تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۶۹۵۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر:
افزایش ارز ریسک ایجاد شرکت‌های نوپا را زیاد می‌کند
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: افزایش نرخ ارز و نابسامانی دلار و تورم، ریسک ایجاد یک شرکت‌ نوپا را بسیار بیشتر می‌کند که در نتیجه آن افراد تصمیم به ورود به بازارهای دیگر می‌گیرند و ممکن است به جای ایجاد شرکت‌های فناور نوپا به خرید و فروش طلا و ارز روی‌ آورند چراکه ریسک کمتری دارد. 

دامون رزمجویی اظهار کرد: برای شرکت‌های داخلی که کار صادرات انجام می‌دهند، افزایش قیمت ارز یک فرصت خوب محسوب می‌شود؛ البته به شرط اینکه مواد اولیه محصولات در داخل کشور تهیه شود. این شرکت‌ها می‌توانند ارزآوری خوبی انجام دهند و درآمد بالاتری داشته باشند.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: برای ورود مواد اولیه باید پول بیشتری پرداخت شود که موجب کاهش نقدینگی و اجبار به خریداری کالای کمتر می‌شود و این مشکلی است که تمام فروشندگان مطرح می‌کنند.

رزمجویی تصریح کرد: موضوع دوم بلاتکیلفی و عدم ثبات نرخ است که موجب تردید در مقدار محصول برای ورود می‌شود. به نظر من بار روانی نرخ ارز از خود آن بیشتر است و بلاتکلیفی و سردرگمی که مردم دچار آن می‌شوند باعث ایجاد یک رکود روانی می‌شود، همچنانکه اکنون شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بالارفتن قیمت ارز می‌تواند فرصت خوبی برای صادرات کالاهای دانش‌بنیان باشد، افزود: از دیگر تاثیرات آن بر شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان، جهت‌گیری شرکت‌ها از سمت تولید به سوی دلالی است.

وی در خصوص تاسیس شرکت‌های نوپا، گفت: افزایش نرخ ارز و نابسامانی دلار و تورم، ریسک ایجاد یک شرکت‌ نوپا را بسیار بیشتر می‌کند که در نتیجه آن افراد تصمیم به ورود به بازارهای دیگر می‌گیرند و ممکن است به جای ایجاد شرکت‌های فناور نوپا به خرید و فروش طلا و ارز روی‌ آورند چراکه ریسک کمتری دارد.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: این امر موجب می‌شود روند جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا کم شود چراکه افراد به سمت تولید نمی‌روند.

رزمجویی با بیان اینکه تسهیلات مصوب قابل ارایه به یک شرکت نوپا تا سقف 70 میلیون تومان است، گفت: 70 میلیون تومان چهارماه گذشته با امروز فرق کرده و ارزش تسهیلات به شدت پایین آمده است.

وی تصریح کرد: همچنین افزایش ارز چالش بزرگی برای شرکت‌هایی است که مجبور به وارد کردن مواد اولیه از خارج از کشور هستند که نتیجه آن افزایش قیمت محصول تولیدی است که تاثیر خود را بر مصرف‌کننده نهایی می‌گذارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار