تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۹۰۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان:
نیشکر نباید در تقابل با کشت‌های دیگر مثل برنج قرار گیرد
مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان با بیان اینکه نیشکر یک محصول ملی است و خسارت به آن ضربه به اقتصاد کشور و اشتغال است بیان کرد: کشت نیشکر نباید در تقابل با کشت های دیگری همچون برنج قرار گیرد.

ستار شکیبا افزود: تاکنون 50 درصد سهمیه حقابه واحدهای وابسته به شرکت توسعه نیشکر تخصیص داده نشده و این مساله در تیر امسال که اوج گرمای تابستان است آسیب زیادی به مزارع نیشکر وارد کرده است. 

وی با اشاره به چالش خشکسالی و کم آبی در خوزستان گفت: در کشت و صنعت میرزا کوچک خان به دلیل کم آبی، گیاه نیشکر با 20 درصد کاهش رشد روبه رو شده و این مساله تاثیرات منفی زیادی را بر تولید شکر ایجاد می کند.

شکیبا با اشاره به قطعی مکرر برق در این مجتمع افزود: به دلیل قطعی مکرر برق ، شاهد هدر رفت بالای آب در مزارع هستیم. 

شکیبا این شیوه تخصیص آب و قطعی برق را سبب خارج شدن کنترل آبیاری مزارع از دست کشاورزان دانست و گفت: در خرداد امسال با تمهیداتی که به کار گرفته شد میزان آب آبیاری مزارع نیشکر نسبت به پارسال به نصف میزان مصرفی کاهش پیدا کرد تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی افزود:با توجه به قطعی مکرر آب در تیر امسال، برداشت آب در این ماه 22 میلیون متر مکعب بود که این مساله در اوج گرمای تابستان آسیب زیادی را به مزارع نیشکر این کشت و صنعت وارد کرد.

شکیبا پیش بینی کرد در صورت ادامه این شرایط، بخش زیادی از مزارع نیشکر به سمت نابودی کشیده شود و این امر ضمن ضربه به اقتصاد کشور و کاهش تولید شکر، سبب می شود تا ارز زیادی برای واردات شکر از کشور خارج شود.

مدیرعامل کشت و صنعت میرزاکوچک خان افزود:کشاورزان شاغل در کشت و صنعت های نیشکر به دلیل کمبود آب و کم شدن سطح زیرکشت با کاهش چشمگیر درآمد ماهانه رو به رو شده اند که این مساله به بحران های کارگری در خوزستان دامن می زند.

شکیبا بیان کرد: کاهش سطح زیر کشت، طرح های ریاضتی آب، تولید برق برای کمک به استان، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از زهاب، و اصلاح روش های آبیاری از اقداماتی است که برای مقابله با بحران خشکسالی توسط این شرکت انجام شد ولی با همه این راهکارها، مزارع نیشکر در حال نابودی است.

وی گفت: مجموعه سیاست های اجرا شده در خوزستان نباید به گونه ای تنظیم شود که کشت و صنعت های نیشکر را در تقابل با سایر بخش های کشاورزی قرار دهد.

کشت و صنعت نیشکر میرزاکوچک خان از واحدهای تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در 75کیلومتری جنوب غربی اهواز و در حد فاصل رودخانه کارون و جاده اهواز - خرمشهر قرار دارد و در سال زراعی 97-96 حدود 99هزار تن شکر خام تولید کرد. 

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با هفت مجتمع نیشکری،با سطح زیرکشت 84 هزار هکتار و تولید 625هزار تن شکر ، به تنهایی حدود نیمی از شکر کشور را تولید می کند. 

ساخت واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از دهه 70 ، با ظرفیت اسمی سالانه 700هزار تن شکر شروع شد و به تدریج در دهه 80 وارد چرخه تولید شدند. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار