مورد به مورد و مستند نظر داده شود و قطعا اظهارنظر کلی در رابطه با این موضوع روش مناسبی در تعیین میزان اثربخشی داروهای وارداتی یا تولید داخلی نخواهد بود.
:
:
:
آخرین اخبار