تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۶۹۵۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛
تحلیل بازار با نگاهی به صنایع پیشرو
شرکت‌های معدنی فلزی همچون پالایشی‌ها جزو معدود صنایعی هستند که مواد اولیه داخلی و فروش محصولات شان با قیمت‌های جهانی به بازار داخل عرضه می‌شود. این گروه که قیمت کنسانتره و گندله آن‌ها به ترتیب 12درصد و 21.5درصد میانگین قیمت فروش داخلی شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود، با افزایش قیمت فولاد و قیمت ارز در سال گذشته با رشد قیمت فروش محصولات مواجه شده‌اند.

گزارش های میان‌دوره‌ای صنایع مختلف نشان می‌دهد که سود عملیاتی سه‌ماهه شرکت‌های پالایشی، فولادی، معدنی فلزی، شرکت‌های پتروشیمی و فلزات رنگی متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ ارز ، رشد مناسبی نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرده و سود عملیاتی اکثر این گروه‌ها علاوه بر افزایش نسبت دوره مشابه سال قبل، نسبت به فصل گذشته نیز با بهبود همراه بوده‌ است.

سید شهرام صفوی سهی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه به بررسی اجمالی صنایع مختلف بورسی پرداخت و ضمن بررسی گزارش های میان‌دوره‌ای سه‌ماهه شرکت‌های پالایشگاه اصفهان، فولاد مبارکه، گل‌گهر، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی خراسان ، عوامل تأثیرگذار بر سودآوری آن صنعت را در سه‌ماهه دوم سال جاری تشریح کرد.

صنعت پالایشی

به گفته صفوی سهی ، بهبود حاشیه سود شرکت‌های پالایشی متأثر از افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت دلار مبادله‌ای و مصوبه سال 93 هیئت‌وزیران است. براساس این مصوبه درصورتی‌که شرکت‌های پالایشی تا سال 98 حداقل 30 درصد از سود سالیانه را به اندوخته طرح توسعه منتقل کنند، قیمت‌گذاری محصولات آن‌ها براساس کیفیت استاندارد اجرا نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سود عملیاتی شرکت پالایشگاه اصفهان در سه‌ماهه اول سال 97 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 75 درصد و نسبت به فصل گذشته 18.5 درصد افزایش‌یافته است. افزایش روزانه نرخ دلار نیمایی و احتمالاً فروش بخشی از مشتقات نفتی و فرآورده‌های پالایشی با دلار بازار ثانویه، منجر به بهبود بیشتر سودآوری صنعت پالایشگاهی در فصل دوم سال 97 خواهد شد.

صنعت فولاد

صفوی سهی در ادامه این گفت و گو با اشاره به صنعت فولاد گفت: نظارت‌های محیط زیستی چین در سال گذشته باعث شد تا 100 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد آلاینده این کشور مانند واحدهای تولید فولاد از قراضه که ارزش‌افزوده کمی ایجاد می‌کردند، از چرخه تولید خارج شوند.

وی افزود:  با کاهش ظرفیت تولید فولاد چین، قیمت جهانی شمش از کمتر از 400 دلار به حدود 500 دلار افزایش یافت. همچنین شرکت‌های فولادی ایران مانند فولاد مبارکه علاوه بر رشد قیمت جهانی از مزیت افزایش قیمت ارز در بازار داخل نیز برخوردار شدند و باعث شد تا روند سودآوری این گروه طی یک ‌سال گذشته با افزایش مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سود عملیاتی شرکت فولاد مبارکه در سه‌ماهه اول سال 97 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 56 درصد و نسبت به فصل گذشته 15.5 درصد افزایش‌یافته است، گفت: سودآوری شرکت‌های صنعت فولاد در سه‌ماهه دوم سال به قیمت‌های جهانی فولاد و احتمال صدور مجوزهایی که برای صادرات با ارز ثانویه صادر می‌شود، بستگی دارد.

وی افزود: همان‌طور که قبلاً اعلام‌ شده است، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در مورد فولاد، فلزات رنگی و خودرو از اواسط ماه جاری آغاز می‌شود و موفقیت شرکت‌های صنعت فولاد درفروش و سودآوری به چگونگی برنامه‌ریزی برای عبور از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نیز بستگی دارد.

صفوی سهی ادامه داد: صادرات شرکت‌های فولادی با چالش دیگری نیز مواجه است، زیرا به علت بالاتر بودن قیمت شمش فولاد در بورس کالا(حدود دو هزار و 450 تومان به ازای هر کیلوگرم) و صادرات محصولات بر مبنای دلار نیمایی حدود کیلویی 2150، قیمت تمام شده مواد اولیه و سنگ‌آهن افزایش‌یافته و حاشیه سود صادرات کاهش قابل‌ملاحظه ای می‌یابد. چگونگی حل چنین تناقض‌های قیمتی که شکاف نرخ ارز در بازار آزاد، بورس کالا و نرخ دلار نیمایی ایجاد کرده ، نیز بر سودآوری این گروه تأثیرگذار است.

صنعت کانی‌های فلزی

این کارشناس بازار سرمایه سپس با نگاهی به وضعیت صنعت کانی های فلزی اظهار داشت: شرکت‌های معدنی فلزی همچون پالایشی‌ها جزو معدود صنایعی هستند که مواد اولیه داخلی و فروش محصولات نیز با قیمت‌های جهانی به بازار داخل عرضه می‌شود. این گروه که قیمت کنسانتره و گندله آن‌ها به ترتیب 12درصد و 21.5درصد میانگین قیمت فروش داخلی شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود، با افزایش قیمت فولاد و قیمت ارز در سال گذشته با رشد قیمت فروش محصولات مواجه شده‌اند.

صفوی سهی خاطرنشان کرد: سود عملیاتی شرکت گل‌گهر در سه‌ماهه اول سال 97 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 96 درصد و نسبت به فصل گذشته 161 درصد افزایش‌یافته است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، افزایش 200 هزار تنی مقدار فروش گندله و افزایش 50 هزارتومانی قیمت فروش آن و همچنین بالا بودن هزینه‌ها در فصل چهارم سال 96 منجر به بهبود قابل‌توجه سود عملیاتی سه ماهه اول سال 97 نسبت به فصل گذشته شده است.

وی با اشاره به اینکه بهبود فروش و سودآوری شرکت‌های معدنی فلزی مستقیماً به قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در بازار داخل بستگی دارد، افزود: قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد خوزستان در سه‌ماهه اول سال 97 حدود 2120 تومان و در تیرماه کیلویی 2450 بوده است؛ بنابراین با افزایش قیمت فروش شمش روند بهبود سودآوری این گروه در فصل دوم سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

 صنعت پتروشیمی متانول و اوره

صفوی سهی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش قیمت‌های جهانی متانول و اوره در سال گذشته و افزایش قیمت ارز سودآوری این گروه را طی یک سال اخیر بهبود بخشیده است، گفت: سود عملیاتی شرکت پتروشیمی زاگرس در سه‌ماهه اول سال 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل 60 درصد افزایش ولی نسبت به فصل گذشته حدود 50 درصد کاهش‌یافته است. کاهش فروش تقریباً 290هزار تنی متانول و کاهش 34 دلاری قیمت جهانی آن باعث تضعیف سودآوری فصلی آن شده است.

وی افزود: سود ناخالص شرکت پتروشیمی خراسان در سه‌ماهه اول سال 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل 16.5 درصد افزایش، ولی نسبت به فصل گذشته حدود 30 درصد کاهش‌یافته است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، علت کاهش سود فصلی شرکت نسبت به فصل گذشته کاهش 20 هزار تنی مقدار فروش و تأثیرات دلار نیمایی نسبت به دلار آزاد در نرخ فروش محصولات بوده است.

صفوی سهی اظهار داشت: تغییرات سودآوری این گروه مستقیماً به قیمت‌های جهانی آن بستگی دارد، ولی افزایش قیمت دلار نیمایی یا دریافت مجوزهایی برای صادرات بخشی از محصولات پتروشیمی به نرخ ارز بازار ثانویه می‌تواند تأثیر مثبت بر سودآوری صنعت بگذارد.

فلزات رنگی

صنعت فلزات رنگی از دیگر صنایعی بود که صفوی سهی کارشناس بازار سرمایه در این گفت و گو به آن پرداخت .

وی گفت: مشابه سایر صنایع جهانی، صنعت فلزات رنگی نیز که شرکت‌های ملی مس و کالسیمین از زیرمجموعه‌های مهم آن هستند، در سال گذشته متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی مس و روی و افزایش قیمت دلار با رشد سودآوری مواجه شدند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، قیمت جهانی اکثر کالاها از جمله مس و روی از تحولات اقتصادی کشورهای چین، آمریکا و اتحادیه اروپا تأثیرپذیرند و رویارویی تجاری چین و اتحادیه اروپا با آمریکا در هفته‌های اخیر به همراه افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث کاهش قیمت جهانی مس به 6300 دلار و روی 2600 دلار شده است.

صفوی سهی افزود: قیمت‌های فعلی مس و روی به همراه قیمت‌های فعلی دلار نیمایی باعث می‌شود تا سودآوری این گروه در فصل دوم سال 97 کمی کمتر از فصل اول آن باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در جمع بندی تحلیل خود اظهار داشت: در مجموع بهبود سودآوری شرکت‌های پالایشی، فولادی، معدنی، پتروشیمی و فلزات رنگی در فصل بعد بیشتر به چگونگی فروش ارز حاصل از صادرات محصولات آن‌ها در بازار ثانویه بستگی دارد.

صفوی سهی  توضیح داد: متأسفانه تصمیماتی که شرکت‌ها را مجبور به فروش ارز با دلار رسمی می‌کند، باعث تقاضای کاذب در خرید کالاها، صادرات غیرمجاز کالاهای ضروری، قیمت متفاوت ارز در کالاها و فساد حاصل از شکاف نرخ ارز بازار رسمی و غیرمجاز شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: تداوم شرایط فعلی بازار سرمایه و تحلیلی که ارائه شد، مشروط به ثبات سایر متغیرهای اقتصاد کلان از جمله سود سپرده‌های بانکی است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اخیرا نگرانی‌هایی هم در مورد افزایش مجدد نرخ سود بانکی بوجود آمده که در صورت تحقق، علاوه بر اینکه بر ترازنامه بانک‌ها تاثیر منفی گذاشته و بدهی بانک‌ها به سپرده‌گذاران را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهد، بر بازار سرمایه نیز تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت و منجر به کاهش p/e   نسبتبازار می‌شود. در دنیا تامین مالی بلند مدت و بالاتر از یکسال از طریق بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه مدت از طریق بانک‌ها تامین می‌شود.

صفوی سهی در پایان تاکید تاکید کرد: با توجه به تجربه‌ ناموفق کنترل تورم با استفاده از ابزار نرخ بهره بانکی، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران را برای کسب سودهای بالاتر، به بازارهای بدهی و بازار سهام هدایت کنیم تا ضمن کسب بازده بالاتر، تورم نیز کنترل شود.
:
:
:
آخرین اخبار