تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۶۹۵۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بغداد خرید برق از عربستان را تکذیب کرد
سخنگوی نخست وزیر عراق، برخی اخبار منتشر شده مبنی بر توافق این کشور با عربستان برای خرید برق را تکذیب کرد.

چند رسانه منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه به نقل از بلومبرگ آمریکا نوشتند عربستان با ساخت یک کارخانه انرژی خورشیدی و فروش برق به عراق با قیمت بسیار پایین تری نسبت به ایران توافق کرده است.

این خبرگزاری مدعی شده بود 'مصعب المدرس' سخنگوی وزارت برق عراق گفته است که این توافق که هنوز توسط مقام های عراق تایید نشده است، شامل ساخت یک کارخانه سه هزار مگاواتی در عربستان با قراردادی یکساله می شود.

المدرس افزود: عراق 21 دلار به ازای هر مگاوات ساعت برق یا یک چهارم مبلغی که به ایران برای واردات پرداخت می کرده، خریداری خواهد کرد.

این خبر در حالی بسرعت در رسانه های مختلف از جمله در عراق و ایران دست به دست شد که هیچ اعلام رسمی در این خصوص در بغداد انجام نشد و اکنون سخنگوی نخست وزیری عراق آن را تکذیب می کند.

'سعد الحدیثی' درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت نه تنها توافقی در این زمینه وجود ندارد بلکه حتی هیاتی سیاسی یا دولتی هم برای این منظور به ریاض نرفته است.

وی گفت آنچه طی روزهای اخیر اتفاق افتاد در حد اعزام یک هیات کارشناسی بود که درباره سازوکارهای مختلف همکاری در زمینه انرژی و کمک به عراق برای تامین خدمات عمومی و بهبود وضعیت انرژی در این کشور با طرف سعودی مذاکره کرده است.

الحدیثی افزود نتیجه مذاکره بین دو گروه کارشناسی این بود که عربستان سعودی می تواند با تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق عراق (گازوئیل) در این زمینه کمک کند اما در همین حد هم هنوز میان طرف های رسمی دو کشور توافق صورت نگرفته است.

درهمین راستا مقامات عراقی پیش تر نیز اعلام کرده بودند که برای تامین گازوئیل مورد نیاز برای خوراک نیروگاه های برق خود با سعودی و کویت مذاکره کرده اند.

رسانه های عراقی همچنین از تصمیم عربستان برای انتقال برق به عراق خبر داده بودند که برخی کارشناسان عراقی در گفتگوهای رسانه ای با اشاره به نظام تولید برق سعودی که به شکل شهری و متمرکز است و فاقد شبکه و خطوط انتقال است، طرح این موضوعات را بیشتر تبلیغاتی خوانده بودند.

درخصوص واردات گازوئیل نیز برخی کارشناسان عراقی با استناد به اظهارات قبلی مسوولان وزارت نفت که گفته بودند عراق در تولید گازوئیل مورد نیاز نیروگاه ها به خودکفایی رسیده است، هدف از طرح این موضوعات را بیشتر تبلیغاتی و برای تاثیرگذاری بر اعتراضات خیابانی جاری درشهرهای مرکز و جنوب عراق به ضعف خدمات عمومی از جمله قطعی طولانی مدت برق دانسته بودند.

از زمان آغاز اعتراضات خیابانی مردم عراق از اوایل تیرماه تاکنون این چندین بار است که برخی رسانه های منطقه یا بین المللی با خبرسازی های خود روابط ایران و عراق و بویژه نگاه مثبت عراقی ها به همکاری با ایران را هدف گرفته اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار